Tuesday 29 May 2012

Tentera Allah yang paling hebat itu dalam hatimu...


DIRIWAYATKAN bahawa Syaidina Ali radhiyALLAHu 'anhu wa karramALLAHu wajhah, pernah ditanya orang, "apakah tentera Allah yang paling hebat?".

Beliau menjawab, “aku melihat kepada besi, lantas aku mendapatinya tentera Allah yang paling hebat.
Kemudian, aku menoleh kepada api, dan aku mendapatinya mampu mencairkan besi. Justeru aku berkata, api adalah tentera Allah yang paling hebat.

Kemudian, aku menoleh kepada air, dan aku mendapatinya mampu memadamkan api. Lantas aku berkata, air adalah tentera Allah yang paling hebat.

Kemudian aku melihat pula kepada awan, dan aku mendapatinya mampu menampung air. Justeru aku berkata, awan adalah tentera Allah yang paling hebat.

Kemudian aku melihat pula kepada angin, dan aku mendapatinya berupaya menghalau awan. Lantas, aku berkata, angin adalah tentera Allah yang paling hebat.

Kemudian, aku menoleh pula kepada bukit bukau, dan aku mendapatinya mampu menahan angin. Lantas aku berkata, bukit bukau adalah tentera Allah yang paling hebat.

Kemudian aku melihat pula kepada manusia, dan aku mendapatinya mampu berdiri di atas bukit bukau, dan mampu memahatnya. Lantas aku berkata, manusia adalah tentera Allah yang paling hebat.

Kemudian, aku melihat kepada sesuatu yang boleh merebahkan manusia, lantas aku mendapati ia adalah rasa mengantuk. Justeru aku berkata, mengantuk adalah tentera Allah yang paling hebat.

Kemudian, aku mendapati, bahawa yang mampu menghalau rasa mengantuk, ialah kesedihan dan kerungsingan. Lantas aku berkata, kesedihan dan kerungsingan adalah tentera Allah yang paling hebat.

Kemudian aku melihat lagi, lantas aku mendapati, bahawa kesedihan dan kerungsingan, tempatnya adalah hati. Justeru, aku berkata, hati adalah tentera Allah yang paling hebat.

Kemudian, aku mendapati, bahawa hati tidak akan tenang melainkan dengan zikrullah, lantas aku berkata, tentera Allah yang paling hebat ialah zikrullah!

ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ ٱللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ ٱللَّهِ تَطْمَئِنُّ ٱلْقُلُوبُ ﴿28﴾

Maksudnya : Iaitu orang yang beriman dan tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah! dengan zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia”(al-Ra'd : 28).

Segala puji dan syukur kepada Allah, yang menempatkan dalam hati manusia, tenteraNya yang paling hebat...

Tentera yang memiliki kehebatan mengatasi kehebatan lambang-lambang keperkasaan di alam semesta...

No comments:

Post a Comment