Seorang rakan FB saya bertanya satu soalan. Iaitu,
berkenaan orang yang jahil tentang hukum hakam ibadat.
Bagaimana pun, individu ini tetap melaksanakan
ibadat-ibadat fardhu. Kemudian, individu ini menyedari, rupa-rupanya, ibadat
yang dilakukannya selama ini, adalah tidak sah.
Soalnya, wajibkah dia mengqadha semua ibadat yang
tidak sah itu (disebabkan jahil hukum hakam agama)?
Hadis Nabi
Alhamdulillah, jawapan kepada persoalan ini,
terkandung dalam sebuah hadis Nabi SAW.
Hadis tersebut diriwayatkan oleh Abu Hurayrah r.a.
Ia direkodkan oleh Bukhari, Muslim dan lain-lain.
Hadis itu berbunyi :
عن
أبي هريرة رضي الله عنه أن رسولَ الله صلَّى الله عليه وسلم دخل المسجدَ فدخل رجلٌ،
فصلَّى فسلَّم على النبي صلى الله عليه وسلَّم فرَدَّ وقال : "ارْجِعْ فَصَلِّ
فإنَّك لم تُصَلِّ". فرجع يُصلِّي كما صلَّى، ثم جاء فسلَّم على النبي صلى الله
عليه وسلم فقال : "ارجع فصل فإنك لم تصل" ثلاثا، فقال : "والذي بَعَثَك
بالحق ما أُحْسِنُ غيرَه فعلِّمْني"، فقال : "إذا قُمْتَ إلى الصلاة فكَبِّرْ
ثم اقرَأْ ما تَيَسِّرَ معك من القرآن، ثم ارْكَعْ حتى تطمئَنَّ راكعا، ثم ارْفَعْ
حتى تعدِلَ قائما، ثم اسْجُدْ حتى تطمئنَّ ساجدا، ثم ارْفَعْ حتى تطمئنَّ جالسا وافعل
ذلك في صلاتك كلَّها".
Terjemahan : Daripada Abu Hurayrah r.a, [beliau
menceritakan] bahawa [pada suatu hari] Rasulullah s.a.w masuk ke dalam masjid.
Kemudian, seorang lelaki masuk [ke dalam masjid],
lalu bersolat dan memberi salam kepada Nabi SAW [setelah selesai bersolat].
Baginda SAW menjawab [salamnya] dan bersabda,
"pergi [semula ke tempat solat] dan bersolatlah [sekali lagi] kerana kamu
belum [lagi] bersolat". Lantas, dia kembali [melakukan] solat sebagaimana
dia solat [sebelumnya].
Kemudian, [setelah selesai solat] dia datang
[semula], lalu memberi salam kepada Nabi SAW. Lantas Baginda SAW bersabda,
"pergi [semula ke tempat solat] dan bersolatlah [sekali lagi] kerana kamu
belum [lagi] bersolat" [Baginda SAW berkata sedemikian sebanyak] tiga
kali.
Lalu dia berkata, "demi [Allah] yang
mengutuskanmu dengan kebenaran, aku tidak pandai melakukan selainnya, maka
ajarkanlah aku [cara solat yang betul]".
Lantas Baginda SAW bersabda, "apabila kamu
[telah] berdiri [untuk melakukan] solat, maka bertakbirlah. Kemudian, bacalah
apa yang kamu mampu daripada [ayat-ayat] al-Quran. Kemudian, rukuklah sehingga
kamu bertama'ninah dalam rukuk.
Kemudian, angkatlah [kepala kamu] sehingga [badan]
kamu berdiri dengan lurus. Kemudian, sujudlah sehingga kamu tama'ninah dalam
sujud. Kemudian, angkatlah [kepala kamu] sehingga kamu tama'ninah dalam keadaan
duduk [antara dua sujud].
Lakukanlah [yang demikian] itu dalam keseluruhan
solat kamu".
Pengajaran hadis
Hadis di atas memperihalkan tentang seorang lelaki
yang jahil tentang hukum hakam solat. Akibatnya, solat yang dilakukannya tidak
sah.
Justeru, Nabi SAW mengajarkannya cara solat yang
betul. Kemudian, memerintahkannya mengulangi semula (mengqadha) solatnya, mengikut
cara yang telah diajar Baginda SAW.
Hadis ini menjadi dalil bahawa seseorang yang
melakukan sesuatu ibadat fardhu, yang tidak sah menurut neraca
syarak-disebabkan kejahilan tentang hukum hakam-wajib mengqadhanya. Iaitu
setelah diketahui ketidaksahan ibadat yang dilakukan itu.
Dalam erti kata lain, kejahilan tentang hukum
hakam ibadat, tidak menggugurkan kewajipan mengqadha sesuatu ibadat, yang
diketahui tidak sah pada neraca syarak.
