Monday 14 April 2014

Ahli syurga di Telaga Zam-Zam, Ahli neraka di Telaga Barahut & Ustaz popular

Gambar hiasan
Entahlah...

Saya tidak pasti, adakah perlu tulisan ini dilakar...

Perasaan bercampur baur, rasa serba salah berlegar-legar di laman perasaan...

Namun, akhirnya keputusan dimuktamadkan juga...

Lalu, terhasillah coretan ini...

'Misteri' sebuah telaga

Sebetulnya, lama dulu, saya pernah menyediakan satu tulisan berkenaan satu telaga 'misteri' yang terletak di Hadramaut, Yaman. Namanya, Barahut. Telaga Barahut (bukan Barhut).

Tapi, atas sebab-sebab tertentu, saya tidak menyiarkannya.

Sebenarnya, dakwaan seorang ustaz popular bahawa ahli syurga di tempatkan di telaga Zam-Zam, manakala ahli neraka ditempatkan di Telaga Barahut, bukan satu isu.

Ia tidak perlu di'geger' dan disensasikan...

Ustaz tersebut juga tidak wajar dikecam, dikutuk atau dihukumkan menyeleweng atau sesat, semata-mata kerana beliau menukilkan cerita perihal tempat tinggal roh-roh ahli syurga dan neraka itu.

Mengapa?

Kerana, kalau kita membuka salah satu kitab karangan Imam Ibn Qayyim r.a, iaitu al-Ruh, akan ditemui satu perbahasan tentang 'tempat tinggal' ruh-ruh orang mati sebelum berlaku kiamat.

Dalam ungkapan lain, orang yang mati sebelum berlaku kiamat, setelah jasadnya dikebumikan, di manakah ruhnya ditempatkan.

Imam Ibn Qayyim mendatangkan banyak pendapat. Iaitu sekitar 11 pendapat.

Pendapat salaf

Di sini, saya hanya menukilkan pandangan yang berkaitan dengan tajuk tulisan ini sahaja.

Imam Ibn Qayyim menukilkan (al-Ruh (1984), ms.113, Jeddah : Darul Madani)

قال ابن منده : روي عن جماعة من الصحابة والتابعين أن أرواح المؤمنين بالجابية وأرواح الكفار ببرهوت بئر بحضرموت  

Terjemahan : Ibn Mandah berkata, "diriwayatkan daripada sekumpulan sahabat dan tabi'een bahawa [mereka berkata] roh-roh orang-orang yang beriman [ditempatkan] di [satu tempat bernama] Jabiyah, dan roh-roh orang-orang kafir [ditempatkan] di Barahut, [iaitu sebuah] telaga di Hadramaut".

Di waktu ini, Jabiyah berada dalam negara Syria.

Di halaman 131, Imam Ibn Qayyim menegaskan bahawa pendapat ini (roh orang mukmin di Jabiyah dan roh orang kafir di Telaga Barahut) adalah pendapat sebahagian ulama Ahli Sunnah, sambil menolak dakwaan Ibn Hazm yang mengatakannya pendapat Rafidhah.

Di halaman 114 pula Imam Ibn Qayyim mencatatkan :

وقالت طائفة : أرواح المؤمنين ببئر زمزم وأرواح الكفار ببئر برهوت
 
Terjemahan : Sebilangan [ulama] berkata, "roh-roh orang-orang mukmin [ditempatkan] di Telaga Zam-Zam, dan roh-roh orang-orang kafir [ditempatkan] di Telaga Barahut".

Walau bagaimana pun, Imam Ibn Qayyim dengan keras menolak (ms.133) pendapat yang mengatakan roh-roh orang-orang mukmin ditempatkan di Telaga Zam-Zam.

Agar tidak lari daripada maksud asal artikel ini ditulis, tulisan ini tidak akan memberi analisis terhadap setiap pandangan ulama berhubung tempat tinggal roh orang-orang mati sementara ketibaan kiamat ini.

Sesiapa yang inginkan pendetailan yang lebih, bolehlah merujuk kepada kitab al-Ruh atau terjemahannya (dalam Bahasa Indonesia).

Fakta 'pelik' agama

Realitinya, dalam khazanah Islam, banyak fakta 'pelik' yang sekali pandang seperti tidak masuk dek akal.

Saya masih ingat ketika mengambil subjek Tafsir 2 ketika belajar di Universiti Mu'tah dahulu. Antara kitab yang saya rujuk, ialah kitab Tafsir al-Manar karangan Syaikh Rasheed Redha rhm.

Antara fakta 'mengejutkan' dari Tafsir al-Manar ini, ialah kenyataan ulama-ulama muhaqqiqeen bahawa syurga yang didiami Nabi Adam a.s dan Hawa, adalah terletak di bumi!

Lebih dahsyat lagi, Imam al-Alusi dalam karyanya, Ruhul Ma'ani menukilkan dakwaan sesetengah tokoh sufi bahawa mereka pernah memasuki syurga Nabi Adam a.s itu!

Ketika mempelajari subjek Manahij Muhaddithin pula, tindakan Nabi Musa a.s menampar malaikat maut (Izrail), sehingga tercabut sebelah matanya, peristiwa Baginda berlari tanpa seurat pakaian, 'sikap buruk' cicak yang sengaja meniup api yang membakar Nabi Ibrahim s.a.w (dengan tujuan agar ia semakin marak), sedangkan beberapa haiwan lain berusaha memadamkannya-seperti yang dinyatakan hadis-hadis yang sahih-dan lain-lain fakta, memang memiliki kejutan tersendiri.

Semua ini akhirnya mendarat pada satu kesimpulan penting...

Bertenanglah...

Usahlah gelojoh...

Dan, teruskanlah kembara ilmi, dan usah berhenti...

Kerana, lautan ilmu ini tersangatlah luas!

Wallahu a'lam.    

No comments:

Post a Comment