Monday 14 May 2012

'Senaman punggung' : Keperluan satu anjakan mekanisme!


Kreativiti harus ditingkatkan lagi.Gambar Malaysiakini.com

Sebelum ini, sering dilaporkan insiden menyimbah cat merah, mengugut, mengancam dan aksi samseng, sebagai sebahagian daripada pendekatan yang diambil sesetengah pihak, bagi menyatakan bantahan ke atas pihak-pihak tertentu.

Dengan kemunculan 'demo burger', dan terbaru 'senaman punggung' bagi menyatakan bantahan kepada pengerusi bersama BERSIH 3.0, Datuk Ambiga, mekanisme bantahan mula berkembang, dan keluar daripada skopnya yang biasa, iaitu kesamsengan dan kekerasan.

Walaupun 'senaman punggung' tidak sopan dan terselit unsur-unsur lucah, namun, sekurang-kurangnya ia memecahkan ‘tradisi membantah’, yang sebelum ini dilihat berorientasikan kekerasan dan kesamsengan.

Dari aspek ini, terdapat kemajuan dan anjakan dalam ‘seni membantah’ di kalangan rakyat Malaysia.

Makna tersirat

Perkembangan ini bermakna, wujud kecenderungan di kalangan rakyat Malaysia, untuk meninggalkan pendekatan kekerasan dan keganasan dalam menyatakan bantahan mereka terhadap sesuatu isu.

Kecenderungan ini perlu dipupuk dan dibajai, agar kekerasan dan kesamsengan tidak lagi menjadi pilihan mana-mana pihak dalam melahirkan bantahan, atau mencapai sesuatu objektif.

Dalam erti kata lain, ‘demo burger’ dan ‘senaman punggung’ ini telah membawa rakyat Malaysia memasuki dimensi baru dalam ‘seni membantah’, iaitu dimensi dimana masyarakat menggunakan pendekatan kontra kekerasan dalam menyatakan bantahan mereka.

Anjakan

Namun, mereka tidak boleh hanya berpada dengan pendekatan kontra kekerasan, sebaliknya mereka perlu menganjak lagi mekanisme bantahan mereka kepada mekanisme yang sopan, berakhlak dan beretika tinggi.

Tulisan ini bukanlah satu penilaian ke atas ‘senaman punggung’ atau ‘demo burger’.

Ia hanya satu pengamatan ke atas makna di sebalik insiden yang berlaku.

Sebuah ‘senaman punggung’ tidak perlukan sebarang penilaian kerana ‘nilai’nya sedia dimaklumi semua insan berfitrah lurus dan bercitarasa normal.

No comments:

Post a Comment