Al-Hafiz Ibn Hajar dalam Fathul Bari menukilkan
daripada al-Qadhi 'Iyadh sebagai berkata :
قال
عياض : فيه أن أفعال الجاهل في العبادة على غير علم لا تجزئ
Terjemahan : Berkata [al-Qadhi] 'Iyadh, di
dalamnya (hadis di atas) [terkandung pengertian] bahawa perbuatan-perbuatan
orang jahil [tentang hukum hakam syarak] dalam [mengerjakan] ibadat tanpa
[panduan] ilmu, tidak menggugurkan kewajipan [melakukan ibadat tersebut
daripada tanggungjawabnya].
Kenyataan al-Qadhi 'Iyadh ini bermaksud, kewajipan
melaksanakan sesuatu ibadat fardhu, hanya dianggap gugur apabila ia
dilaksanakan sejajar dengan hukum hakam syarak.
Hadis ini
juga menjadi dalil bagi kewajipan mengqadha solat, atau ibadat-ibadat fardhu
lain, ke atas sesiapa jua yang mengabaikan rukun-rukun dan syarat-syarat sah
ibadat yang dilakukan. Samada disebabkan lupa atau sengaja.
Ini dinyatakan oleh al-Hafiz Ibnu Hajar ketika
menghuraikan hadis di atas. Beliau mencatatkan dalam Fathul Bari :
وفي
هذا الحديث من الفوائد غير ما تقدم وجوب الإعادة على من أخل بشيء من واجبات الصلاة
Terjemahan : Di dalam hadis ini [terdapat]
pengertian-pengertian selain [daripada] apa yang [disebutkan] sebelum ini,
[iaitu] kewajipan mengulangi [solat] ke atas sesiapa yang mengabaikan mana-mana
kewajipan [dalam] solat.
Elak qadha dengan taqlid
Walau bagaimana pun, kewajipan qadha ini menjadi
kemestian, jika ibadat yang dilakukan semasa jahil itu, tidak sah mengikut
mazhabnya dan juga mazhab-mazhab lain.
Oleh itu, jika ibadat yang dilakukannya itu, tidak
sah mengikut mazhabnya, tetapi sah pada mana-mana mazhab yang muktabar, maka,
qadha bukanlah satu kemestian ke atasnya.
Dalam keadaan ini, individu ini boleh bertaqlid
kepada mazhab lain yang mengatakan ibadatnya itu adalah sah. Dengan berbuat
demikian, dia tidak perlu mengqadhakan ibadatnya yang tidak sah menurut
mazhabnya itu.
Ini dinyatakan sendiri oleh sesetengah ulama
mazhab Syafie, iaitu Imam Abdul Rahman Ibn Ziyad (masyhur dengan Ibn Ziyad).
Beliau menyatakan :
إن
العامي إذا وافق فعلُه مذهبَ إمام من الأئمة الذين يجوز تقليدُهم صحَّ وإن لم يقلِّدْه
Terjemahan : Semua orang awam, apabila
perbuatannya sejajar dengan mazhab mana-mana Imam yang harus [kita] bertaqlid
dengan mereka, sah [perbuatannya itu dari segi syarak], meskipun dia (orang
awam) tidak bertaqlid dengannya (mana-mana Imam).
(Rujuk : Al-Mawri, Muhammad bin Abdul Azim (1988),
Al-Qaul al-Sadid Fi Ba'di Masa'il Ijtihad Wa al-Taqlid, cet.1,
Dar al-Dakwah : Kuwait, ms.116).
Oleh itu, jika seseorang bermazhab Syafie, solat
tanpa tama'ninah (sebagai contoh) kerana jahil (mazhab Syafie dan jumhur
mengatakan tama'ninah dalam solat, adalah rukun solat), kemudian baru
diketahui, bahawa solatnya itu tidak sah menurut mazhab Syafie, dia boleh
bertaqlid dengan mazhab Hanafi yang mengatakan tama'ninah itu adalah sunat.
Dengan bertaqlid dengan mazhab Hanafi ini,
individu tadi tidak perlu mengqadha solatnya yang tidak sah itu (menurut mazhab
Syafie) yang disebabkan ketiadaan salah satu rukun solat, iaitu tama'ninah.
Bagi mengelakkan qadha dengan bertaklid kepada
mazhab lain, perlulah dirujuk kepada mereka yang arif tentang mazhab-mazhab
dalam Feqh Islam.
Dalam
kitab-kitab Feqh dan Usul Feqh, bentuk taqlid yang dinyatakan ini, dikenali
dengan nama التقليد بعد العمل.
Memang
benar, ulama berselisih pandangan berhubung التقليد بعد العمل ini.
Namun, pandangan Imam Ibnu Ziyad, ini dilihat sesuai untuk dipraktikkan oleh
orang-orang yang ibadatnya tidak sah, disebabkan kejahilan.
