Thursday 1 December 2011

Menarik tentang pilihanraya Mesir

Tinjauan terhadap perjalanan pilihanraya Mesir pasca Revolusi 25 Januari 2011, menemukan beberapa perkara menarik.
Tarikan utama pilihanraya negara republik itu, ialah penguasaan aliran Islam yang diwakili Ikhwan Muslimin, parti-parti aliran Salafi dan Hizb al-Wasat.
Menurut Dr. Hasan Nafi’ah, professor Sains Politik Universiti Kaherah, aliran Islam dijangka memenangi sebanyak 60% kerusi di Parlimen Mesir.
Ini bermakna, menurut beliau, parlimen Mesir akan datang adalah parlimen yang berbentuk islamik, iaitu parlimen yang diterajui oleh aliran Islam. Dalam erti kata lain, Mesir akan diperintah oleh aliran Islam.
Menurut beliau lagi, keputusan pilihanraya pusingan pertama ini, dijangka tidak banyak berbeza dengan keputusan pilihanraya pusingan kedua dan ketiga, yang bakal diadakan pada Jun nanti.
Tarikan kedua ialah penglibatan aliran Salafi dalam pilihnaraya. Perkembangan ini dilihat sebagai satu ‘pemecahan’ tradisi dan prinsip aliran Salafi.
Aliran Salafi diketahui umum mengambil sikap menjauhi persoalan politik. Aliran ini juga melihat pembentukan parti-parti politik dalam negara Islam, sebagai ‘penganjuran’ kepada perpecahan ummah.
Keputusan tidak rasmi pilihanraya ini juga menarik, kerana parti yang diasaskan oleh para pemuda yang mencetuskan Revolusi 25 Januari, setakat ini dijangka hanya memperolehi paling banyak 5% undi.
Terdapat beberapa analisis yang dikemukakan bagi menjelaskan keadaan ini.
Tarikan keempat ialah semangat luar biasa rakyat Mesir keluar mengundi. Disebabkan terlalu ramai yang keluar mengundi, keputusan pilihanraya yang sepatutnya diumumkan pada Khamis (4 Dis.2011), terpaksa ditunda ke hari Jumaat (4 Dis. 2011).
Ini disebabkan proses pengiraan undi masih belum selesai pada waktu yang ditetapkan.
Bilik Gerakan Pilihanraya juga menerima banyak aduan berkenaan banyak peti undi yang penuh, dan tidak mampu menampung kertas undi pengundi-pengundi yang masih belum mengundi.
Seperti pilihanraya Tunisia, pilihanraya Mesir sangat menarik dan sangat ditunggu-tunggu.
Ini kerana ia akan memberi peluang kepada pemerhati untuk melihat bagaimana Ikhwan Muslimin, ibu kepada segala pergerakan Islam di zaman moden, ‘berpencak’ di gelanggang politik dalam sebuah negara demokrasi.
Penerjunan ibu gerakan Islam ini ke kancah politik, akan membekalkan kepada umat Islam sedunia model baru politik Islam yang boleh dijadikan pedoman dan panduan.

No comments:

Post a Comment