Percambahan minda sekitar persoalan-persoalan fiqh
semasa, seperti lazimnya terus mewarnai pentas keilmuan Islam Mesir.
Terbaru, muncul persoalan berhubung hukum ‘campur
tangan’ manusia dalam menentukan jantina bayi dalam kandungan.
Persoalan ini ‘tumbuh’ ekoran dapatan perangkaan
dan kajian semasa tentang kependudukan, menunjukkan pertambahan kelahiran bayi
perempuan berbanding lelaki.
Dalam sesetengah kes, jumlah kelahiran bayi
perempuan melebihi bayi lelaki sebanyak tiga kali ganda!
Persoalan ini kian ‘subur’ dan ‘membesar’, apabila
pakar-pakar perubatan mengesahkan kejayaan eksperimen yang dilakukan bagi
menentukan jantina bayi dalam kandungan.
Khilaf ulama
Walau bagaimana pun, para ulama berbeza pendapat
berhubung persoalan baru fiqh ini.
Antara ulama yang mengharuskan ‘campur tangan’
manusia dalam menentukan jantina bayi melalui kaedah perubatan moden, ialah
Syaikh Dr. Abdullah an-Najjar, ahli Akademi Kajian Islam Mesir, atau Majma’
al-Buhuth al-Islamiyyah.
Beliau berdalilkan dengan doa beberapa orang nabi
a.s dan doa ibu kepada Sayyidatina Maryam a.s yang disebut di dalam al-Quran.
Kesemua doa ini merakamkan keinginan mereka
terhadap jantina tertentu anak-anak mereka yang bakal dilahirkan.
Nabi Zakaria a.s umpamanya berdoa (Maryam : 5) :
وَإِنِّى خِفْتُ ٱلْمَوَٰلِىَ مِن وَرَآءِى
وَكَانَتِ ٱمْرَأَتِى عَاقِرًۭا فَهَبْ لِى مِن لَّدُنكَ وَلِيًّۭا ﴿5﴾
Maksudnya : Dan sesungguhnya aku bimbangkan kaum
kerabatku sepeninggalanku; dan isteriku seorang yang mandul; maka kurniakanlah
daku dari sisiMu seorang anak.
Menurut Dr al-Najjar, perkataan ‘wali’ dalam ayat
di atas, bermaksud anak lelaki.
Demikian juga ibu kepada Sayyidatina Maryam, juga
mengharapkan Allah mengurniakan kepadanya seorang anak lelaki.
Oleh sebab itu, setelah anak yang dilahirnya
adalah seorang perempuan, beliau mengadu kepada Allah dengan berkata (Ali Imran : 36) :
فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّى وَضَعْتُهَآ أُنثَىٰ وَٱللَّهُ
أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ ٱلذَّكَرُ كَٱلْأُنثَىٰ ۖ وَإِنِّى سَمَّيْتُهَا
مَرْيَمَ وَإِنِّىٓ أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ ٱلشَّيْطَـٰنِ ٱلرَّجِيمِ
﴿36﴾
Maksudnya : Maka apabila ia melahirkannya,
berkatalah ia : Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku telah melahirkan seorang anak
perempuan, dan Allah memang mengetahui apa yang dilahirkannya itu, dan tidak
sama anak lelaki dengan anak perempuan; dan bahawasanya aku telah menamakannya
Maryam, dan aku perlindungkan dia dengan peliharaanMu, demikian juga zuriat
keturunannya, daripada godaan syaitan yang kena rejam.
Senada dengan doa dan harapan ibu Sayyidatina
Maryam dan Nabi Zakaria a.s, ialah doa Nabi Ibrahim a.s.
Baginda juga berdoa agar Allah mengurniakannya
anak lelaki.
