Tuesday 29 November 2011

Mengurus kemarahan berapi dengan tips nabawi

Pernahkah anda tengok orang yang sedang memarahi (bukan sekadar berleter) isteri, suami, anak atau pekerja, sambil duduk? Tak ada kan?
Kalau ada pun, ia sangat jarang. Itu pun mungkin kerana orang yang marah itu sakit, tak mampu berdiri.
Kalau dia sihat dan bertenaga, mesti dia bingkas bangun ketika marahkan seseorang.
Alah...macam yang kita selalu tengok dalam drama tu....atau kita sendiri alami. Bila memarahi seseorang, kebanyakan kita akan bingkas bangun. Barulah ‘sedap’ memarahi sambil berdiri!
Ok. Pernah anda lihat orang marahkan seseorang  sambil berbaring? Tak ada kan? Kalau dah berbaring, macam mana nak memarahi seseorang? Nak berleter pun tersekat-sekat.
Tapi, orang yang sedang berbaring terus bingkas kerana marah, memang banyak!
Satu lagi, pernah anda jumpa orang yang sedang marah, mendiamkan diri?
Isteri yang marahkan suaminya kerana bermain ’kayu tiga’, mendiamkan diri di depan suami? Pernah anda jumpa? Mungkin pernah, tapi sangatlah kurang orang seperti itu.
Semua itu, jarang atau tidak berlaku.
Yang selalu terjadi, bila ‘dirasuk’ kemarahan, orang yang sedang duduk, akan bingkas bangun.
Yang sedang enak berselimut pun, akan melemparkan selimut bila dah diresapi ‘hantu’ marah.
Orang yang tergagap-gagap, tersekat-sekat semasa bercakap dalam mesyuarat, akan menjadi seperti Suharto atau Hitler bila ‘disinggahi’ rasa marah. Leterannya lancar, merangkumi semua aspek termasuk ‘sejarah’ lama meskipun tanpa teks!!
Pelajaran
Apa yang kita dapat simpulkan daripada fenomena masyarakat di atas, begini...
Kalau masa anda marah itu, anda sedang berdiri, jika anda duduk, rasa marah akan hilang atau reda. Sebab, marah dalam keadaan duduk, sangat tidak selesa.
Kalau berdiri, baru lah sedap. Boleh tunjuk pelbagai aksi kepada orang yang kita marahkan itu. Boleh pergi ke dapur untuk ambil pinggan. Boleh buka almari untuk ambil perhiasan yang tersusun...
Pendek kata, banyak lagilah ‘aktiviti’ yang boleh dilakukan kalau berdiri masa marah. Kata orang, bergantung kepada ‘kreativiti’ masing-masing.
Tapi, oleh kerana terlalu marah, kadang-kadang, ‘duduk’ pun tidak menghilangkan rasa marah. Jadi, kalau dengan duduk pun marah belum reda, anda hendaklah berbaring.
Dengan berbaring, anda sudah tidak boleh nak marah. Sebab itulah, tak pernah dalam hayat kita, kita lihat suami yang sedang baring, memarahi isterinya yang sedang duduk atau berdiri. Atau isteri menengking-nengking suaminya yang sedang bersikat rambut, sambil berbaring!
Dengan berbaring, suara sukar dilantangkan. Nak menampar, menendang sudah tidak boleh.
Tapi, padan-padan laa...Janganlah pula, tengah-tengah memandu ketika ‘jam’ teruk, anda berbaring bila kereta anda dilanggar dari belakang!
“Kenapa encik berbaring dalam kereta tengah-tengah jalan ni!!?”, sergah polis trafik. “Nak kawal marah tuan!!”.
Janganlah sampai macam tu...
Ringkasnya, dengan cara duduk atau berbaring-mengikut keseriusan ‘kes’ marah-kemarahan boleh reda. Atau hilang terus!
Bagi melengkapkan lagi kaedah ‘duduk’ atau ‘baring’ ini, anda kena tambah satu lagi kaedah bila marah. Iaitu kena diamkan diri anda.
Walaupun anda sudah duduk atau berbaring bila marah, tapi kalau mulut asyik membebel, ‘bara’ kemarahan akan terus menyala. Jadi, kenalah diamkan diri. Jangan bercakap semasa anda marah.
