Cuba
bayangkan…
Anda
sedang berjalan kaki menuju ke tempat yang agak jauh, pada hari yang sangat
panas.
Peluh
berjejeran membasahi tubuh. Tekak terasa perit ‘dicakar’ rasa dahaga...
Lantas,
anda berhenti di sebuah gerai yang menjual minuman sejuk.
Bayangkan
anda berada dalam situasi sebegini…
Apa
yang akan anda buat?
Anda
akan membeli sebotol air yang anda suka, dan terus meminumnya dengan rakus...
Ahhhhhh...anda
kini sedang merasai kelazatan minuman pilihan anda itu. Kelazatan yang ‘mengkhayalkan’.
Namun,
oleh kerana terlalu haus, ia hanya menghilangkan sebahagian rasa dahaga anda. Anda
masih memerlukan sebotol lagi minuman.
Lantas,
anda meminum sebotol lagi.
Anda kini
sedang merasai kelazatan minuman tersebut. Tapi, kelazatan yang anda rasai ini,
adalah kurang berbanding kelazatan yang anda rasai ketika meminum air dari
botol pertama tadi.
Sekarang,
ambil sebotol lagi minuman.
Bila
anda minum, anda juga akan merasai kelazatan minuman tadi. Namun, kelazatan
yang dirasai, semakin berkurang berbanding kelazatan meminum dari botol kedua,
apatah lagi botol pertama.
Kelazatan
minuman yang anda rasai, semakin berkurang jika anda meminum kali keempat,
kelima dan seterusnya.
Hingga
sampai satu tahap, anda sudah tidak mampu minum lagi. Ketika itu, tiada
sebarang rasa lazat lagi. Sebaliknya menjadi mudharat, seperti termuntah jika terus minum.
Apa
yang anda dapat perhatikan?
Hadis Nabi & Diminishing
Marginal Utility
Kadar
atau ‘saiz’ kelazatan yang anda rasai, semakin berkurang, setiap kali anda
mengambil minuman tambahan. Bahkan, pada peringkat tertentu, anda akan merasa
tiada keinginan langsung untuk minum.
Pada
tahap itu, pernafasan menjadi sesak disebabkan terlalu banyak minuman yang
diambil. Anda juga boleh termuntah.
Bagaimana
anda mentafsirkan keadaan ini?
Manfaat
(kelazatan) yang diberikan oleh setiap botol air yang anda minum, akan semakin
berkurang sehingga sampai ke tahap sifar.
Pada
tahap ‘sifar manfaat’ ini, meminum satu lagi botol air, tidak memberikan sebarang
manfaat kepada anda. Bahkan sebaliknya, memberikan mudharat seperti termuntah
atau sesak pernafasan.
Pada
peringkat ini atau sebelum sampai ke peringkat ini, anda mesti berhenti minum.
Fenomena
di atas di namakan ‘penyusutan kadar manfaat utiliti’. Iaitu, manfaat sesuatu
barangan atau perkhidmatan, semakin menyusut setiap kali penggunaannya
bertambah (seperti contoh di atas).
Konsep
yang dikenali dengan Diminishing Marginal
Utility ini diperkenalkan dalam buku karangan tokoh ekonomi Britain,
William Stanley, pada tahun 1871.
Konsep
ini menuntut anda menggunakan ‘kemampuan mengguna’, ketika kepenggunaan anda terhadap sesuatu
barang, memberi kepuasan atau kelazatan pada tahap tertinggi (dalam contoh di atas, ketika dahaga).
‘Kemampuan
mengguna’ ini terus digunakan, sehinggalah kadar manfaat yang terhasil daripada
‘kelakuan mengguna’, sampai ke tahap sifar (dalam contoh tadi, tahap termuntah)
atau sebelumnya.
Saat
itu, atau sebelumnya, anda mesti berhenti ‘mengguna’.
Sekarang,
fahamlah kita, mengapa Nabi Muhammad s.a.w mengasaskan budaya ‘tidak makan
sehinggalah rasa lapar, berhenti sebelum kenyang’.
Fahamlah
kita, kalau makan ketika masih kenyang, manfaat dan kelazatan daripada perbuatan ‘makan’,
tidak ada atau begitu sedikit.
Begitu
juga kalau masih belum berhenti makan meskipun telah kenyang. Manfaat dan kelazatan ‘makan’
sudah tiada, atau sangat kurang.
Kita
juga faham, budaya ini nampaknya bukan hanya terpakai dalam soal makan minum.
Ia terpakai dalam semua bentuk kepenggunaan.
Orang
yang hanya perlukan sebuah kereta, apabila membeli 2,3,4,10 buah kereta,
manfaat kereta tersebut semakin berkurang sehinggalah sampai ke tahap sifar.
Kereta-kereta tambahan itu tidak lagi mendatangkan ‘kelazatan’ dan manfaat.
Fahamlah
kita, bahawa hadis Nabi, “kami adalah satu kaum yang tidak akan makan
sehinggalah merasa lapar, dan apabila kami makan, kami tidak akan makan sampai
kenyang”, merupakan panduan kepenggunaan.
Hadis
ini bermakna :
i.
Kepenggunaan hanya dilakukan pada saat ia memberikan ‘kepuasaan’ pada kadar
yang paling tinggi. Ini tidak akan berlaku, melainkan dengan adanya keperluan
yang betul-betul terhadap sesuatu barang atau perkhidmatan (sehingga kami
merasa lapar).
ii.
Menghentikan kepenggunaan apabila ia tidak memberikan sebarang manfaat, iaitu
tahap ‘kenyang’ yang disebut di dalam hadis. Bermakna, anda sepatutnya berhenti
sebelum sampai ke tahap itu.
Dalam
bahasa lebih mudah, ‘kebolehan dan kemampuan mengguna’, hanya diguna pakai
ketika perlu, ‘disimpan’ atau ‘dibekukan’ bila keperluan sudah tercapai.
Inilah seni berbelanja atau shopping. Seni
yang menghasilkan nikmat dari aktiviti shopping.
Orang
yang kemaruk shopping, perlu sedar. Sikap boros berbelanja, bukan sahaja tidak kena dari segi agama atau budaya. Malahan, dari segi ekonomi dan kepenggunaan juga tidak kena.
Perwatakan mereka sebenarnya sangat tidak cantik.
Ia
seperti orang yang tidak dahaga, meminum bergelas-gelas air sehingga termuntah!
No comments:
Post a Comment