Sunday 4 December 2011

Pilihanraya Mesir : Aliran Islam terajui parlimen

Aljazeera.net melaporkan, Hizb al-Hurriyyah Wa al-'Adalah (Free & Justice Party), parti yang mewakili Ikhwan Muslimin, memperolehi sekitar 40% undi dalam pusingan pertama pilihan raya Mesir.
Jumlah undi yang diperolehi itu adalah berdasarkan keputusan penuh yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pilihanraya negara itu.
Dengan jumlah undi tersebut, FJP menduduki tempat pertama dari segi jumlah sokongan. Mengiringi parti itu ialah parti aliran salafi, iaitu  Hizb an-Nur yang memperolehi 20% undi, dan diikuti dengan al-Kutlah al-Misriyyah yang mendapat 15% undi.
Menduduki tempat ke empat ialah Hizb al-Wasat dengan 6% undi, yang juga merupakan sebuah parti beraliran Islam.
Ini bermakna, secara keseluruhannya, aliran Islam Mesir yang diwakili oleh FJP, Hizb an-Nur dan Hizb al-Wasat, memperolehi sebanyak 66% undi dalam pilihan raya pertama pasca Revolusi Mesir 25 Januari 2011.
Keputusan penuh ini mengesahkan ramalan Hasan Nafi'ah, Professor Sains Politik di Universiti Kaherah, bahawa parlimen Mesir akan diterajui oleh aliran Islam.
Peratusan keluar mengundi
Dari segi peratusan keluar mengundi, pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya Mesir, Abdul Mu'iz Ibrahim mengesahkan, peratusan keluar mengundi dalam pilihan raya parlimen pertama sejak kejatuhan Husni Mubarak itu ialah sebanyak 62%.
Beliau menyifatkan jumlah tersebut sebagai tertinggi dalam sejarah Mesir. Ini bermakna, daripada 13.6 juta rakyat Mesir yang layak mengundi, seramai 8.4 juta yang telah keluar mengundi.
Seperkara yang menarik dalam pilihan raya ini ialah jumlah undi rosak atau ditolak yang boleh dikatakan tinggi, iaitu sebanyak 517,967. Manakala jumlah anggota badan kehakiman yang menyelia pilihan raya ini ialah seramai 10,143 orang.(sumber : aljazeera.net)
Mesej
Berhadapan dengan penguasaan aliran Islam Mesir ini, apa yang paling penting ialah menganalisis faktor-faktor kejayaan mereka untuk dijadikan teladan.
Tidak cukup hanya sekadar mengucapkan tahniah kepada mereka di atas kejayaan itu tetapi tidak mengambil iktibar daripadanya...

No comments:

Post a Comment