Thursday 4 October 2012

Hukum Gabung Qurban & Akikah Dalam Satu Sembelihan


Jumhur ulama Mazhab Syafie memfatwakan, seekor haiwan yang disembelih dengan niat korban dan akikah sekaligus, tidak dikira sebagai korban mahu pun akikah.

Ia sebaliknya hanya dianggap sembelihan biasa.

Syaikh Ibnu Hajar al-Haythami dalam karyanya, Tuhfatul Muhtaj menyatakan :

وظاهر كلام المتن والأصحاب أنه لو نوى بشاة الأضحيةَ والعقيقةَ لم تحصلْ واحدةٌ منهما

Terjemahan : "Zahir perkataan matan ini (iaitu matan kitab al-Minhaj karya Imam Nawawi r.a) dan rakan-rakan [kami para ulama Mazhab Syafie menunjukkan] bahawa jika [seseorang] meniatkan dengan seekor kambing [yang disembelihnya dua niat, iaitu melakukan] korban dan akikah, [maka] tidak terhasil [mana-mana] satu daripada kedua-dua [nya]".

Manakala dalam Fatawa al-Fiqhiyyah al-Kubra, beliau menegaskan :

 الذي دل عليه كلامُ الأصحاب وجريْنا عليه منذ سنين أنه لا تداخلَ في ذلك لأن كُلا من الأضحية والعقيقة سنة مقصودة لذاتها

Terjemahan : "Yang ditunjukkan oleh kata-kata rakan-rakan [kami para ulama Mazhab Syafie] dan [yang] kami [ulama Mazhab Syafie] pegang sejak bertahun-tahun [lamanya] bahawa tiada saling menyerap dalam soal ini kerana setiap daripada [amalan] korban dan akikah [merupakan amalan] sunat maqsudah lizatiha".

Senada dengan Syaikh Ibnu Hajar ialah Ibnu Haj.

Pengarang Hasyiah al-Bujairimi memetik dari Ibnu Haj sebagai berkata :

قال : لا يحصلان ؛ لأن كلا منهما سنة مقصودة ، وهو وجيه

Terjemahan : "[Beliau] berkata, "kedua-duanya (iaitu korban dan akikah yang digabungkan dalam satu sembelihan) tidak terhasil kerana setiap daripada kedua-dua [nya adalah amalan] sunat yang dimaksudkan", dan ia (pendapat Ibnu Haj) ada benarnya".

Dalil

Jumhur ulama Mazhab Syafie berdalilkan dengan beberapa dalil.

Dalil paling jelas ialah 'ketidakbolehan' niat korban dan niat akikah 'menyerap' ke dalam satu sama lain. Atau 'ketidakbolehan' kedua-dua niat tersebut bergandingan dalam satu sembelihan.

Hal ini disebabkan oleh status kedua-dua ibadat tersebut. Iaitu, kedua-duanya berstatus ibadat maqsudah lizatiha.

Ibadat maqsudah lizatiha ialah, ibadat yang dituntut kerana 'diri'nya sendiri.

Ini bermakna, ibadat korban dituntut dengan tujuan menghasilkan satu ibadat yang dinamakan ‘korban’.

Akikah dituntut bagi menghasilkan satu ibadat yang dinamakan ‘akikah’. Kedua-duanya tidak dituntut bagi mewujudkan perkara lain.

Lawan kepada ibadat maqsudah lizatiha ialah ibadat maqsudah lighairiha.

Maqsudah lighairiha ialah ibadat yang dituntut bagi menghasilkan perkara lain, bukannya bagi mewujudkan ibadat itu sendiri.

Contohnya, solat Tahiyyatul Masjid.

Ia dituntut bukan bertujuan mewujudkan satu ibadat yang dinamakan solat ‘Tahiyyatul Masjid’ itu sendiri. Sebaliknya, ia dituntut bagi menghasilkan perkara lain, iaitu ‘menghormati masjid’.

Status ibadat korban dan akikah sebagai ibadat maqsudah lizatiha, menuntut supaya satu sembelihan, diniatkan dengan niat korban sahaja, atau dengan niat akikah semata-mata.

Dengan cara ini, barulah terhasil satu ibadat yang dinamakan ‘korban’ atau ‘akikah’.

Oleh itu, jika disembelih seekor haiwan dengan niat korban dan akikah serentak, maka yang terhasil bukannya korban, dan bukan juga akikah. Yang terhasil hanyalah sekadar sembelihan biasa.

Contoh

Contoh bagi memperjelaskan konsep ibadat maqsudah lizatiha ialah pemberian hadiah kepada seseorang.

Katakan si A terpilih untuk menerima Anugerah Pekerja Cemerlang berupa hadiah wang tunai. Kebetulan, si A juga layak menerima sumbangan kebajikan disebabkan kematian salah seorang ahli keluarganya.

