Thursday 3 May 2012

Catatan 2 BERSIH 3.0 : Menginsafi BERSIH 3.0


"Hidup, hidup…hidup rakyat…"

"Hancur, hancur…hancur kezaliman…"

Itulah sebahagian daripada laungan sederap para demonstran yang menghangatkan suasana, dan membakar perasaan para peserta BERSIH 3.0 sekeliannya, yang mula duduk dan menyimbahi warna kuning di bahagian hadapan Dataran Merdeka, seawal jam 10 pagi, 28 April 2012 lalu.

Saya tiba di situ sekitar jam 9.40 pagi.

"Jangan bagi belon itu jatuh!", jerit seorang peserta dengan lantang kepada para demonstran, meminta agar belon berwarna kuning yang dilambung, ditampar ke atas.

Belon-belon kuning itu akhirnya terus melambung ke udara, apabila ditampar oleh setiap peserta setiap kali ia menjunam ke bawah. Suasana menjadi gamat oleh gelak ketawa dan sorokan para peserta.

"Hebat. Demonstrasi yang membakar semangat dan menggelorakan perasaan sebegini, menjadi seperti sebuah pesta yang menyeronokkan", bisik saya sambil sekali sekali memanjangkan leher, untuk melihat pertunjukan silap mata yang berlansung di hadapan.

Setelah matahari kian meninggi, saya beralih ke bawah landasan LRT yang dipasang merentangi jalan-jalan di hadapan Dataran Merdeka.

"Negaraku...tanah tumpahnya darahku....rakyat hidup...bersatu dan maju...", para peserta serentak menyanyikan lagu Negaraku, sambil berdiri tegak tanda hormat. Anggota-anggota polis yang sejak tadi berdiri tegak, turut menyanyikannya bersama-sama.

Polis hensem

"Polis hensem, polis hensem, polis hensem", tiba-tiba bergema apabila sebarisan pegawai polis menyelinap di celah-celah kepadatan demonstran yang berasak-asak.

"Ini satu pendekatan yang baik. Ia boleh membibitkan hubungan baik antara polis dan sekelian demonstran, dan mengirim mesej bahawa para demonstran tidak mahu bermusuh dengan polis”, hati saya berdetik.

“Sepatutnya, slogan atau laungan yang serupa, perlu diperhebatkan dalam demonstrasi sebesar ini, bagi melahirkan satu demonstrasi yang bertamadun”, hati saya terus berdetik.

Suasana sekali lagi menjadi gamat dengan kemunculan bola gergasi berwarna hijau sebesar kawah, yang dilepaskan oleh pasukan anti Lynas yang turut serta memeriahkan BERSIH 3.0.

Bola itu melambung di udara dan berlegar di sekitar lokasi bila ditampar secara bergilir-gilir oleh para peserta, namun akhirnya mengempis bila berlaku kebocoran akibat ‘kerakusan’ para peserta yang berebut-rebut mendapatkannya.

“Duduk, duduk, duduk, duduk” dilaungkan serentak oleh para peserta di sebelah kanan saya kepada peserta di sebelah kiri, sambil tangan-tangan mereka memberikan isyarat agar para peserta semua duduk.

“Hmmm...mereka tak biasa berdemonstrasi sambil duduk. Sebelum ini mereka berdemonstrasi sambil berarak. Ini kali pertama mereka berdemo sambil duduk”, kata saya sambil tersenyum kepada perserta di sebelah, setelah melihat ramai peserta seakan-akan keberatan untuk duduk bersila di atas jalan yang mendepani Dataran Merdeka itu.

‘Kesabaran’ polis

Kepelbagaian aktiviti yang meriah dan mengundang gelak ketawa dan suasana gamat, menyebabkan saya tidak sedar jam sudah menunjukkan 2.20 petang. Mujurlah rasa lapar yang mula bergelora, mengingatkan saya tentang hari yang sudah mulai menuju ke petang.

