Monday 21 April 2014

Hubungan dengan UMNO : PAS dan 'misteri' kontradiksi 2 'wajah'

Dalam soal hubungan sosial dengan UMNO, Parti Islam SeMalaysia (PAS) memiliki dua 'wajah' yang kontradik. Kontradiksi antara kedua-dua 'wajah' ini, begitu menjolok.

Semua masih ingat betapa maraknya semangat persaudaraan yang diserlahkan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz ketika kematian isteri Perdana Menteri waktu itu, Datuk Seri Abdullah Badawi.

Tuan Guru, yang waktu itu menjawat jawatan Menteri Besar Kelantan, segera bergegas ke Putrajaya atas maksud memberi penghormatan terakhir kepada jenazah Datin Seri Endon, dan merakam ucapan takziah buat suaminya.

Beberapa waktu kemudian, ketika mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir dimasukkan ke Institut Jantung Negara (IJN), Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar, antara yang terawal menziarahi negarawan itu.

Terkini, bila Ahli Dewan Undangan Negeri Paloh (ADUN), Datuk Norzula kemalangan, Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob dan Penyelia DUN Galas, Ustaz Abdullah Husain antara pemimpin PAS yang terawal melawat ADUN dari UMNO itu. 

Itu belum dikira ucapan takziah yang dirakamkan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan, Datuk Abdullah Ya'kub.

Semangat persaudaraan Islam yang kental turut diserlahkan Dewan Muslimat PAS Pusat. 

Ketua Penerangannya, Mastura Mohamad dilaporkan lidah rasmi parti itu sebagai berkata, "muslimat PAS seluruh negara mendoakan Norzula segera sembuh, dan dapat meneruskan tugas dan tanggungjawab sebagai wakil rakyat di DUN Paloh, Kelantan".

Sebenarnya, banyak contoh yang membuktikan hubungan sosial pemimpin-pemimpin PAS dengan pemimpin dan ahli-ahli UMNO, secara asas dan umumnya, diterasi ukhuwwah Islam, dan dilatari semangat persaudaraan yang kental dan kemesraan yang mekar.

Lihat sahaja bagaimana wakil-wakil rakyat, atau calon-calon pilihan raya PAS bergaul, bermesra dan menjalin hubungan persahabatan dengan pemimpin-pemimpin atau ahli-ahli UMNO.

Tragedi

Namun, sungguh malang, entah di mana silapnya, di peringkat bawah, ahli-ahli PAS mewarnai hubungan sosial mereka dengan ahli-ahli UMNO dengan warna pemulauan, tidak bertegur sapa, pemutusan hubungan silaturahim dan warna-warna lain yang sangat tragis.

Warna-warna ini banyak menconteng hamparan putih ukhuwwah Islamiah pada tahun-tahun 80'an.

Hingga kini, bid'ah solat dua imam berasaskan perbezaan parti, masih berleluasa berlaku di banyak di tempat di negeri-negeri Pantai Timur.

Semua tragedi ini berlaku di peringkat bawahan PAS di saat 'bahagian atas' parti itu bermesra, menziarahi dan menjalin hubungan dengan pemimpin dan ahli-ahli UMNO.

Mengapakah 'tragedi' malang ini berlaku?

Dan, mengapa 'bahagian atas' parti itu membiarkan 'bahagian bawah'nya dicomoti dengan 'bid'ah' ini? Atau, mereka sudah berusaha melenyapkannya, tetapi gagal?

Satu persoalan yang menanti jawapan, dan satu kontradiksi yang membingungkan!

Oh, moga tiada yang cuba 'membereskan' isu ini dengan hujah 'itu isu lama yang dibangkitkan kembali'!

Oh, sejak bila pula 'lama' atau 'baru'nya sesuatu isu itu menjadi hujjah?

Melainkan hujah serapuh sarang labah-labah itu mampu 'memuaskan' hati Mungkar dan Nakir, bolehlah diteruskan usaha menegakkannya!

No comments:

Post a Comment