Tuesday 23 October 2012

1.2 juta hilang kerja kerana hudud : Jangan sampai tersalah reaksi

Chua Soi Lek
Tulisan ini cuba meneropong dakwaan satu sms ‘misteri’ bahawa 1.2 juta rakyat Malaysia hilang pekerjaan bila hudud dilaksanakan, yang didedahkan Datuk Seri Chua Soi Lek, daripada perspektif berbeza.

Jika ditinjau isu sms ‘misteri’ ini dari aspek ‘kelogikan dakwaan’ yang dibuat, persepsi atau sikap terhadap isu ini, mungkin berbeza atau lebih rasional.

Bila dakwaan ini ditimbang dengan neraca logik akal, dapatan yang diperolehi menunjukkan bahawa dakwaan tersebut, ada benarnya.

Bila pusat perjudian di Genting Highland, kedai-kedai perjudian, internet cafe, rumah urut, kelab-kelab malam dan sektor pelancongan yang ‘dicemari’ maksiat ditutup-seperti yang dibangkit Soi Lek-memanglah ia akan mengakibatkan sejumlah besar pekerja dalam sektor-sektor ini, akan hilang pekerjaan.

Semua orang faham dan akur akan hakikat ini, termasuklah pihak-pihak yang berapi-api menyerang Soi Lek yang mendedahkan dakwaan sms ‘misteri’ yang diterimanya itu.

Inilah ‘sisi kebenaran’ dakwaan sms ‘misteri’ itu.

Oleh itu, dakwaan ini-penutupan sektor-sektor ekonomi mengakibatkan pekerja-pekerjanya hilang pekerjaan-bukan satu masalah dan tidak boleh dijadikan masalah.

Jadi, dimanakah masalahnya dakwaan sms ‘misteri’ itu, sehingga ia mencetuskan kekecohan?

‘Duri masalah’

Masalahnya mungkin pada dakwaan bahawa perlaksanaan Islam sepenuhnya dalam negara-seperti yang dicita-citakan PAS-akan mengakibatkan penutupan sektor-sektor yang dinyatakan.

Walau bagaimana pun, secara dasarnya, tiada masalah dengan dakwaan ini kerana secara prinsipnya, perlaksanaan Islam secara menyeluruh, memang menuntut agar semua sektor atau industri yang bertentangan dengan Islam, dihentikan operasinya.

Hakikat ini difahami semua umat Islam dan kebanyakan bukan Islam, termasuklah pengirim sms ‘misteri’ itu dan Soi Lek sendiri.

PAS sendiri telah pun menterjemahkan hakikat ini secara praktikal di Kelantan apabila bertindak menutup pusat-pusat perjudian, kelab-kelab malam dan lain-lain sektor yang tidak bertepatan dengan Islam.

Jika begitu, apakah sebenarnya ‘duri masalah’ dalam isu sms ‘misteri’ ini?

Jika diikuti bicara Soi Lek berkenaan sms ‘misteri’ ini dengan ‘kepala dingin’, ia memahamkan bahawa beliau sebenarnya mahu memberitahu, bahawa jika berkuasa, PAS akan menutup sektor-sektor ini bagi memenuhi tuntutan perlaksanaan Islam yang menjadi agenda parti itu.

Justeru, beliau mahu mengingatkan masyarakat Cina bahawa tindakan ini, akan mengakibatkan 1.2 juta pekerja yang terlibat dalam sektor-sektor tersebut, hilang pekerjaan.

Ringkasnya, apa yang tersurat, beliau mahu menyerang PAS.

Namun, Soi Lek atau pengirim sms ‘misteri’ ini tersilap dalam mengungkap maksud yang hendak disampaikan. Lalu diungkapkan bahawa ‘1.2 juta hilang pekerjaan bila dilaksanakan hudud’.

Akibat kesilapan ungkapan ini, beliau yang zahirnya kelihatan mahu menyerang PAS, dilihat telah menyerang hudud.Ungkapan yang sepatutnya gunakan bagi menerangkan maksud sebenar beliau ialah ‘1.2 juta hilang pekerjaan jika PAS memerintah negara’.

Walau bagaimana pun, bukan sesuatu yang pelik bila kesilapan sebegini dilakukan oleh seorang bukan Islam, yang tentunya tidak arif tentang selok belok ajaran Islam.

Dirasuk?

Dari sini, timbul persoalan, wajarkah dengan sebab kesilapan dalam ungkapan ini, secara tergesa-gesa Soi Lek disifatkan sebagai meracau, takut kepada hantu atau dirasuk oleh ‘syaitan yang dikenali’?

Juga, wajarkah reaksi berapi-api yang cenderung untuk beranggapan mengundi MCA sebagai haram, menuntut beliau memohon maaf, menggesa para ulama, mufti-mufti dan ngo-ngo Islam bangkit membuat teguran dan bantahan, serentak dengan itu melabel ulama-ulama rasmi yang berdiam diri sebagai pengecut, mengutamakan jawatan dan sebagainya?

Ini kesilapan di pihak Soi Lek atau pengirim sms ‘misteri’ itu yang telah mencetuskan kekecohan.

Kesilapan juga dilihat berlaku di pihak yang segera bingkas membantah bicara Soi Lek berkenaan sms ‘misteri’ itu.

