Presiden FJP dalam gereja ketika sambutan Hari Krismas |
Ia memang mahu masyarakat mengenalinya sedemikian.
Justeru,
ketika di medan, gerakan-gerakan Islam ini gigih membina, dan seterusnya
memperkukuhkan imej tersebut pada dirinya di mata khalayak.
Dalam
usaha membina imej ini, ia juga melancarkan 'serangan' bertali arus ke atas
pihak lawan. Ia bertujuan-antara lain-'melondeh' pihak lawan, agar dilihat
sebagai tidak kuat berpegang pada tali Islam.
Bila
usaha ini berjaya, imej 'kuat Islam' itu akan semakin kukuh melekat pada
gerakan-gerakan Islam tadi.
Imej
Ikhwan
Tapi,
Ikhwanul Muslimin (IM) di Mesir, terutamanya selepas kejatuhan regim Husni
Mubarak, tidak begitu.
Ia
dilihat tidak gemar membina imejnya sebagai organisasi yang 'kuat Islam'
melebihi orang lain. Tidak juga 'berselera' untuk menafikan keseriusan pegangan
pihak lawan terhadap Islam.
Inilah
perwatakan dominan IM, khususnya selepas kejatuhan regim Husni Mubarak.
Bentuk
imej yang mahu dibina oleh IM bagi pertubuhannya itu, terpapar dengan jelas
dalam tindak tanduk kepimpinannya.
Selepas
kejatuhan Husni Mubarak, IM dilihat menjuruskan tindak tanduknya ke arah
mengangkat pergerakan itu sebagai sebuah pergerakan yang sederhana.
Inilah
imej yang mahu dibina oleh IM. Inilah perwatakan yang mahu ditampilkan kepada
masyarakat. Iaitu pertubuhan yang sederhana dan toleransi. Bukannya organisasi
yang 'kuat Islam' mengatasi organisasi atau parti-parti lain. Bukan juga
pertubuhan yang akan melaksanakan Islam, sebaik sahaja ayam berkokok pada subuh
hari pertama memegang kuasa!
Sikap
IM ini sungguh menarik.
Apa
tidaknya, di saat sesetengah gerakan Islam lain mengambil masa selama puluhan
tahun, untuk tampil dengan watak dan imej sederhana, IM-dalam konteks negara
Mesir yang demokratik-boleh dikatakan langsung tidak mengambil masa bagi tujuan
sama.
Ia
tampil dengan perwatakan dan imej sederhana, sejak hari pertama mereka
dibenarkan beraksi di pentas politik Mesir yang demokratik, setelah 80 tahun diharamkan oleh regim Husni Mubarak dan regim-regim sebelumnya.
Barangkali, yang menyelamatkan IM daripada terjebak dalam 'kegemaran' kepada imej 'kuat Islam' ini, ialah ketangkasan kepimpinannya membaca suasana.
Barangkali, yang menyelamatkan IM daripada terjebak dalam 'kegemaran' kepada imej 'kuat Islam' ini, ialah ketangkasan kepimpinannya membaca suasana.
Suasana
Mesir selepas kejatuhan Mubarak pada Februari 2011, dilihat sangat tidak
kondusif bagi sebuah gerakan Islam yang berimej 'kuat Islam'.
Dalam
suasana Islam dimomokkan sebagai agama keganasan sejak sekian lama, disamping
kebanyakan umat Islam sedang 'mabuk' akibat disuntik racun-racun sekularisme,
IM melihat imej sederhana sesuai diangkat sebagai perwatakan dan imej sesebuah
gerakan Islam.
Dalam
situasi begini, imej 'kuat Islam' mudah saja ditanggapi sebagai simbol ekstrem
atau sifat melampau.
Tidak
seperti sesetengah gerakan Islam yang gemarkan imej 'kuat Islam' tadi. Setelah
melihat imej 'kuat Islam' yang membayanginya menjadi penghalang untuk ia terus
mara dalam arena politik, barulah berfikir untuk tampil dengan imej sederhana.
Ikhwan
& sambutan Krismas
Dalam
rangka mengukuh imej dan perwatakan sederhana, IM membuka tirai tahun baru 2012
dengan pengutusan dua delegasi ke dua buah gereja di Mesir. Iaitu gereja
Ortodoks dan Injiliyyah.
Delegasi
terdiri daripada pemimpin-pemimpin Ikhwan dan Dr. Abdul Rahman al-Bar, Dekan
Fakulti Usuluddin, Universiti al-Azhar cawangan Mansurah.
Pengutusan
delegasi ini adalah bagi memenuhi jemputan pihak gereja.
Berdasarkan
gambar-gambar dalam ikhwanonline , delegasi diutus ke 2 gereja tersebut pada
hari Krismas, dan ketika upacara sambutan Krismas sedang berlangsung.
Tujuannya, menyampaikan ucapan 'Selamat Hari Krismas' kepada penganut-penganut
Kristian!
Mengejutkan!
Bahkan menggemparkan!
