Friday 5 October 2012

Emotional intelligence & rahsia kejayaan


Setelah sekian lama menyelidik, para cerdik pandai mendapati, kejayaan dan kebahagiaan seseorang, tidak hanya bergantung kepada kecerdikan akal semata-mata.

Manusia perlukan satu lagi jenis kecerdikan.

Dan kecerdikan inilah yang tiada, atau kurang penekanan dalam sistem pendidikan kita. Samada pendidikan formal atau tidak.

Para pengkaji barat menamakan kecerdikan ini ‘kecerdikan emosi’  atau emotional intelligence. Sehingga kini, ia masih satu ilmu baru bagi orang-orang barat sendiri, dan memerlukan kajian lanjut.

Sejak 24 tahun lalu, 1000 institusi berkaitan telah menjalankan beberapa kajian ke atas berpuluh-puluh ribu responden.

Kesemua kajian tersebut mencapai keputusan yang sama. Iaitu, kejayaan seseorang bergantung kepada beberapa kemahiran yang langsung tiada kaitan dengan sijil-sijil pengajian dan pengajian akademik!

Sekarang, kecerdikan emosi sudah menjadi satu juzuk yang penting dalam falsafah mana-mana institusi atau organisasi. Ini kerana, kecerdikan emosi mendidik individu bekerja bersama-sama bagi mencapai tujuan bersama.

Sikap proaktif, efisyen, berdaya saing, optimis dalam sektor pekerjaan adalah sifat yang terbit daripada kecerdikan emosi, bukannya daripada kecerdikan akal semata-mata.

Kursus motivasi berkaitan budaya kerja sebenarnya usaha menggilap atau menyuburkan kecerdikan emosi, bukannya kecerdikan akal.

Semua ini mengesahkan bahawa kejayaan dalam erti kata yang luas, bukan hanya bergantung kepada kecerdikan akal. Kecerdikan emosi juga sangat mustahak.

Apa itu kecerdikan emosi?

Kecerdikan emosi ialah ‘kemampuan manusia berinteraksi secara positif dengan dirinya sendiri dan juga orang lain, yang akan menghasilkan kebahagiaan yang maksima bagi diri sendiri dan orang lain’.

Kecerdikan emosi mengandungi beberapa sifat yang bersifat emosi, antaranya :

i.             Kemampuan memahami perasaan diri sendiri dan perasaan orang lain;
ii.            Kemampuan mencetuskan rasa sayang orang lain terhadap diri sendiri, dan mampu berinteraksi dengan mereka;
iii.           Kemampuan meluahkan perasaan dan emosi, dan kemampuan memahaminya;
iv.           Kemampuan menjalinkan hubungan dengan orang lain(boleh menyesuaikan diri);
v.            Kemampuan mengawal dan ‘mengendarai’ emosi;
vi.           Kejayaan dalam bidang akademik dan kerjaya;
vii.          Kemampuan membuat keputusan sendiri;
viii.        Istiqamah (konsisten) dan berterusan dalam sesuatu pekerjaan;
ix.           Berusaha menyelesaikan permasalahan yang berlaku dalam masyarakat; dan
x.            Menghormati diri sendiri dan orang lain.

Pupuk kecerdikan emosi 

Kecerdikan emosi sepatutnya disemai pada usia kanak-kanak lagi. Tempoh selepas lahir sehingga usia lima tahun, dianggap tempoh paling sesuai bagi tujuan ini.

Anda boleh menggunakan teknik-teknik di bawah bagi memupuk kecerdikan emosi dalam diri anak-anak tersayang :

i.             Melatih anak-anak bergantung kepada diri mereka sendiri dalam membuat keputusan yang berkaitan dengan diri mereka. Ini supaya mereka mampu membuat keputusan dalam kehidupan mereka di masa depan.

Contohnya, biarkan mereka memilih sendiri pakaian, warna bilik tidur, jenis permainan dan buku-buku kegemaran mereka.

Semasa mereka membuat pilihan, anda sebagai ibu bapa hendaklah berperanan sebagai pembimbing dan memberi khidmat nasihat, supaya mereka dapat membuat pilihan yang tepat dan terbaik.

ii.            Mengajar mereka menghormati orang yang lebih tua. Sifat ‘menghormat orang lain’ akan subur dalam diri mereka dan akan memberi saham kepada kejayaan mereka pada masa depan.

Menggalakkan mereka mencium tangan orang dewasa semasa berjabat tangan, merendahkan suara di hadapan orang tua, antara kaedah yang boleh dipraktikkan

iii.           Mengajar mereka kemahiran mendengar buah fikiran dan ucapan orang lain dengan penuh simpati.

Maksud ‘mendengar dengan penuh simpati’  ialah memberikan respon kepada percakapan orang lain dan berbual dengannya jika mereka berkelayakan berbuat demikian. Ini akan menyuburkan kemahiran berbicara dalam diri mereka.

iv.           Melatih mereka belajar dari kesilapan mereka dan juga kesilapan orang lain. Setiap dari kita mesti berbuat salah dan terlanjur. Akan tetapi, kita mesti mengambil peluang daripada kesilapan untuk belajar apa yang betul dan mesti bangkit kembali.

v.            Menyuburkan di dalam diri mereka sikap tafa’ul (optimis), kerana individu yang mutafa’il (optimis) ialah orang yang mampu mengatasi masalah  dan kesukaran pada masa depan

vi.           Mengajar mereka memohon maaf apabila melakukan kesilapan. Anda hendaklah menjadi contoh kepada mereka. Memohon maaf tidak akan mengurangkan kedudukan seseorang. Sebaliknya ia akan membiasakannya bersifat tolak ansur

vii.          Latih mereka memikul tanggungjawab yang sesuai dengan usia mereka, seperti menugaskan anak perempuan mengemas rumah, atau pun membeli barang keperluan bagi anak lelaki

viii.        Membentuk anak-anak supaya menjadi seorang yang bermasyarakat. Ini dilakukan dengan cara menjalinkan hubungan kemasyarakatan dengan jiran tetangga supaya anak-anak hidup harmoni dengan orang di sekeliling

ix.           Melatih mereka bersimpati dan mengambil berat tentang orang lain. Ini boleh dilakukan dengan turut serta meraikan kejayaan kawan-kawan dan bersimpati di atas kesusahan mereka, seperti menziarahi kawan yang sakit, memberi hadiah kepada rakan sekolah dan sebagainya.

Emosi bukan lalang

Adalah sangat malang andainya emosi kanak-kanak tidak terdidik dan dibiarkan berkembang sendiri seperti lalang.

Dengan kefahaman tentang kecerdikan emosi ini, dapatlah anda mentafsirkan fenomena yang sering dilihat, iaitu seseorang yang cemerlang dalam akademik di peringkat sekolah mahu pun universiti, tidak dapat meneruskan tradisi kecemerlangan dalam kehidupan dan tidak menonjol di medan kehidupan.

Sebaliknya, kedapatan ramai orang yang pencapaian akademiknya sekadar ‘cukup makan’, tetapi berjaya dalam hidupnya dan berupaya menjadi pemimpin terkenal!

No comments:

Post a Comment