Syaikh Qaradhawi |
Isu
dakwaan penyalahgunaan wang zakat bagi tujuan pembayaran kos guaman, yang
didakwa melibatkan seorang menteri dan pegawai atasan sebuah Majlis Agama,
perlu dilihat dari sudut 'hukum meminjam wang zakat'.
Sudut
pandangan ini sejajar dengan kedudukan isu ini. Ia-seperti yang digambarkan
pihak terbabit-adalah jelas berkisar sekitar tindakan individu-individu
berkenaan meminjam wang zakat.
Tindakan
mereka mengganti semula wang zakat yang telah digunakan, jelas menunjukkan
bahawa isu ini adalah isu 'meminjam wang zakat'.
Justeru,
semua pihak wajar merujuk kepada 'hukum meminjam wang zakat' ketika
memperkatakan isu ini. Ini bagi mengelakkan diskusi isu ini menjadi berkecamuk
dan merawak, disebabkan tidak fokus kepada intipatinya yang sebenar.
Antara
ulama yang memperkatakan tentang hukum meminjam wang zakat, ialah al-Allamah
Yusuf al-Qaradhawi, pengerusi Kesatuan Ulama Islam Sedunia, dalam karyanya,
Feqh al-Zakah.
Ia
disentuh dalam huraian beliau berkenaan salah satu asnaf yang layak menerima
zakat, iaitu asnaf al-Gharimeen. Al-Gharimeen bermaksud orang-orang yang
menanggung hutang. Mereka layak menerima zakat jika tidak mampu membayar hutang
yang ditanggung.
Logik
Bagi
memahami pandangan Qaradhawi berhubung hukum meminjam wang zakat, perlu
difahami kedudukan wang zakat yang diberikan kepada mereka yang layak.
Zakat
adalah pemberian kepada mereka yang layak. Terdapat 8 kategori manusia yang
layak mendapat zakat, salah satunya ialah al-Gharimeen.
Justeru,
mereka yang menerima zakat-termasuk al-Gharimeen-tidak
perlu membayar balik wang zakat yang diterima. Ini kerana zakat adalah
pemberian, bukan pinjaman.
Jika
demikian, tidakkah seseorang yang memerlukan, lebih utama dianggap layak
menerima zakat atas nama pinjaman?
Ini
kerana, wang zakat yang diterimanya atas nama pinjaman itu, akan dibayar balik.
Tidak seperti al-Gharimeen tadi.
Mereka tidak perlu membayar balik wang zakat yang diterima.
Logiknya,
jika al-Gharimeen layak menerima
zakat, sedangkan mereka tidak perlu membayar balik, apatah lagi orang-orang
yang memerlukan. Sudah tentu mereka lebih layak menerima zakat kerana mereka
akan membayar balik wang zakat yang dipinjam.
Logik
ini diterima oleh Qaradhawi.
Justeru,
beliau berpandangan, harus bagi al-Muhtajeen
(orang-orang yang memerlukan), meminjam wang zakat. Menurut beliau, ini juga
merupakan pandangan Syaikh Abu Zuhrah, Syaikh Abdul Wahab Khallaf dan Syaikh
Abdul Rahman Hasan.
Ringkasnya,
menurut Qaradhawi, meminjam wang zakat adalah harus, tapi khusus bagi al-Muhtajeen sahaja.
Qias
Penjelasan
di atas menunjukkan, dalil keharusan meminjam wang zakat bagi al-Muhtajeen, adalah qias.
Qias ialah menyamakan sesuatu kes yang tidak dinyatakan hukumnya
oleh al-Quran dan hadis (kes ini dinamakan fara'),
dengan kes yang dinyatakan hukumnya oleh kedua-dua sumber tadi (kes ini
dinamakan asl).
Penyamaan
yang dimaksudkan ialah dari segi hukum. Penyamaan ini dilakukan kerana illah (sebab) asl dihukum dengan sesuatu hukum, juga terdapat pada fara'.