Baginda berdoa (As-Safat : 100-101) :
رَبِّ هَبْ لِى مِنَ ٱلصَّـٰلِحِينَ ﴿100﴾ فَبَشَّرْنَـٰهُ
بِغُلَـٰمٍ حَلِيمٍۢ ﴿101﴾
Maksudnya : Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku
anak yang terhitung daripada kalangan orang yang salih! Lalu Kami berikan
kepadanya berita gembira, bahawa ia akan beroleh seorang anak lelaki yang penyabar.
Pada pandangan Dr. an-Najjar, kesemua doa ini
menunjukkan ‘keinginan terhadap jantina tertentu bayi yang bakal dilahirkan’,
adalah harus.
Daripada rumusan ini beliau menyimpulkan,
penentuan jantina anak dalam kandungan melalui kaedah perubatan, diharuskan.
Harus bersyarat
Pendapat kedua yang hampir dengan pendapat Dr.
an-Najjar ialah pandangan Syaikh Dr. Abdul Fattah Idris, pensyarah Feqh
al-Muqaran (Feqh Perbandingan) di Universiti al-Azhar.
Beliau mengharuskan tindakan menentukan jantina
bayi dengan syarat adanya keperluan (الحاجة).
Antara contoh ‘keperluan’ yang mengharuskan
tindakan tersebut, ialah kecacatan akibat keturunan, yang boleh menjangkiti bayi
dalam kandungan, dan kecacatan tersebut boleh mengakibatkan kematian, atau
menyebabkan si bayi hidup tidak seperti manusia normal.
Beliau dipetik sebagai berkata :
إنه لا تحرمه الشريعة الإسلامية ويجوز اللجوء إلي تقنية اختيار
جنس المولود إذا كانت هناك حاجة لذلك, مثل أن تكون هناك تشوهات وراثية تنتقل إلي أحد
نوع الذرية الذكور أو الإناث وهذه التشوهات قد تؤدي إلي إنهاء حياته أو منعه من أن
يعيش حياة سوية
Terjemahan : [Usaha menentukan jantina bayi dalam
kandungan] tidak diharamkan oleh Syariat Islam. Harus beralih kepada teknik
pemilihan jantina anak [yang bakal] dilahirkan jika terdapat keperluan.
Seperti wujudnya kecacatan keturunan [yang boleh]
berjangkit kepada zuriat lelaki atau perempuan, dan kecacatan ini pula
berkemungkinan menyebabkan kematian atau
menghalangnya (bayi yang bakal dilahirkan) daripada hidup dengan cara yang
normal.
Haram
Manakala pendapat yang mengharamkan tindakan ini,
berdalilkan dengan fakta bahawa ‘penentuan jantina bayi dalam rahim’, adalah
urusan yang khusus bagi Allah swt sahaja.
Dalam erti kata lain, manusia tiada hak untuk
‘campur tangan’.
Pendapat ini diutarakan oleh Syaikh Dr. Mabruk
Athiyyah, professor Fakulti Pengajian Islam, Universiti al-Azhar.
Antara dalil yang menunjukkan kekhususan tersebut
ialah firman Allah (al-Haj : 5):
وَنُقِرُّ فِى ٱلْأَرْحَامِ مَا نَشَآءُ إِلَىٰٓ
أَجَلٍۢ مُّسَمًّۭى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلًۭا ثُمَّ لِتَبْلُغُوٓا۟ أَشُدَّكُمْ
ۖ
Maksudnya : Dan Kami tetapkan dalam rahim, apa
yang Kami rancangkan hingga ke suatu masa yang ditentukan lahirnya; kemudian
Kami mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak, kemudian sampai ke peringkat umur
dewasa.