Sepanjang hampir 4 jam 30 minit saya menapak di depan Dataran Merdeka bersama ribuan demonstran, polis hanya memerhati pelbagai gelagat kami yang asyik 'berpesta', dan terus berdiri tegak membentengi lokasi yang diidam-idamkan penganjur BERSIH 3.0 itu, tanpa membuat apa-apa tindakan terhadap kami.

Polis hanya mula bertindak setelah lebih kurang 4 jam 30 minit memerhati para peserta ‘berpesta’, setelah mendakwa para peserta cuba menceroboh dataran itu.

Saya tidak dapat menahan benih-benih penghargaan terhadap anggota polis daripada membenih, apabila dirangsang oleh pemerhatian dan pengamatan saya sendiri.

Di atas kesabaran polis bertahan dan menjadi pemerhati setia di atas laungan dan pekikan para peserta BERSIH 3.0 selama 4 jam 30 init itu, ada penghargaan buat mereka yang saya sematkan di hati.

“Sekiranya polis bertindak kasar sekalipun selepas ini, ‘kebaikan’ polis yang mungkin sedikit ini, tidak wajar dikambus atau disisihkan begitu saja”, bisik saya yang cuba mengikat diri dengan sikap telus dan adil.

Pertembungan bermula

Gigitan rasa lapar setelah 4 jam 30 minit bersila di hadapan Dataran Merdeka, memaksa saya menyelinap di celah-celah manusia yang kian padat dan berasak-asak, untuk ke restoran berhampiran.

"Mujur aku beredar cepat meninggalkan perhimpunan di hadapan Dataran Merdeka", hati saya berbisik penuh syukur, setelah melihat orang ramai bertempiaran lari meninggalkan dataran itu lantaran ‘dicakar’ gas pemedih mata yang dilepaskan polis.

"Polis dah tembak gas pemedih mata", ujar seorang peserta BERSIH 3.0.

“Ohh, nampaknya solat Zohor dijamak ta’khir sajalah, mengambil pendapat sesetengah Tabi’een yang mengharuskannya bagi bukan musafir, jika dilakukan sekali sekali”, bisik saya setelah melihat keadaan kian bergelora.

"Bangkit, bangkit...bangkit rakyat..."

"Jangan, jangan...jangan takut..."

"Kita lawan, sampai menang..."

Laung seorang peserta, sambil disambut penuh semangat dan bertenaga oleh para demonstran, yang kini beralih ke kawasan sekitar Sogo, setelah dihambat gas pemedih mata menjauhi Dataran Merdeka.

"Tak boleh dah...kita tak boleh lari...kita kena lawan puak dia (polis) macam di Medan Tahrir, baru dia tahu", kata salah seorang demonstran dengan loghat Pantai Timur kepada rakan-rakannya, kerana terlalu geram terhadap polis setelah terkena gas pemedih mata.

Setelah digertak oleh pihak polis yang berada di depan sana, saya mula bergerak ke betul-betul hadapan Sogo, kemudian meninjau di belakang pusat membeli belah itu, di Jalan Raja Laut.

Peserta bertindak

Setentang dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, kelihatan sebaris polis tegap berbaris bagi menghalang para peserta mara semula ke Dataran Merdeka.

Ketika para demonstran 'berkonfrantasi' dengan polis, dan seakan tidak mahu berganjak, tiba-tiba muncul sebuah motosikal polis trafik membelah perhimpunan, yang dipandu agak laju.

Serentak itu, berpuluh-puluh botol air mineral berisi air menerjah ke badan anggota polis trafik itu, yang dilantunkan oleh para peserta yang membentuk perhimpunan sepanjang kira-kira 400 meter.

Entah apa tujuannya, sebuah lagi motosikal polis trafik muncul menyusuli motosikal pertama, dan turut menerima nasib sama apabila dilantun dengan berpuluh-puluh botol plastik berisi air, yang berkesudahan dengan salah satunya terbalik di hadapan Bangunan Mara.

Suasana serupa dapat dilihat di hadapan Sogo ketika kereta peronda polis yang melalui jalan raya yang dipenuhi para demonstran, dilontar dengan berpuluh-puluh botol berisi air.