Mereka barangkali tidak mengikuti bicara tersebut dengan cermat dan tenang, serta mungkin hanya fokus kepada tajuknya sahaja, iaitu ‘1.2 juta hilang pekerjaan bila hudud dilaksanakan’, tanpa mengamati butiran dan pendetailan bicara Presiden MCA itu.

Adalah jelas, bicara beliau itu sebenarnya ialah berkenaan penutupan sektor-sektor yang dilihat bertentangan dengan Islam, yang didakwa bakal dilakukan PAS jika ia berjaya menerajui negara, dan kesan tindakan tersebut.

Bicara beliau itu-jika dilihat isi kandungannya-sebenarnya bukan berkenaan perlaksanaan hudud, walaupun tajuknya menyatakan demikian.

‘Kesilapan’ kedua-dua belah pihak inilah yang dilihat menjadi ‘duri’ yang terselit dalam ‘daging’ isu sms ‘misteri’ ini dan menjadi punca kekecohan yang meletus.

Isu sebenar

Rumusan ini menyimpulkan bahawa isu sebenar yang dilambung oleh Soi Lek melalui pendedahan beliau tentang sms ‘misteri’ itu, ialah dakwaan bahawa PAS akan menutup sektor-sektor ekonomi yang dinyatakan, jika ia berpeluang menerajui negara.

Inilah isu sebenar!

Ini bermakna, isu sms ‘misteri’ ini adalah isu yang berkaitan dengan Soi Lek dan PAS. Dalam erti kata lain, ia adalah isu politik melibatkan dua parti politik.

Oleh demikian, reaksi yang sepatutnya ditunjukkan berhubung pendedahan isu sms ‘misteri’ ini, ialah PAS menyatakan dasar yang akan dilaksanakannya ke atas sektor atau industri yang tidak menepati kehendak Islam, jika ia menerajui negara suatu masa nanti.

Setakat hari ini, masyarakat Islam sendiri tidak jelas apakah dasar yang bakal dilaksanakan PAS ke atas sektor-sektor dan industri-industri ini jika berpeluang mentadbir negara.

Adakah pendekatan al-hadmu wal bina’, iaitu ‘meruntuhkan semua keadaan yang bertentangan dengan Islam, lalu membina di atas runtuhan itu ‘binaan’ Islam’, seperti yang dilontarkan al-Marhum Syaikh Fathi Yakan?

Atau pendekatan ‘ta’ayusy’ iaitu ‘hidup berjiran’ dengan sektor atau institusi yang bercanggah dengan Islam, dalam masa sama berusaha mengubahnya perlahan-perlahan dengan pendidikan dan tarbiyah, bukannya dengan penguatkuasaan undang-undang?

Atau bagaimana?

Kekaburan masyarakat tentang perkara ini telah memberi ruang yang selesa kepada Soi Lek untuk mendakwa bahawa PAS akan menutup semua sektor dan industri ini jika dipilih menerajui negara selepas Pilihan Raya Umum ke-13 nanti. 

Juga menyediakan suasana yang cukup kondusif bagi rakyat terutamanya bukan Islam untuk mempercayai dakwaan sedemikian.

Tugas ulama

‘Kekaburan dasar’ ini sebenarnya menuntut ashabul fadhilah Yang Berbahagia ulama-ulama dalam PAS, agar ‘berjogging minda’ dengan membebaskan fikiran daripada ‘taklukan’ kitab-kitab, dan terjun ke alam realiti, bagi merangka satu dasar yang ‘mesra non muslim’ dan ‘harmoni’, yang bakal dilaksanakan parti itu ke atas segala institusi, sektor atau industri yang tidak menepati ajaran Islam, yang kebetulannya menjadi sumber ekonomi kebanyakan warganegara bukan Islam.

Dari segi politik, langkah ini perlu dilakukan bagi ‘mententeramkan’perasaan bukan Islam, seterusnya meletakkan mereka dalam keadaan jelas tentang apa yang bakal berlaku jika mereka memutuskan untuk memberi undi kepada PAS dalam pilihan raya.

Untuk merangka dasar ini, pandangan Qaradhawi dalam karyanya,al-Siyasah al-Syar’iyyah, boleh dijadikan asas.

Dalam karyanya itu, beliau mencadangkan agar pentadbiran negara ditunjangi 5 jenis feqh, iaitu Feqhul Maqasid, Feqhul Muwazanah, Feqh Awlawiyyat, Feqhul Waqi’ dan Feqh al-Taghyeer, yang kesemuanya menjadikan pentadbiran Islam sangat ‘harmoni’ dan ‘mesra’, khususnya dalam negara berbilang kaum dan agama seperti Malaysia.

Perangkaan dasar ini perlu dilakukan oleh para ulama PAS.Itupun jika mereka mahu terus dihormati dan kekal menjadi rujukan dan ‘tempat bergantung’ para ahli parti dan umat Islam amnya.

Tapi, tugasan ini tidaklah semudah menghafal dalil-dalil untuk digunakan dalam ceramah atau tazkirah. Juga tidak sesenang ceramah isu-isu semasa atau ‘membongkar’ keburukan parti lawan yang kebanyakkan sedia terdedah itu!

1 comment:

  1. Ana berbangga sbb pernah mnjadi anak buah ust Shamsul Muda

    ReplyDelete