Firman Allah (al-Syura : 49-50) :
لِّلَّهِ مُلْكُ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ ۚ يَخْلُقُ مَا يَشَآءُ
ۚ يَهَبُ لِمَن يَشَآءُ إِنَـٰثًۭا وَيَهَبُ لِمَن يَشَآءُ ٱلذُّكُورَ ﴿49﴾ أَوْ
يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًۭا وَإِنَـٰثًۭا ۖ وَيَجْعَلُ مَن يَشَآءُ عَقِيمًا ۚ إِنَّهُۥ
عَلِيمٌۭ قَدِيرٌۭ ﴿50﴾
Maksudnya : Bagi Allah hak milik segala yang ada
di langit dan di bumi; Ia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya; Ia mengurniakan
kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya akan anak-anak perempuan, dan mengurniakan
anak-anak lelaki kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Atau Ia jodohkan
anak-anak lelaki dan perempuan, dan Ia memandulkan sesiapa yang Ia kehendaki.
Sesungguhnya Ia Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa.
Dalam usaha mengukuhkan pandangannya, Dr. Mabruk
menekankan soal kemestian redha dengan ketentuan Allah berhubung jantina anak
yang dilahirkan.
Beliau juga melontarkan soal ketidaktahuan manusia
berhubung apa yang terbaik bagi mereka, samada anak lelaki atau perempuan.
Pada beliau, ada kemungkinan, seorang anak perempuan lebih baik daripada
seribu anak lelaki.
Dr. Mabruk memberi contoh pasangan suami isteri
yang memiliki seorang anak lelaki yang disebut dalam surah al-Kahfi.
Anak
tersebut telah dibunuh oleh Nabi Khaidir a.s kerana apabila dewasa, dia akan
mendesak kedua ibu bapanya yang soleh, melakukan kezaliman dan kekufuran, sebagaimana yang diilhamkan Allah kepada beliau (Nabi Khidir a.s)
Surah al-Kahfi merakam kisah ini dalam firman
Allah (al-Kahfi : 80) yang berbunyi :
وَأَمَّا ٱلْغُلَـٰمُ فَكَانَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَيْنِ فَخَشِينَآ
أَن يُرْهِقَهُمَا طُغْيَـٰنًۭا وَكُفْرًۭا ﴿80﴾ فَأَرَدْنَآ أَن يُبْدِلَهُمَا رَبُّهُمَا
خَيْرًۭا مِّنْهُ زَكَوٰةًۭ وَأَقْرَبَ رُحْمًۭا ﴿81﴾
Maksudnya :
Adapun kanak-kanak lelaki itu, kedua ibu bapanya adalah orang yang
beriman, maka kami bimbang bahawa ia akan mendesak mereka melakukan kezaliman
dan kufur. Oleh itu, kami berharap agar Tuhan mereka gantikan bagi mereka anak
yang lebih baik daripadanya tentang kebersihan jiwa, dan lebih dekat sayangnya.
Menurut para mufassirun, sebagai ganti, Allah telah mengurniakan kepada ibu
bapa kanak-kanak lelaki yang dibunuh itu, seorang anak perempuan yang akhirnya melahirkan
anak-anak yang soleh.
Soal ketidaktahuan manusia tentang apa yang
terbaik bagi mereka dalam soal jantina anak, ditegaskan sendiri oleh Allah
dalam al-Quran.
Allah berfirman (An-Nisa’ : 11):
ءَابَآؤُكُمْ وَأَبْنَآؤُكُمْ لَا تَدْرُونَ
أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعًۭا ۚ
Maksudnya : Ibu bapa kamu dan anak-anak kamu, kamu
tidak mengetahui siapa di antara mereka lebih dekat manfaaatnya kepada kamu.
(Sumber :di sini)
Pemerhatian
Pengamatan awal terhadap dalil-dalil yang
dikemukakan mendapati, doa agar dikurniakan anak yang memiliki jantina tertentu,
seperti yang dirakamkan al-Quran, memahamkan akan keharusan seseorang
mengingini anak dengan jantina tertentu.
Sedangkan, persoalan yang berbangkit ialah sekitar
keharusan ‘campur tangan’ manusia dalam menentukan jantina anak melalui kaedah
perubatan.