Pengamatan saya di dua lokasi BERSIH 3.0 itu, menemukan saya kepada kesimpulan bahawa kekerasan juga turut dilakukan oleh para peserta. Sekurang-kurangnya itulah apa yang saya saksikan sendiri di depan mata.

Namun, mungkin kadarnya berbeza dengan kekerasan yang didakwa dilakukan oleh polis, yang kebetulan saya tidak berpeluang melihatnya. Justeru, saya tidak ada apa-apa maklumat untuk dicatat berhubung dakwaan-dakwaan itu.

Antara restoran dan premis perniagaan

"Wah! Semua makanan dah habis", hati saya merungut ketika mendapati nasi dan lauk di sebuah restoran berhampiran Masjid India, telah habis ‘dilantak’ para peserta BERSIH 3.0.

Bagi mengisi perut yang begitu mendesak meminta diisi, saya pergi ke sebuah lagi restoran mamak yang bertentangan dengan May Bank Jalan Masjid India.

"Ahhh, mujur masih ada makanan yang berbaki", hati saya berbunga melihat masih ada nasi yang boleh dibeli.

Memang restoran dan gerai-gerai menjual makanan laris pada hari BERSIH 3.0 berlangsung. Walau bagaimana pun, sesiapa yang membuat tinjauan di lokasi, akan mendapati tidak semua kedai dan gerai menjual makanan di sekitar Jalan Masjid India, beroperasi pada hari itu.

Tinjauan saya juga mengesahkan, hanya beberapa restoran dan kedai makan sahaja yang beroperasi, manakala premis-premis perniagaan lain, boleh dikatakan 98% daripadanya ditutup, termasuklah Sogo.

“Mungkin para peniaga menjangkakan BERSIH 3.0 akan bertukar menjadi kecoh seperti siri-siri BERSIH sebelum ini”, saya cuba menelah sebab penutupan premis-premis itu.

“Bagaimana kalau BERSIH 3.0 ini dijamin akan berlangsung secara aman oleh pihak polis. Adakah para peniaga akan membuka premis-premis mereka, dan perniagaan akan memuncak disebabkan kehadiran para demonstran yang bagaikan tsunami itu?”, saya bermonolog sendirian.

“Ahhh...tak mungkin. Dengan kehadiran puluhan, atau ratusan ribu demonstran yang membanjiri sekitar Dataran Merdeka ini, orang ramai awal-awal lagi akan mengelak untuk membeli belah di kawasan ini,  bagi mengelak daripada terperangkap dalam kesesakan manusia”, saya menjawab sendiri soalan yang bergetus di hati.

“Bukankah dengan kehadiran ratusan ribu demonstran ini, perniagaan di lokasi ini akan ‘menggila’ dan ‘menggelepar’?”, bisikan kecil dari satu sisi hati saya tiba-tiba meletus.

“Ahhh...semua itu tidak mungkin. Sesiapa yang turut serta dalam BERSIH 3.0 ini, dapat merasai sendiri, mood untuk membeli belah ‘dilenyek’ begitu saja oleh hentakan semangat dan gelora demonstrasi yang menggila”, saya menangkis bisikan itu dengan telus berdasarkan apa yang saya lihat dan rasai sendiri.

Semangat untuk berdemonstrasi yang sememangnya membara, tidak boleh bergerak seiringan dengan kemahuan untuk membeli belah, kerana semangat itu akan membunuhnya.

"Oh, gambar ini sangat tidak adil", getus hati saya tatkala melihat beberapa posting di facebook, yang menampal gambar-gambar para peserta BERSIH mengerumuni sebuah restoran.

Ia tidak adil kerana cuba mengirim mesej bahawa perniagaan sebenarnya semakin memuncak ketika BERSIH 3.0 berlangsung, tidak seperti dakwaan kumpulan anti BERSIH, sedangan realitinya adalah sebaliknya...

No comments:

Post a Comment