Wednesday 31 October 2012

Jemaah haji Malaysia kayu ukur kebangkitan rakyat Mesir!

Seorang rakyat Mesir mencoretkan rasa sayu yang memagut hatinya tatkala melihat bendera  Mesir yang dijulang di tanah suci ketika musim haji baru-baru ini, hanya diiringi oleh dua orang rakyat Mesir. 

Biar pun para jemaah haji Mesir keluar serentak dari penginapan untuk melakukan ibadat haji, namun mereka akhirnya berpecah dan tenggelam dalam lautan manusia, seterusnya menenggelamkan identiti negara Mesir mereka. 

Sedangkan, menurut penulis bernama Khalid Ibrahim ini, jemaah negara Malaysia dan Turki bergerak secara berpasukan dan padu.

Haji Mesir ramai sesat

Lebih menyedihkan penulis ialah cerita seorang rakyat Arab Saudi yang bertugas selama 20 tahun sebagai penjejak jemaah haji yang tersesat. 

Si penjejak ini menceritakan, kebanyakan jemaah haji yang sesat ialah jemaah haji dari Mesir! 

Menariknya, si penjejak ini menyatakan, dalam tempoh 20 tahun beliau bertugas sebagai penjejak jemaah haji, beliau tidak pernah temui walaupun seorang jemaah haji Malaysia yang tersesat!

Ketika memperihalkan tentang jemaah haji Malaysia-yang disifatkan berdisiplin dan jauh berbeza dengan jemaah haji Mesir-penulis mencatatkan bahawa para jemaah haji Malaysia
bergerak dalam kumpulan yang dikawal rapi. 

Manakala setiap kumpulan jemaah haji Malaysia dipimpin oleh seorang mutawwif yang turut sama menunaikan haji, dan mereka bergerak sambil mengalunkan doa-doa yang ma'thur. 

Kesemua jemaah haji yang bergerak dalam kumpulan ini, memakai pakaian seragam samada lelaki dan wanita, dan lebih menarik perhatian penulis ialah setiap kumpulan ditandai dengan tanda tertentu seperti bendera, bunga ros di kepala atau pun kopiah.

Semasa mengerjakan tawaf pula, jemaah haji lelaki Malaysia akan melingkungi jemaah haji wanita, menyebabkan jemaah haji dari negara lain tidak dapat menyusup masuk ke dalam kumpulan  atau memecahkan kumpulan yang dibentuk.

Satu lagi yang mencuri perhatian penulis Mesir ini ialah pada setiap leher jemaah haji Malaysia, tergantung satu kad yang tercatat padanya semua maklumat termasuk nombor telefon dan nama hotel penginapan. 

Apabila mahu pulang ke tempat penginapan pula, penulis mencatatkan jemaah haji Malaysia akan beratur panjang secara tersusun bermula daripada al-haram sehingga ke pintu bas, tanpa ada seorang pun yang cuba memotong barisan walaupun sepenat mana dan setua mana pun usia seseorang jemaah haji Malaysia itu!

Kayu ukur

Menutup bicaranya dalam satu kolum dalam laman web rasmi Ikhwanul Muslimin Mesir itu, penulis mencatatkan sesuatu yang membanggakan semua rakyat Malaysia apabila meletakkan jemaah haji Malaysia sebagai 'kayu ukur' kepada kemajuan dan kebangkitan rakyat Mesir!

Pada beliau, keberhasilan jemaah haji Mesir mempraktikkan disiplin jemaah haji Malaysia dan Turki, adalah tanda bahawa rakyat Mesir telah kembali semula kepada ketamadunan dan kemajuan, dan mula membina kebangkitan Mesir Moden.

Penulis ini mencatatkan, "pada hari para jemaah haji pergi ke Tanah Haram mendapati tingkah laku jemaah haji Mesir menyerupai tingkah laku jemaah haji Malaysia dan Turki, pada waktu itu semua orang akan tahu, bahawa rakyat Mesir telah kembali semula kepada ketamadunan dan kemajuan, serta mula membina kebangkitan Mesir moden".

Namun, bagi penulis, untuk melihat jemaah haji Mesir berdisiplin seperti jemaah haji Malaysia, langkah pertama ialah tidak membenarkan mana-mana rakyat Mesir mendapat visa bagi menunaikan haji, melainkan setelah mengikuti kursus haji secara teori dan praktikal seperti yang dilakukan Kerajaan Malaysia, yang meliputi cara memakai ihram, tawaf mengelilingi replika kaabah, dan lain-lain rukun serta kewajipan dalam ibadat haji.
  
Walau bagaimana pun, penulis tidak lupa untuk menyatakan sebab di sebalik kejahilan jemaah haji Mesir tentang ibadat haji, punca ramai yang tersesat serta ketiadaan disiplin di kalangan mereka.

Menurut beliau, semua ini adalah kesan cengkaman pemerintahan kuku besi yang 'mencekik' rakyat Mesir selama 60 tahun, sebelum mereka menikmati kebebasan selepas Revolusi Rakyat Mesir pada 25 Januari 2011.

Syabas jemaah haji Malaysia dan semua pihak yang terbabit melatih mereka menjadi jemaah haji yang berdisiplin. Syabas juga buat semua rakyat Malaysia!

2 comments:

  1. itu bermakna kerajaan Malaysia yang ada skrg dah cukup baik dan patut diteruskan tanpa ragu-ragu...

    ReplyDelete
  2. Pentafsiran saudara saya itu saya hormati dan diraikan...:-)

    ReplyDelete