‘Keinginan terhadap jantina tertentu si anak’ dan
‘campur tangan dalam menentukan jantina si anak’, adalah dua perkara yang
berbeza.
Manakala ayat-ayat al-Quran (al-Haj ayat 5 dan
Asy-Syura ayat 49-50) yang dijadikan dalil bagi mengharamkan ‘campur tangan’
manusia dalam menentukan jantina si anak, zahirnya menerangkan kekuasaan Allah
yang mutlak dalam menentukan jantina bayi dalam kandungan.
Sedangkan yang diperlukan-bagi mengharamkan
‘campur tangan’ manusia dalam soal ini-ialah tegahan ke atas manusia daripada
‘campur tangan’ tersebut.
Soal rezeki sebagai contoh, ia juga merupakan
kekuasaan Allah yang mutlak dalam menentukan rezeki seseorang. Namun, ini tidak
bermakna manusia tidak boleh ‘campur tangan’ dalam menentukan rezeki mereka
melalui kaedah berusaha, merancang dan sebagainya.
Diskusi yang masih begitu ‘muda’ berhubung soal
ini, sesungguhnya perlu dipupuk dan dibajai agar ia terus 'mekar' dan seterusnya 'matang', sebelum boleh diputuskan dengan jawapan yang konkrit dan muktamad.
syukran ust atas prkongsian..saya setuju soal minta doa dkurniakan jantina anak terrentu dgn campur tangan manusia sgt brbeza maka hukumnya juga harus brbeza.brdoa mohon jantina anak hanya lambang kepada sifat tawakkal dan penyerahan pd kuasa Allah utk tentukan apa jantina.kita hanya meminta Allah yg tentukan sbb bukan smua apa yg kita minta kita dapat atau yg trbaik utk kita.Allah maha mengetahui.tp soal campur tangan ni menampakkan yg manusia cuba utk pastikan apa yg mereka mahu itu dapat sepertimana yg mereka inginkan.contoh campur tangan dan usaha kita utk tentukan apa yg kita hendak kelihatan seolah kita cuba utk campur tangan apa yg Allah uruskan pembentukan kejadian kita.seolah kita cuba melawan takdir.namun saya setuju dalil surah alhaj itu tidak menunjukkan haram mutlak.namun madlulnya menunjukkan apa jua campur tangan manusia tak kan brhasil utk melawan ketetapan Allah mengikut apa yg Allah tentukan.selain tu.ada juga dalil lain yg sebut tentang proses penentuan janin dan apa yg brlaku pd janin trmasuk dlm mafatihul ghaib yg mane apa jua nasib yg brlaku pd janin hanya Allah yg tahu.sbb trmasuk dlm perkara ghaib.sbhgian tafsir menyatakan sedemikian.mmg dkurniakan anak adalah satu rezki sprtimana rezki yg lain.tp jelas kelihatan dr sudut lain prbezaannya.klu mencari rezki pendapatan, kita boleh campur tangan dlm byk ruang utk kita pastikan dapat rezki pendapatan itu melalui jalan sebab musabbab yg Allah jadikan.tp anugerah anak, walau kedua ibu bapa sehat n normal sekalipun belum tentu dgn jalan sebab musabbab yg Allah jadikan yg mereka usaha n buat akan dapat anak melalui jalan itu.tp saya tak nafikan boleh campur tangan mengikut jalan musabbab yg Allah jadikan.cuma perlu lihat dr sudut maqasid dan niat kenapa n tujuan kita nak campur tangan.contoh sebahgian ulama benarkan utk lakukan proses pensenyawaan melalui tabung uji atas niat n maqasid utk bantu pasangan yg xboleh melalui jalan musabbab yg biasa.maka harus hukumnya.maka begitu juga dlm hal ini.wallhu alam
ReplyDeleteTerima kasih akhi al-ustaz atas percambahan minda...wa jazakumullah khairal jaza'...
ReplyDelete