Itulah
perasaan yang menerpa emosi orang yang berada dalam persekitaran pemikiran
agama versi Malaysia, dan melihat tindakan IM ini melalui jendela pemikiran
itu.
Ucapan
'Selamat Hari Krismas' dari orang Islam kepada penganut Kristian, tidak menjadi
masalah bagi kebanyakan umat Islam di Malaysia.
Tapi,
orang Islam pergi ke gereja pada Hari Krismas, ketika upacara sambutannya
sedang berlangsung, untuk menyampaikan ucapan 'Selamat Hari Krismas' kepada
penganut-penganut Kristian, memang satu masalah besar.
Itu realiti di Malaysia.
Itu realiti di Malaysia.
Tulisan
ini tidak bermaksud menyokong tindakan IM itu. Tidak juga mahu mencadangkan
mana-mana pihak di Malaysia, melakukan tindakan serupa lantaran suasana dan
realiti yang mungkin berbeza.
Apa
yang mahu diangkat dalam tulisan ini ialah manhaj IM. Iaitu kesederhanaan dalam
pemikiran, tindakan dan imej yang ditampilkan. Serta ketangkasan mereka membaca
suasana, yang membolehkan mereka mengenal pasti pendekatan dan imej gerakan Islam yang secocok dengan
realiti semasa.
Juga mahu memberi mesej tentang keluasan Feqh Islami terutamanya berhubung soal-soal semasa.
Juga mahu memberi mesej tentang keluasan Feqh Islami terutamanya berhubung soal-soal semasa.
Dalil
Walau
bagaimana pun, bagi tujuan ilmiah dan perbincangan, elok disebut asas tindakan
IM itu secara ringkas.
Menurut
Jumhur ulama semasa, tindakan orang Islam mengucapkan 'Selamat Hari Krismas'
kepada penganut Kristian, adalah harus. Ucapan itu juga tidak bermakna umat
Islam yang menuturkannya, redha dengan kekufuran mereka.
Ucapan
sedemikian harus kerana ia sebahagian daripada perbuatan baik yang
diperintahkan Allah dalam firmanNya yang bermaksud (Al-Mumtahanah : 8) :
"Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada
orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agamamu, dan tidak mengeluarkan
kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang yang berlaku
adil".
Ucapan
sedemikian juga tidak bermakna penuturnya redha dengan kekufuran penganut
Kristian.
Dalilnya
ialah qias.
Dalam
ayat 5 surah al-Maidah, Allah mengharuskan lelaki Islam mengahwini
wanita-wanita Ahli Kitab, iaitu wanita Yahudi atau Kristian.
Oleh
kerana ia harus, maka lelaki muslim yang mengahwini wanita Ahli Kitab, tidak
boleh disifatkan sebagai redha dengan kekufuran wanita yang dikahwininya itu.
Demikian
juga tindakannya membiarkan isterinya yang beragama Kristian atau Yahudi itu
mengamalkan ibadat dan akidah kufur mereka. Juga tidak boleh disifatkan sebagai
redha dengan kekufuran isterinya itu.
Penyifatan
sedemikian bertentangan dengan sifat harus yang diberikan syarak kepada
perkahwinan antara lelaki Islam dan wanita Ahli Kitab.
Jika
demikian halnya, maka terlebih utama ucapan 'Selamat Hari Krismas' yang
dilafazkan oleh orang Islam kepada penganut Kristian, tidak dianggap sebagai
tanda ia redha dengan kekufuran penganut Kristian itu.
Dalam
negara Islam, umat Islam juga mengizinkan penganut-penganut agama lain membina
rumah-rumah ibadat mereka. Tindakan ini sama sekali tidak bermakna umat Islam
redha dengan kekufuran mereka.
Begitulah
juga halnya dengan ucapan 'Selamat Hari Krismas' seorang Islam kepada penganut
Kristian.
(Rujuk : ikhwanonline)
(Rujuk : ikhwanonline)
Mutlak
atau terikat
Persoalannya,
apakah ucapan 'Selamat Hari Krismas' ini hanya boleh diucapkan di luar gereja
sahaja? Atau ia harus secara mutlak, tanpa mengira samada di dalam atau di luar
gereja?
Dari
tindakan pemimpin-pemimpin IM ini, jelas menunjukkan bahawa pada pandangan
mereka, tiada dalil yang membataskan keharusan ini hanya kepada ucapan di luar
gereja sahaja.
Sudah
tentu tindakan 'mengejutkan' IM ini ada pro dan kontranya.
Apa
yang pasti, tindakan IM ini memberi impak positif dari segi penyerlahan imej
sederhana pertubuhan itu pada kaca mata masyarakat Mesir dan antarabangsa.
Apa
pun sikap kita terhadap tindakan IM itu, selama mana ia berlegar dalam ruang
lingkup persoalan khilafiyyah, dan tiada nas yang qat'ie dari segi thubut dan
dalalahnya, setiap pihak wajar menghormati pandangan IM itu, dan memelihara
adab-adab khilaf dalam mendiskusikan persoalan ini.
Lidah
perlu dipelihara daripada tuduhan tergesa-gesa.
No comments:
Post a Comment