Monday 7 May 2012

Mengharmoni diskusi fatwa pengharaman BERSIH 3.0


Gambar utusanonline.com
Semua persoalan, terutamanya persoalan agama, yang ditangani tanpa mengikut kaedah yang betul, hanya akan mencetuskan kekecamukan fikiran, dan menambahkan simpang siurnya, sehingga kerangka persoalan agama yang didepani itu, menjadi kelam dan kabur.

Riak-riak kepada situasi ini, kelihatan mula beralun dalam perbahasan seputar fatwa terbaru Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia (JFMK), yang mengkategorikan BERSIH 3.0 dalam kelompok haram.

Bagi maksud meletakkan sebarang perbahasan atau perdebatan, terutamanya yang berkaitan dengan agama, dalam acuan yang berkualiti tinggi dan sistematik, semua pihak disaran agar mengaplikasikan kaedah keilmuan Islam dalam sebarang debat dan perbahasan mereka.

Kaedah yang diguna pakai secara meluas dalam tradisi keilmuan Islam ini, dinamakan تحرير محل النزاع (Tahrir Mahal al-Niza’), yang bermaksud ‘penentuan titik perselisihan’ dalam sesuatu tajuk yang dibahas atau diperdebatkan.

Penentuan titik perselisihan boleh dilakukan melalui pengenalpastian terhadap titik-titik persamaan dalam sesuatu isu yang diperbahaskan.

Titik persamaan

Dalam konteks fatwa terbaru JFMK itu, titik persamaan antara penyokong BERSIH 3.0 dan jawatankuasa fatwa itu, ialah kenyataan yang menyebut, “muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia memutuskan, haram umat Islam menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik, melanggar undang-undang serta mencetuskan huru-hara dan kekacauan dalam negara”.

Pihak BERSIH 3.0 dan semua rakyat berfikiran waras, pastinya bersetuju menolak sebarang perhimpunan yang tidak baik, melanggar undang-undang dan mencetuskan huru hara dalam negara.

Justeru kenyataan ini adalah titik persamaan antara JFMK dan pendokong BERSIH 3.0, maka ia mesti diketepikan, dan tidak perlu lagi diungkit atau dibahas.

Kenyataan kedua yang menjadi titik persamaan semua pihak, ialah penegasan Pengerusi JFMK, Prof. Tan Sri Dr. Abdul Shukor Husin yang menyatakan, "tindakan merusuh, membawa kacau bilau dan merosakkan harta benda awam, adalah suatu perbuatan yang ditegah Islam. Malah niat menjatuhkan negara yang sah di sisi undang-undang melalui demonstrasi seumpama itu, juga haram di sisi agama”.

Demikian juga kenyataan beliau yang menyebut, "sesiapa juga tidak boleh buat, tidak (boleh) bersetuju ke arah (usaha) mendatangkan kemudaratan, keresahan, menjadikan rusuhan sesama kita hingga berpecah, apatah lagi kalau berlaku pertumpahan darah".

Semua umat Islam yang memahami asas-asas agama Islam, menyetujui kenyataan ini. Justeru, semua pihak yang melibatkan diri dalam diskusi fatwa JFMK ini, mesti mengelak daripada membahas persoalan yang begitu asas dan jelas ini.

Titik perselisihan

Titik perselisahan atau mahal al-niza’ yang perlu difokuskan berhubung fatwa ini, ialah penyifatan BERSIH 3.0 sebagai perhimpunan yang bertujuan tidak baik, melanggar undang-undang dan mencetuskan huru-hara.

BERSIH 3.0 disifatkan sedemikian oleh JFMK lantas mengharamkannya, manakala penganjur dan penyokong BERSIH 3.0 menidakkannya, seterusnya menanggapinya sebagai tidak bertentangan dengan agama.

Oleh demikian, seluruh perbahasan dan perdebatan berhubung fatwa JFMK ini, perlu dihadkan ruang legarnya sekitar sejauh mana benarnya penyifatan BERSIH 3.0 dengan sifat-sifat tersebut.

Jika ada mana-mana pihak yang mahu menuntut penjelasan daripada JFMK berhubung fatwanya itu, penjelasan yang perlu diminta ialah sejauh mana benarnya sifat-sifat negatif yang dinyatakan itu, terdapat dalam BERSIH 3.0.

Fokuskan kepada mahal al-niza’ ini bagi mengelakkan diskusi fatwa JFMK bercelaru, berkecamuk dan ‘digaru pada tempat yang tidak gatal’.

Tindakan sesetengah pihak meminta jawatankuasa fatwa itu turut menyatakan pandangan berhubung kepincangan pilihan raya, rasuah dan salah guna kuasa, yang menjadi punca meletusnya BERSIH 3.0, tidak membantu dalam merungkaikan mahal al-niza’, atau titik perselisihan antara BERSIH 3.0 dan JFMK.

Demikian juga halnya dengan maki hamun terhadap JFMK, dan usaha memalitkannya dengan sikap mendiamkan diri terhadap kemungkaran yang didakwa dilakukan oleh Kerajaan.

Ia tidak memberi apa-apa sumbangan dari segi merungkai titik perselisihan yang telah dikenal pasti itu.

Ia mungkin boleh memerangkap jawatankuasa fatwa tertinggi negara itu, tetapi tidak boleh mengharmoni, menjernih dan meluruskan diskusi yang sedang berlangsung.

Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment