Gambar utusanonline.com |
Semua persoalan,
terutamanya persoalan agama, yang ditangani tanpa mengikut kaedah yang betul,
hanya akan mencetuskan kekecamukan fikiran, dan menambahkan simpang siurnya,
sehingga kerangka persoalan agama yang didepani itu, menjadi kelam dan kabur.
Riak-riak kepada
situasi ini, kelihatan mula beralun dalam perbahasan seputar fatwa terbaru
Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia
(JFMK), yang mengkategorikan BERSIH 3.0 dalam kelompok haram.
Bagi maksud
meletakkan sebarang perbahasan atau perdebatan, terutamanya yang berkaitan
dengan agama, dalam acuan yang berkualiti tinggi dan sistematik, semua pihak
disaran agar mengaplikasikan kaedah keilmuan Islam dalam sebarang debat dan
perbahasan mereka.
Kaedah yang diguna
pakai secara meluas dalam tradisi keilmuan Islam ini, dinamakan تحرير
محل النزاع (Tahrir Mahal al-Niza’), yang bermaksud ‘penentuan titik
perselisihan’ dalam sesuatu tajuk yang dibahas atau diperdebatkan.
Penentuan titik
perselisihan boleh dilakukan melalui pengenalpastian terhadap titik-titik
persamaan dalam sesuatu isu yang diperbahaskan.
Titik persamaan
Dalam konteks fatwa
terbaru JFMK itu, titik persamaan antara penyokong BERSIH 3.0 dan jawatankuasa
fatwa itu, ialah kenyataan yang menyebut, “muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis
Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia memutuskan, haram umat Islam
menyertai perhimpunan atau demonstrasi yang bertujuan tidak baik, melanggar
undang-undang serta mencetuskan huru-hara dan kekacauan dalam negara”.
Pihak BERSIH 3.0 dan
semua rakyat berfikiran waras, pastinya bersetuju menolak sebarang perhimpunan
yang tidak baik, melanggar undang-undang dan mencetuskan huru hara dalam
negara.
Justeru kenyataan ini
adalah titik persamaan antara JFMK dan pendokong BERSIH 3.0, maka ia mesti
diketepikan, dan tidak perlu lagi diungkit atau dibahas.
Kenyataan kedua yang
menjadi titik persamaan semua pihak, ialah penegasan Pengerusi JFMK, Prof. Tan
Sri Dr. Abdul Shukor Husin yang menyatakan, "tindakan merusuh, membawa
kacau bilau dan merosakkan harta benda awam, adalah suatu perbuatan yang
ditegah Islam. Malah niat menjatuhkan negara yang sah di sisi undang-undang
melalui demonstrasi seumpama itu, juga haram di sisi agama”.
Demikian juga
kenyataan beliau yang menyebut, "sesiapa juga tidak boleh buat, tidak
(boleh) bersetuju ke arah (usaha) mendatangkan kemudaratan, keresahan,
menjadikan rusuhan sesama kita hingga berpecah, apatah lagi kalau berlaku pertumpahan
darah".
Semua umat Islam yang
memahami asas-asas agama Islam, menyetujui kenyataan ini. Justeru, semua pihak
yang melibatkan diri dalam diskusi fatwa JFMK ini, mesti mengelak daripada
membahas persoalan yang begitu asas dan jelas ini.
Titik perselisihan
Titik perselisahan
atau mahal al-niza’ yang perlu difokuskan berhubung fatwa ini, ialah penyifatan
BERSIH 3.0 sebagai perhimpunan yang bertujuan tidak baik, melanggar
undang-undang dan mencetuskan huru-hara.
BERSIH 3.0 disifatkan
sedemikian oleh JFMK lantas mengharamkannya, manakala penganjur dan penyokong
BERSIH 3.0 menidakkannya, seterusnya menanggapinya sebagai tidak bertentangan
dengan agama.
Oleh demikian,
seluruh perbahasan dan perdebatan berhubung fatwa JFMK ini, perlu dihadkan
ruang legarnya sekitar sejauh mana benarnya penyifatan BERSIH 3.0 dengan
sifat-sifat tersebut.
Jika ada mana-mana
pihak yang mahu menuntut penjelasan daripada JFMK berhubung fatwanya itu,
penjelasan yang perlu diminta ialah sejauh mana benarnya sifat-sifat negatif
yang dinyatakan itu, terdapat dalam BERSIH 3.0.
Fokuskan kepada mahal
al-niza’ ini bagi mengelakkan diskusi fatwa JFMK bercelaru, berkecamuk dan
‘digaru pada tempat yang tidak gatal’.
Tindakan sesetengah
pihak meminta jawatankuasa fatwa itu turut menyatakan pandangan berhubung
kepincangan pilihan raya, rasuah dan salah guna kuasa, yang menjadi punca
meletusnya BERSIH 3.0, tidak membantu dalam merungkaikan mahal al-niza’, atau
titik perselisihan antara BERSIH 3.0 dan JFMK.
Demikian juga halnya
dengan maki hamun terhadap JFMK, dan usaha memalitkannya dengan sikap
mendiamkan diri terhadap kemungkaran yang didakwa dilakukan oleh Kerajaan.
Ia tidak memberi
apa-apa sumbangan dari segi merungkai titik perselisihan yang telah dikenal
pasti itu.
Ia mungkin boleh memerangkap
jawatankuasa fatwa tertinggi negara itu, tetapi tidak boleh mengharmoni,
menjernih dan meluruskan diskusi yang sedang berlangsung.
Wallahu a'lam
No comments:
Post a Comment