Monday 20 February 2012

Hadis palsu di internet : Mengapa Kerajaan, bukan ilmuan?


Tidak dapat dipastikan maksud sebenar gesaan Sahibul Samahah Mufti Perlis, yang menggesa Kerajaan mengambil tindakan sewajarnya terhadap penggunaan hadis palsu di kalangan pengguna siber.

Secara tersuratnya, gesaan beliau itu difahami sebagai satu syor, agar Kerajaan mengambil tindakan undang-undang, terhadap pihak yang terjerumus dalam gejala yang dikatakan semakin menular itu.

Jika inilah maksud gesaan Sahibul Samahah itu, maka ia perlu diperhalusi semula.

Sebelum sebarang tindakan undang-undang dikenakan ke atas individu yang menyebarkan hadis-hadis palsu di internet, perlu diambil kira keadaan individu tersebut.

Jika terbukti hadis-hadis palsu itu disebar oleh individu, atau pihak yang memang mengetahui kepalsuan hadis-hadis tersebut, maka wajar tindakan undang-undang diambil.

Ini kerana, penyebaran hadis yang diketahui palsu, yang dilakukan oleh mana-mana pihak, adalah petunjuk kepada niat atau tujuan buruk pelakunya.

Namun, jika penyebarnya adalah orang yang jahil tentang status hadis-hadis tersebut, adalah tidak wajar tindakan undang-undang dikenakan ke atas mereka.

Orang-orang yang jahil, memerlukan bimbingan dan tunjuk ajar, bukannya hukuman.
Inilah yang ditunjukkan oleh para ulama hadis zaman silam.


Al-Hafiz al-Iraqi umpamanya, setelah mendapati kewujudan hadis-hadis palsu dalam karya agung Hujjatul Islam, Imam al-Ghazali r.a, mengambil inisiatif menjelaskan status hadis-hadis yang disebut dalam karya agung itu.


Di zaman moden, langkah serupa diambil oleh Syaikh Albani rhm yang melakukan takhrij hadis ke atas hadis-hadis yang disebut di dalam kitab al-Halal Wa al-Haram karangan Syaikh al-Qaradhawi. 

Sakhawi dan Sayuti Malaysia

Keperihatinan Sahibul Samahah terhadap gejala berbahaya ini, memang dialu-alukan.


Namun, adalah lebih wajar, jika gesaan ini secara asasnya, ditujukan kepada para ilmuan tempatan yang berkebolehan dalam bidang hadis, bukannya Kerajaan.

Sewajarnya, Sahibul Samahah menggesa para ilmuan ini, agar bangkit  membukukan hadis-hadis palsu yang sering tersebar di internet, dan dijelaskan status kepalsuannya.

Dengan tindakan ini, para pengguna siber ada rujukan sebelum menyebarkan mana-mana hadis di alam maya.

Sebenarnya, inilah yang dilakukan oleh para ulama silam terhadap hadis-hadis yang sering meniti dibibir masyarakat, dan tersebar dalam komuniti.

Mereka bangkit mengumpulkan hadis-hadis tersebut, dan menjelaskan statusnya, samada sahih, dhaif atau pun maudhuk (palsu), bagi menjadi panduan kepada seluruh umat Islam.

Hasilnya, lahirlah al-Maqasid al-Hasanah karangan al-Hafiz al-Sakhawi,  Kasyful Khafa’ karangan al-‘Ajluni,  al-Durar al-Muntathirah karangan Imam Sayuti dan lain-lain.

Kesemua karya ini menangani hadis-hadis yang masyhur di kalangan masyarakat semasa.

Manakala, bagi menjelaskan hadis-hadis palsu pula, para ulama zaman silam mengarang sebagai contoh, al-Fawa’id al-Majmu’ah (Imam Syawkani), al-Maudhu’at (al-Hafiz Ibn Jawzi), Alla Ali’ al-Masnu’ah (Imam Sayuti) dan lain-lain.

Sesungguhnya, penularan hadis-hadis palsu yang dibangkitkan oleh Sahibul Samahah ini, sedang menunggu sentuhan al-Sakhawi, al-‘Ajluni, al-Sayuti versi Malaysia, bagi memberikan titik noktah kepada gejala berbahaya ini.

Gejala ini sebenarnya membuka ruang pengkaryaan, dan lebih dari itu, ruang penulisan tesis di menara gading!

No comments:

Post a Comment