Oleh kerana Anugerah Pekerja Cemerlang diberikan bagi tujuan menyampaikan apa yang dinamakan ‘Anugerah Pekerja Cemerlang’, maka anugerah tersebut diberikan kepada si A dengan tujuan itu sahaja.

Manakala bagi tujuan melahirkan simpati terhadapnya ekoran kematian kaum keluarga, diberikan satu lagi sumbangan yang lain.

Anugerah Pekerja Cemerlang tadi, tidak diberikan kepada si A dengan 2 niat sekaligus, iaitu sebagai menghargai kecemerlangan, dan sebagai tanda simpati terhadapnya. Ini kerana, ‘menghargai’ dan ‘melahirkan simpati’, kedua-duanya adalah maqsud lizatih (Rujuk makna maqsudah lizatiha)

Berbeza dengan ibadat maqsudah lighairiha  seperti solat Tahiyyatul Masjid.

Ia dituntut bagi menghormati masjid, bukan bagi mewujudkan satu solat yang dinamakan ‘Tahiyyatul Masjid’.

Justeru, solat Tahiyyatul Masjid boleh dilakukan dengan 2 niat sekaligus, iaitu dengan niat solat Tahiyyatul Masjid dan solat sunat qabliyyah.

Ini kerana, solat Tahiyyatul Masjid disunatkan bukan bagi mewujudkan satu jenis solat yang dinamakan ‘Tahiyyatul Masjid’. Sebaliknya bagi menghormati masjid. Oleh sebab itu penggabungan niat ini tidak menjadi masalah.

Demikian juga dengan puasa 6 bulan Syawal. Ia dituntut bukan bagi tujuan mewujudkan satu ibadat yang dinamakan ‘puasa 6’.

Sebaliknya, ia disunatkan dengan tujuan 'mengimarahkan bulan Syawal dengan ibadat puasa'.Oleh demikian, diharuskan berpuasa dengan niat qadha dan niat puasa 6 serentak.

Ini berbeza dengan korban dan akikah dimana objektif kedua-duanya ialah mewujudkan ibadat korban dan akikah itu sendiri.

Qias tertolak

Dengan penjelasan ini, tertolaklah hujjah ulama yang mengharuskan penggabungan niat korban dan akikah dalam satu sembelihan.

Mereka mengharuskannya kerana mengkiaskan ‘penggabungan niat korban dan akikah’, dengan ‘penggabungan niat solat Tahiyyatul Masjid dan solat sunat qabliyyah’, dan ‘niat puasa qadha dengan niat puasa 6’.

Hujjah mereka, jika ‘penggabungan niat solat Tahiyyatul Masjid dengan niat solat sunat qabliyyah diharuskan’, maka demikian juga ‘penggabungan niat korban dan akikah dalam satu sembelihan’, juga diharuskan.

Qias ini tertolak kerana tidak ada persamaan antara korban dan akikah dengan kes-kes yang diberikan.
Korban dan akikah merupakan ibadat maqsudah lizatih, sementara kes-kes yang dikemukakan adalah sebaliknya.

Dalil 2

Dalil kedua yang menunjukkan 'ketidaksahan' penggabungan niat korban dan akikah ialah perbezaan objektif ibadat korban dan akikah.

Syaikh Ibnu Hajar dalam kitabnya, Fatawa al-Fiqhiyyah al-Kubra menyatakan :

الأضحية فداء عن النفس والعقيقة فداء عن الولد إذ بها نموه وصلاحه ورجاء بره وشفاعته

Terjemahan : "[Ibadat] korban [berobjektifkan] penebusan diri [orang yang melakukan korban] dan akikah [berobjektifkan] penebusan [diri] si anak, yana mana dengan [sebab] nya (akikah) [terhasil] pembesaran, kesejahteraan [si anak], pengharapan [ibu bapa akan] kebaikan dan syafaatnya".

Disebabkan korban dan akikah mempunyai objektif yang berlainan, maka kedua-duanya tidak boleh digabungkan dalam satu sembelihan. 

Jika digabungkan, sembelihan tersebut tidak akan mencapai dua objektif yang berlainan, dalam masa yang sama.

Penggabungan itu juga menyebabkan kedua-dua objektif tadi terhapus dan tidak tercapai. Dengan sebab itu, sembelihan tersebut tidak dikira sebagai korban atau pun akikah.

Menjelaskan hal ini, Syaikh Ibnu Hajar menegaskan :

وبالقول بالتداخل يبطل المقصود من كل منهما

Terjemahan : "Dengan [memegang] pendapat [yang mengatakan korban dan akikah] saling menyerapi [antara satu sama lain, maka] terbatallah objektif setiap [salah satu] daripada kedua-duanya".

Wallahu a’lam.


2 comments:

  1. Bagaimana pula dgn fatwa Imam Ramli yang membenarkannya?

    ReplyDelete
  2. Bagaimana pula dgn fatwa Imam Ramli yang membenarkannya?

    ReplyDelete