Tuesday 6 December 2011

Pilihan raya Mesir : Ke arah mana langkah Ikhwan Muslimin?


Setelah mendapat sokongan tertinggi (40%) dalam pilihan raya Mesir, setakat hari ini (6 Dis 2011), masih belum jelas bentuk 'pakatan politik' yang akan dimenterai oleh pertubuhan Ikhwan Muslimin, yang diwakili oleh Hizb Hurriyyah Wal 'Adalah (FJP).

Ada kemungkinan FJP akan bergabung dengan Hizb an-Nur, parti beraliran salafi yang menduduki tempat kedua dengan 20% undi. Kebarangkalian FJP bergabung dengan parti-parti liberal yang lain, juga tidak dapat ditolak.

Agensi berita Jerman memetik daripada Ketua Hizb an-Nur, Imad Abd Ghafur sebagai berkata, bahawa beliau tidak menolak kemungkinan jalinan kerjasama antara partinya dan Ikhwan Muslimin serta cabang politiknya, Hizb Hurriyah Wal Adalah (FJP), bagi membentuk Kerajaan atau Parlimen Perikatan.

Namun, beliau mensyaratkan perikatan itu mesti wujud dalam bentuk Perikatan Kebangsaan yang menyeluruh, bukannya perikatan yang melibatkan parti-parti beraliran Islam semata-mata.

Beliau menegaskan, kewujudan perikatan antara aliran Islam semata-mata, akan menambahkan lagi perpecahan rakyat Mesir dan bertentangan dengan kemaslahatan ummah.

FJP gabung dengan parti liberal?

Walau bagaimana pun, ketua FJP, Muhammad Mursy mengambil sikap mendiamkan diri berhubung kerjasama atau perikatan politik yang bakal dibentuk.

Beliau dilaporkan berkata, perbincangan tentang perikatan politik dalam parlimen akan datang, atau pembentukan Kerajaan Perikatan, masih belum tiba masanya. (sumber :aljazeera.net)

Dalam perkembangan berkaitan, Muhammad al-Baradei, salah seorang calon presiden meramalkan, dalam usaha membentuk majaroti di parlimen, IM akan memilih untuk membentuk perikatan dengan parti-parti liberal, bukannya aliran salafi.

Asas kepada jangkaan beliau itu ialah potensi parti-parti liberal yang memperolehi 13.4%, untuk menjadi pengimbang kepada unsur-unsur ekstrimis.
(sumber : aljazeera.net)


Di atas asas IM sebuah pergerakan Islam yang berpegang kepada pemikiran Islam yang sederhana, bukan sesuatu yang mustahil pergerakan itu akan menolak kerjasama dengan aliran salafi, yang dilihat mewakili jalur keras dan literalis dalam pemahaman agama.

Cakap-cakap tentang demokrasi samada halal atau haram, dan sejauh mana larangan wanita memandu kereta boleh dilaksanakan di Mesir, yang mula kedengaran di kalangan aliran salafi-seperti yang didakwa oleh Baradei-menguatkan lagi ramalan beliau itu.

No comments:

Post a Comment