Lebih-lebih lagi, jika ibadat yang dilakukan dalam
keadaan jahil itu (yang sebenarnya tidak sah menurut mazhabnya), dilakukan
dalam tempoh yang lama.
Mewajibkannya mengqadha ibadat-ibadatnya yang tidak
sah menurut mazhabnya, yang mungkin dilakukan selama bertahun-tahun, dilihat
bertentangan dengan keluasaan Feqh Islam dan kaedah dakwah.
Persoalan berbangkit
Di sini berbangkit satu soalan.
Iaitu, seseorang yang jahil, melakukan
ibadat-ibadat fardhu, bertahun-tahun lamanya. Kemudian, baru diketahui,
ibadat-ibadat fardhu yang dilakukan selama bertahun-tahun itu, tidak sah
menurut mana-mana mazhab yang muktabar.
Dalam keadaan ini, menjadi kemestian ke atasnya,
mengqadha ibadat-ibadat tersebut. Persoalan timbul, apabila dia lupa jumlah
ibadat-ibadat yang tidak sah itu. Bagaimanakah dia mengqadha ibadat-ibadat
tersebut?
Jawapan kepada persoalan ini, boleh ditinjau
melalui perbahasan ulama berkenaan seseorang yang terluput sejumlah
ibadat-ibadat wajib, tetapi lupa jumlahnya.
Berkenaan persoalan ini, Syaikh Ramli mencatatkan
(Nihayatul Muhtaj, jil.3, ms.282) :
ومن
عليه فوائت لا يعرف عددها قال القفال : يقضي ما تحقق تركه ، وقال القاضي الحسين : يقضي
ما زاد على ما تحقق فعله وهو الأصح
Terjemahan : [Berkenaan] sesiapa yang menanggung
beberapa ibadat yang terluput, [tetapi] tidak mengetahui jumlahnya, berkata
al-Qaffal, dia [mesti] mengqadha apa yang dia pasti dia
meninggalkannya.[Manakala] al-Qadhi Husain [pula] berkata, dia [mesti] mengqadha
selebih daripada yang dia pasti dia melakukannya. Inilah [pendapat] yang paling
sahih.
Menurut pendapat al-Qaffal, seseorang itu hanya
wajib mengqadha ibadat, mengikut apa yang diyakininya. Jika dia meyakini bahawa
dia telah meninggalkan solat sebagai contoh, sebanyak 10 fardhu, maka dia hanya
wajib mengqadha 10 fardhu itu sahaja.
Manakala menurut pendapat Qadhi Husain pula,
seseorang itu hendaklah menentukan jumlah solat yang dilakukannya.
Katakan, dia yakin, dalam bulan lepas, dia hanya
menunaikan sebanyak 100 solat fardhu daripada 150 solat fardhu yang wajib ke
atasnya. Maka, menjadi kewajipannya, mengqadhakan selebihnya yang berbaki,
iaitu 50 solat.
Inilah huraian kepada pendapat dua tokoh tadi
seperti yang dinyatakan dalam al-Majmu', jil.3 ms.72.
Justeru, berdasarkan pendapat yang paling sahih,
ialah pendapat al-Qadhi Husain seperti yang dinyatakan Syaikh Ramli, orang yang
tidak pasti jumlah solatnya yang tidak sah, hendaklah memastikan terlebih
dahulu jumlah solatnya yang sah.
Sebagai contoh, dalam bulan lepas, dia yakin,
hanya 100 solatnya yang sah. Maka, wajib ke atasnya, menggadha 50 solat lagi,
bagi mengcukupkan 150 solat yang wajib ke atas setiap muslim dalam masa
sebulan.
Kewajipan taubat
Setiap mukallaf, dikira berdosa jika tidak mempelajari
hukum hakam tentang ibadat-ibadat fardhu. Ini kerana, menuntut ilmu berkenaan
sah batal ibadat-ibadat fardhu, adalah fardhu ain.
Ini dinyatakan oleh Imam Nawawi (al-Majmu', jil.1,
ms.24) :
باب
أقسام العلم الشرعي هي ثلاثة: الاول فرض العين وهو تعلم المكلف مالا يتأدى الواجب الذى
تعين عليه فعله الا به ككيفية الوضؤ والصلاة ونحوهما
Terjemahan : Bab [berkenaan] pembahagian ilmu
syarak, iaitu ia [terbahagi kepada] tiga [bahagian], [bahagian] pertama :
fardhu ain, iaitu [kewajipan] setiap mukallaf mempelajari apa (ilmu) yang tidak
tertunai [perkara] wajib yang wajib ditunaikannya, melainkan dengannya. Seperti
cara-cara berwuduk, solat dan seumpamanya.
Justeru, disamping mengqadha ibadat-ibadat wajib
yang tidak sah yang dilakukan ketika jahil, seseorang itu wajib bertaubat di
atas kecuaiannya menuntut ilmu.
Wallahu a'lam.
No comments:
Post a Comment