Contohnya,
pengharaman arak oleh al-Quran (yang merupakan asl). Ia diharamkan kerana terdapat padanya sifat 'memabukkan'.
Manakala
hukum dadah pula, tidak dinyatakan oleh al-Quran. Tapi, dadah (yang merupakan fara') disamakan dengan arak (yang
merupakan asl) dari segi hukumnya,
iaitu haram.
Penyamaan
ini diasaskan kepada kewujudan sifat 'memabukkan' yang turut terdapat pada dadah.
Berhubung
hukum meminjam wang zakat, al-Muhtajeen
(yang merupakan fara') disamakan (diqiaskan) dengan al-Gharimeen (yang merupakan asl)
. Iaitu dari segi kelayakan menerima zakat.
Oleh
kerana al-Muhtajeen dinilai lebih
utama dianggap layak menerima zakat berbanding al-Gharimeen, disebabkan al-Muhtajeen
akan membayar balik wang zakat yang dipinjamnya (berbeza dengan al-Gharimeen yang mengambil zakat secara
percuma), maka qias ini dinamakan qias awla.
Kesimpulannya,
berdasarkan kaedah qias ini, Qaradhawi
berpendapat, al-Muhtajeen boleh
diberi pinjaman daripada wang zakat, yang diambil daripada sahm (bahagian) al-Gharimeen.
Namun,
Qaradhawi menekankan akan keperluan diwujudkan satu tabung khusus bagi
melaksanakan pandangan beliau ini.
Manakala
pembayaran semula oleh peminjam wang zakat, disalurkan ke Baitul Mal, bukannya
dikembalikan semula ke tabung atau akaun zakat.
Dengan
huraian ini, dapatlah difahami kenyataan Qaradhawi dalam karyanya yang
dinyatakan.
Terjemahan
kenyataan beliau itu ialah "...memberi qardhul
hasan (pinjaman tanpa faedah) daripada [wang zakat], adakah harus dengan
mengqiaskan orang-orang yang meminjam
[sama] dengan al-Gharimeen [dari segi
kelayakan menerima zakat]?
Ataupun
kita berpegang dengan literal nas, lalu kita tidak mengharuskannya (memberi qardhul hasan dari wang zakat kepada al-Muhtajeen) atas alasan al-Gharimeen adalah orang-orang yang
sedang menanggung hutang [maka al-Muhtajeen
tidak boleh disamakan dengan al-Gharimeen
dari segi kelayakan menerima zakat?].
Saya
berpendapat, qias yang sahih dan maqasid am (objektif umum) Islam dalam
bab zakat, mengharuskan kita [untuk] berkata [harus] memberi pinjaman kepada al-Muhtajeen daripada sahm al-Gharimeen.
Tapi [perkara] ini (memberi pinjaman kepada al-Muhtajeen dari wang zakat) perlu
disusun dan dibentuk tabung yang khusus. Dengan demikian, zakat [akan] memberi
saham secara praktikal dalam memerangi riba dan penghapusan faedah (bunga).
Inilah
pendapat [Syaikh] Abu Zuhrah, [Syaikh Abdul Wahab] Khallaf dan [Syaikh Abdul
Rahman] Hasan dalam perbahasan mereka tentang zakat.
Alasan
mereka ialah, jika hutang-hutang tanpa faedah [boleh]dibayar dengan wang zakat
[dan pemiutang tidak perlu membayar balik], maka lebih utama diberikan qardhul hasan daripada wang zakat tanpa
faedah [kepada al-Muhtajeen] agar
dikembalikan [pembayaran qardhul hasan
itu] ke Baitul Mal.
Ini
bermakna mereka menjadikannya (keharusan memberi pinjaman dari wang zakat
kepada al-Muhtajeen) sebahagian daripada qias
awla. (Feqh al-Zakah, jil.2,
ms.634)
Sependapat
dengan para ulama ini ialah Syaikh Muhammad Hamidullah ('A'mal Wa Abhath an-Nadwah
al-Khamisah, ms.181 dan 187)
Khilafiyyah
Sudah
tentu tidak semua ulama bersepakat dengan pandangan Qaradhawi dan beberapa
tokoh ulama yang dinyatakan berhubung soal ini.