Kalau anda bercakap masa marah, besar kemungkinan akan terlucut dari mulut anda kata-kata yang anda pasti menyesalinya bila kemarahan sudah reda.
Kerana suka bercakap semasa marah, ramai si suami terpisah dengan isteri.
“Aku ceraikan kau sebanyak bintang di langit!”. Bukan talak satu, dua atau tiga. Tapi sebanyak bintang di langit. Tengok tu, bila dah marah, macam-macam boleh terlucut dari mulut.
Selain kaedah-kaedah di atas, anda juga boleh mandi bila diserang rasa marah. Bagi orang Islam, anda digalakkan berwudhuk bila marah. Kesejukan air akan memadamkan ‘bara’ marah yang menyala di jiwa anda.
Kaedah-kaedah yang dinyatakan ini sangat besar manfaatnya. Sebab, kemarahan menjadi punca pergaduhan, pembunuhan, penderaan dan macam-macam lagi. Ia juga punca terkeluarnya kata-kata keji atau tuduhan yang bukan-bukan.
Jadi, untuk menyekat kesan buruk marah ini, anda kena ‘kuasai’ anggota tubuh badan anda semasa marah.
Kuasai tangan anda jangan sampai ia menumbuk atau menikam. Kuasai kaki anda jangan sampai ia menendang atau menerajang. Untuk mengawal anggota badan ini, anda digesa duduk atau berbaring bila marah.
Kalau sudah duduk, nak menumbuk tak sedap. Kalau tumbuk pun, ia tidak padu. Apatah lagi kalau berbaring.
Sebab itu, tidak ada orang sepak terajang isteri sambil berbaring. Atau tampar isteri sambil duduk!
Untuk menguasai lidah pula, caranya telah disebutkan tadi. Iaitu mendiamkan diri.
Demikianlah kaedah mengurus emosi semasa marah.
Sumber
Satu lagi, tak terasakah anda nak bertanya dari mana sumber tips-tips ini?
Kalau anda nak tahu, ini adalah petua yang dituturkan Nabi Muhammad s.a.w sejak lebih 1400 tahun yang silam, sejak zaman unta lagi!
Sabda Nabi Muhammad s.a.w, “apabila salah seorang daripada kamu marah [sedang dia] dalam keadaan berdiri, maka hendaklah dia duduk. Jika hilang [rasa] marah [dengan sebab duduk, bolehlah dia terus duduk], jika tidak [hilang rasa marah dengan cara duduk] maka hendaklah dia berbaring”.
Hadis ini diriwayatkan oleh Abu Daud dan Imam Ahmad. Hadis ini diletakkan dalam Sahih Abi Daud (Koleksi hadis-hadis sahih dalam Sunan Abu Daud).
Berkenaan kaedah berwudhuk bagi menghilangkan rasa marah, Nabi s.a.w bersabda, “sesungguhnya kemarahan itu [datang] dari syaitan dan syaitan [pula] diciptakan daripada api. Sesungguhnya api hanya [boleh] dipadamkan dengan air. Maka apabila salah seorang daripada kamu marah, hendaklah berwudhuk”.
Hadis ini diriwayatkan oleh Abu Daud dan Imam Ahmad. Hadis ini hadis hasan.
Sementara menghilangkan rasa marah dengan cara mandi pula, ia dinyatakan hadis yang diriwayatkan oleh Muawiyah radiallahu ’anhu.
Ceritanya begini...
Abu Muslim al-Khaulani ada memperkatakan sesuatu kepada Muawiyah r.a yang sedang berada di atas mimbar. Apa yang dicakapkan oleh Abu Muslim itu menyebabkan Muawiyah r.a marah.
Lantas beliau turun dari mimbar dan terus pergi mandi.
Setelah mandi, beliau naik semula ke atas mimbar dan berkata, “sesungguhnya aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda, “Sesungguhnya kemarahan itu [datangnya] dari syaitan dan syaitan [pula diciptakan] daripada api dan air [boleh] memadamkan api. Maka, apabila salah seorang daripada kamu marah, hendaklah dia mandi”.
Hadis ini dhaif. Namun boleh diamalkan dalam perkara yang tidak membabitkan soal halal dan haram.
Demikianlah petua mengawal emosi ketika marah. Petua ini sangat praktikal dan berkesan. Cubalah...

No comments:

Post a Comment