Sunday 22 January 2012

Kemaruk shopping, atasinya dengan seni berbelanja


Cuba bayangkan…

Anda sedang berjalan kaki menuju ke tempat yang agak jauh, pada hari yang sangat panas.
Peluh berjejeran membasahi tubuh. Tekak terasa perit ‘dicakar’ rasa dahaga...

Lantas, anda berhenti di sebuah gerai yang menjual minuman sejuk.

Bayangkan anda berada dalam situasi sebegini…

Apa yang akan anda buat?

Anda akan membeli sebotol air yang anda suka, dan terus meminumnya dengan rakus...

Ahhhhhh...anda kini sedang merasai kelazatan minuman pilihan anda itu. Kelazatan yang ‘mengkhayalkan’.

Namun, oleh kerana terlalu haus, ia hanya menghilangkan sebahagian rasa dahaga anda. Anda masih memerlukan sebotol lagi minuman.

Lantas, anda meminum sebotol lagi.

Anda kini sedang merasai kelazatan minuman tersebut. Tapi, kelazatan yang anda rasai ini, adalah kurang berbanding kelazatan yang anda rasai ketika meminum air dari botol pertama tadi.

Sekarang, ambil sebotol lagi minuman.

Bila anda minum, anda juga akan merasai kelazatan minuman tadi. Namun, kelazatan yang dirasai, semakin berkurang berbanding kelazatan meminum dari botol kedua, apatah lagi botol pertama.

Kelazatan minuman yang anda rasai, semakin berkurang jika anda meminum kali keempat, kelima dan seterusnya.

Hingga sampai satu tahap, anda sudah tidak mampu minum lagi. Ketika itu, tiada sebarang rasa lazat lagi. Sebaliknya menjadi mudharat, seperti termuntah jika terus minum.

Apa yang anda dapat perhatikan?

Hadis Nabi & Diminishing Marginal Utility

Kadar atau ‘saiz’ kelazatan yang anda rasai, semakin berkurang, setiap kali anda mengambil minuman tambahan. Bahkan, pada peringkat tertentu, anda akan merasa tiada keinginan langsung untuk minum.

Pada tahap itu, pernafasan menjadi sesak disebabkan terlalu banyak minuman yang diambil. Anda juga boleh termuntah.

Bagaimana anda mentafsirkan keadaan ini?

Manfaat (kelazatan) yang diberikan oleh setiap botol air yang anda minum, akan semakin berkurang sehingga sampai ke tahap sifar.

Pada tahap ‘sifar manfaat’ ini, meminum satu lagi botol air, tidak memberikan sebarang manfaat kepada anda. Bahkan sebaliknya, memberikan mudharat seperti termuntah atau sesak pernafasan.

Pada peringkat ini atau sebelum sampai ke peringkat ini, anda mesti berhenti minum.

Fenomena di atas di namakan ‘penyusutan kadar manfaat utiliti’. Iaitu, manfaat sesuatu barangan atau perkhidmatan, semakin menyusut setiap kali penggunaannya bertambah (seperti contoh di atas).

Konsep yang dikenali dengan Diminishing Marginal Utility ini diperkenalkan dalam buku karangan tokoh ekonomi Britain, William Stanley, pada tahun 1871.

Konsep ini menuntut anda menggunakan ‘kemampuan mengguna’,  ketika kepenggunaan anda terhadap sesuatu barang, memberi kepuasan atau kelazatan pada tahap tertinggi (dalam contoh di atas, ketika dahaga).

‘Kemampuan mengguna’ ini terus digunakan, sehinggalah kadar manfaat yang terhasil daripada ‘kelakuan mengguna’, sampai ke tahap sifar (dalam contoh tadi, tahap termuntah) atau sebelumnya.

Saat itu, atau sebelumnya, anda mesti berhenti ‘mengguna’.

Sekarang, fahamlah kita, mengapa Nabi Muhammad s.a.w mengasaskan budaya ‘tidak makan sehinggalah rasa lapar, berhenti sebelum kenyang’.

Fahamlah kita, kalau makan ketika masih kenyang, manfaat dan kelazatan daripada perbuatan ‘makan’, tidak ada atau begitu sedikit.

Begitu juga kalau masih belum berhenti makan meskipun telah kenyang. Manfaat dan kelazatan ‘makan’ sudah tiada, atau sangat kurang.

Kita juga faham, budaya ini nampaknya bukan hanya terpakai dalam soal makan minum. Ia terpakai dalam semua bentuk kepenggunaan.

Orang yang hanya perlukan sebuah kereta, apabila membeli 2,3,4,10 buah kereta, manfaat kereta tersebut semakin berkurang sehinggalah sampai ke tahap sifar. Kereta-kereta tambahan itu tidak lagi mendatangkan ‘kelazatan’ dan manfaat.

Fahamlah kita, bahawa hadis Nabi, “kami adalah satu kaum yang tidak akan makan sehinggalah merasa lapar, dan apabila kami makan, kami tidak akan makan sampai kenyang”, merupakan panduan kepenggunaan.

Hadis ini bermakna :

i. Kepenggunaan hanya dilakukan pada saat ia memberikan ‘kepuasaan’ pada kadar yang paling tinggi. Ini tidak akan berlaku, melainkan dengan adanya keperluan yang betul-betul terhadap sesuatu barang atau perkhidmatan (sehingga kami merasa lapar).

ii. Menghentikan kepenggunaan apabila ia tidak memberikan sebarang manfaat, iaitu tahap ‘kenyang’ yang disebut di dalam hadis. Bermakna, anda sepatutnya berhenti sebelum sampai ke tahap itu.

Dalam bahasa lebih mudah, ‘kebolehan dan kemampuan mengguna’, hanya diguna pakai ketika perlu, ‘disimpan’ atau ‘dibekukan’ bila keperluan sudah tercapai.

Inilah seni berbelanja atau shopping. Seni yang menghasilkan nikmat dari aktiviti shopping.

Orang yang kemaruk shopping, perlu sedar. Sikap boros berbelanja, bukan sahaja tidak kena dari segi agama atau budaya. Malahan, dari segi ekonomi dan kepenggunaan juga tidak kena.

Perwatakan mereka sebenarnya sangat tidak cantik.

Ia seperti orang yang tidak dahaga, meminum bergelas-gelas air sehingga termuntah!

No comments:

Post a Comment