Wednesday 28 December 2011

Bila ulama al-Azhar bertahlil untuk arwah Syaikh Emad...

Syaikh Emad Efat
Darul Ifta' Mesir (Majlis Fatwa Kebangsaan Mesir) nampaknya begitu terkesan dengan kematian Setiausaha badan itu, Syaikh Emad Efat.

Al-Marhum mati akibat terkena tembakan liar ketika berada di tengah-tengah para demonstran di hadapan Majlis Wuzara’(Majlis Menteri).

Sebagai lambang sanjungan ke atas al-Marhum, Darul Ifta' Mesir yang diketuai Mufti Mesir, Syaikh Ali Jum'ah telah mengadakan Majlis Ta’been untuk al-Marhum pada 20 Dis. 2011 yang lalu. Iaitu 4 hari selepas kematian beliau pada 16 Dis. 2011.

Ta’been bermaksud pujian (eulogy). Majlis Ta’been diadakan bagi memuji dan menyebut-nyebut kebaikan al-Marhum.

Majlis Ta’been tersebut menyaksikan kehadiran yang ramai. Hadirin terdiri daripada Mufti Mesir, Syaikh Ali Jum’at yang turut mewakili Syaikhul Azhar, ulama-ulama Darul Ifta', para pengikut dan murid al-Murhum Syaikh Emad.

Dalam majlis tersebut turut diadakan majlis bacaan al-Quran untuk disedekahkan kepada al-Marhum. Para hadirian mengkhatamkan al-Quran sebanyak 6 kali yang dibaca secara berjemaah.

Disebabkan begitu ramai yang mahu membaca al-Quran untuk disedekahkan kepada al-Marhum, ada ketikanya ditentukan kepada setiap hadirian 10 muka surat sahaja untuk dibaca.

Apa yang dilakukan oleh para ulama al-Azhar ini menyerupai apa yang diamalkan di Malaysia. Bezanya, apa yang dilakukan di Malaysia dianjurkan oleh keluarga si mati sebaik berlaku kematian.

Amalan sebegini dipertikaikan banyak pihak dengan bersandarkan kenyataan-kenyataan ulama Mazhab Syafie sendiri.

Penghargaan

Ketika berucap bagi menghamburkan pujian kepada al-Marhum Syaikh Emad, Mufti Mesir, al-Allamah Syaikh Ali Jum’ah hafizahullah, berucap sambil menangis teresak-esak lantaran kesedihan yang amat sangat di atas pemergian al-Marhum.

Sebagai tanda sanjungan terhadap al-Marhum, Syaikh Ali Jum’ah menamakan Ruwaq al-Atrak (Anjung Turki) di al-Azhar dan dewan terbesar di Darul Ifta' dengan nama al-Marhum.

Anjung Turki adalah tempat di mana al-Marhum Syaikh Emad menyampai kuliah mingguan beliau.

Mufti Mesir itu berkata, beliau juga akan menulis surat kepada Gabenor Kaherah supaya menukar nama jalan tempat Syaikh Emad dibunuh dan dinamakan dengan nama al-Marhum.

Jika nama jalan tersebut tidak dapat ditukar, beliau meminta dinamakan tempat tinggal al-Marhum dengan nama Emad Efat, jelas Syaikh Ali Jum'ah.

Syaikh Ali Jum’ah juga mengumumkan akan menyiarkan 130 jam rakaman kuliah yang disampaikan oleh al-Marhum Syaikh Emad kepada orang ramai.

Wakil Kementerian Wakaf Mesir yang turut hadir, turut menyatakan bahawa kementerian itu akan berusaha menamakan beberapa buah majid di Mesir dengan nama al-Marhum.

Penghargaan yang diberikan oleh para ulama Mesir yang diwakili Syaikh Ali Jum’ah kepada al-Marhum, memberi mesej yang bermakna. Iaitu sanjungan yang tinggi para ulama al-Azhar terhadap usaha al-Marhum memperjuangkan kebebasan dan kedaulatan rakyat Mesir.

No comments:

Post a Comment