Friday 25 April 2014

'Sentuhan baru' festival Belia 2014

Khairy Jamaluddin, Menteri Belia dan Sukan
Menteri Belia dan Sukan, Saudara Khairy Jamaluddin nampaknya memahami denyut nadi, dan cita rasa terkini golongan belia Malaysia masa kini.

Tidak seperti sebelum ini, sesetengah pemimpin dan agensi Kerajaan seolah-olah tidak menyedari perubahan cita rasa, dan kecenderungan belia Malaysia dewasa ini. 

Mereka disangka masih seperti dulu, masih dahagakan konsert-konsert nyanyian 'ala barat' yang 'tidak mesra' budaya setempat dan agama itu. 

Lalu, mereka dihidangkan dengan konsert-konsert sebegini dalam program-program belia.
 
Namun, di bawah teraju Khairy, Festival Belia Putrajaya 2014 yang akan berlangsung 22-25 Mei 2014 ini, adalah satu terjemahan kepada kepekaan Kementerian Belia dan Sukan terhadap perubahan pola kecenderungan dan cita rasa belia Malaysia waktu ini.

Belia berselawat

Peristiwa-peristiwa yang mewarnai pentas massa negara mutakhir ini, menyerlahkan minat golongan belia yang begitu menonjol terhadap program-program keagamaan.

Lihat saja program Sambutan Tahun Baru 'versi' Islam atau kerohanian. Juga program-program selawat yang begitu fenomenal kebelakangan ini. Puluhan ribu belia yang menghadirinya!

Belia masa kini juga dilihat berminat untuk berekspresi dan bersaing di pentas terbuka dan mencabar, dan tidak lagi hanyut dalam hiburan dan kelalaian.

Lantas, Festival Belia 2014 ini sangat secocok dengan cita rasa golongan belia masa kini.

Apa tidaknya, menurut Khairy, antara program yang tercatat dalam festival itu, ialah Program Belia Berselawat pada 22 Mei 2014, yang akan menampilkan ikon selawat dan qasidah dari dalam dan luar negeri. Ini selain tilawah al-Quran dan nasyid.

Menurut beliau lagi, festival yang diisi dengan 60 segmen ini, akan memberi fokus kepada aktiviti pendidikan, kerohanian, kemahiran, kesenian, bakat, interaksi dan kesukarelaan.

No comments:

Post a Comment