Antara
yang membantah pandangan Qaradhawi ialah pengarang kitab Yas'alunaka (Jld.7, ms.86).
Kesimpulannya,
soal keharusan meminjam wang zakat bagi al-Muhtajeen,
adalah masalah khilafiyyah di kalangan
para ulama semasa.
Oleh
itu, setiap orang Islam boleh berpegang dengan pandangan Qaradhawi ini
terutamanya jika melihat adanya maslahah dan keperluan. Mana-mana pihak tidak
boleh membantah atau menidakkan tindakan pihak yang berpegang dengan pandangan
Qaradhawi berhubung perkara ini.
Ini
kerana, sebagaimana yang telah ditetapkan oleh para ulama, tiada bantahan atau
penidakkan dalam masalah khilafiyyah (La
Inkar Fi Mas'alah Khilafiyyah).
Oleh itu, jelaslah persoalan
sebenar dalam isu dakwaan penyalahgunaan wang zakat ini. Tindakan pihak
terbabit menggunakan wang zakat di atas nama pinjaman (yang kemudiannya telah
dibayar balik), bukanlah satu masalah dan tidak menjadi isu.
Yang
menjadi persoalan ialah tujuan pihak terbabit meminjam wang zakat tersebut. Jika
ia dipinjam bagi membiayai urusan yang tidak bertentangan dengan syarak, maka
menurut pandangan Qaradhawi dan ulama-ulama yang seangkatan, ia harus jika
mereka benar-benar memerlukan.
Namun,
jika ia dipinjam bagi membiayai urusan yang bercanggah dengan syarak, maka ini
merupakan kerja dosa.
Dengan
ini, setiap pihak yang terbabit dalam isu ini tahu apa yang perlu mereka
lakukan.
Satu
lagi yang perlu diperhatikan, wang zakat yang dipinjam itu, adakah diambil daripada
sahm al-Gharimeen atau bahagian
asnaf-asnaf lain.
Pandangan
Qaradhawi jelas menunjukkan bahawa wang zakat yang boleh dipinjam oleh al-Muhtajeen, ialah wang zakat dari
bahagian asnaf al-Gharimeen.
Wallahu
a'lam.
Hati-hati di sini. Tidak ada yang boleh membantu anda di sini atau bahkan menyarankan bagaimana anda bebas untuk mendapatkan bantuan kewangan. Setiap jawapan dari pemberi pinjaman kredit atas soalan anda, anda harus mengabaikan, kerana Mereka Apakah Penipuan ... penipuan yang nyata ... saya adalah mangsa yang saya koyak Ribuan dolar ... baik terima kasih Tuhan untuk saudara Kristian yang dimaksudkan saya untuk sebuah organisasi pinjaman yang dibentuk oleh beberapa Ibu Clara, claraloans@financier.com.
ReplyDeleteMereka membuat hidup saya yang berharga dan memberikannya makna. Ketika adik memberiku semata-mata untuk Untuk kenalan lebih lanjut, saya menghubungi dia. Mereka meluluskan pinjaman sebanyak $ 75.000,00 USD dan dalam 48 jam selepas bertemu semata-mata untuk orang lanjut Untuk melawan keperluan, pinjaman saya disimpan di dalam akaun bank saya tanpa cagaran. Saya akan menyesal Total hidupku, Kerana pada titik waktu saya hanya bercerai ayah dari anak saya, dan anak saya (Ridwan) dihadapkan dengan keadaan hidup dan mati. Jangan ragu untuk menghubungi via Email: Claraloans@financier.com. Untuk pertanyaan lebih lanjut. hubungi saya via: Yunitanurudeen@gmail.com