Monday 15 August 2011

Dakwah 'Pak Cik Ibrahim' : Tiada lagi keuzuran buatmu...

Di suatu tempat di Perancis, hampir 50 tahun yang lampau, hidup seorang tua berbangsa Turki. Berusia 50 tahun. Namanya Pak Cik Ibrahim.

Beliau berniaga di sebuah kedai yang terletak di sebuah bangunan yang mana salah satu unitnya didiami oleh sebuah keluarga Yahudi.

Keluarga Yahudi ini mempunyai seorang anak lelaki bernama Jad, berumur 7 tahun. Menjadi kebiasaan Jad datang ke kedai Pakcik Ibrahim setiap hari untuk membeli keperluan harian.

Menjadi tabiat Jad, setiap kali dia mahu keluar dari kedai Pakcik Ibrahim setelah selesai membeli, dia akan mengambil kesempatan mencuri seketul coklat.

Suatu hari, ketika keluar dari kedai Pakcik Ibrahim, Jad terlupa mencuri coklat seperti kebiasaannya. Lantas Pakcik Ibrahim memanggilnya dan memberitahu bahawa dia terlupa mengambil seketul coklat di kedainya, seperti yang dilakukannya setiap hari.

Persahabatan dan mahabbah

Jad merasa sangat takut kerana mula menyedari perbuatannya mencuri coklat setiap hari, sebenarnya telah lama diketahui oleh Pakcik Ibrahim. Dia langsung tidak menyangka Pakcik Ibrahim mengetahui perbuatannya itu.

Jad lantas merayu Pakcik Ibrahim supaya memaafkannya. Dia juga berjanji tidak akan mencuri coklatnya lagi.

"Janganlah kamu berjanji tidak akan mencuri sesuatu dalam hidup kamu", kata Pakcik Ibrahim dengan lembut. "Setiap hari, ketika kamu hendak keluar dari kedai ini, ambillah seketul coklat. Pakcik berikan kepada kamu", sambung Pakcik Ibrahim.

Jad setuju dengan kata-kata Pakcik Ibrahim itu dan dia sangat gembira.

Setelah beberapa tahun berlalu, Pakcik Ibrahim akhirnya menjadi seperti seorang ayah, kawan dan ibu bagi Jad, seorang kanak-kanak Yahudi. Apabila Jad menghadapi masalah, dia akan pergi menemui Pakcik Ibrahim dan menceritakan masalahnya kepada lelaki tua itu. Seorang lelaki tua yang bukanlah seorang yang berpendidikan tinggi.

Menjadi kebiasaan Pakcik Ibrahim, apabila Jad selesai menceritakan masalahnya, beliau akan mengeluarkan sebuah buku daripada laci yang terdapat di kedainya. Beliau akan memberikan buku itu kepada Jad dan memintanya membuka buku tersebut secara rambang.

Selepas Jad membuka buku itu, Pakcik Ibrahim akan membaca dua muka surat buku tersebut yang dibuka oleh Jad. Selepas membacanya, Pakcik Ibrahim menutup buku itu dan terus menyelesaikan masalah yang dihadapi Jad.

Hasil penyelesaian yang diberikan Pak Cik Ibrahim, Jad keluar dari kedainya dalam keadaan kerunsingannya hilang, jiwanya tenang dan masalahnya selesai.

Selepas 17 tahun

Beberapa tahun terus berlalu. Namun, beginilah keadaan Jad dan Pakcik Ibrahim, seorang muslim berbangsa Turki, yang telah lanjut usia dan tidak berpelajaran tinggi.

Selepas 17 tahun, Jad telah menjadi seorang pemuda berusia 24 tahun, sementara Pakcik Ibrahim pula berusia 67 tahun. Dalam usia itu, Pakcik Ibrahim meninggal dunia.

Sebelum meninggal, beliau meninggalkan sebuah peti untuk anak-anaknya. Beliau meletakkan di dalam peti itu, buku yang selalu dibacanya di hadapan Jad sebelum memberikan cadangan penyelesaian masalah yang dihadapi Jad.

Pakcik Ibrahim mewasiatkan anak-anaknya supaya memberikan buku itu kepada Jad selepas kematiannya sebagai hadiah darinya kepada Jad, seorang pemuda Yahudi.

Jad mengetahui tentang kematian Pakcik Ibrahim ketika anak-anaknya datang menyampaikan peti kepadanya yang diwasiatkan oleh Pakcik Ibrahim. Jad sangat sedih dan menekup mukanya kerana sangat sedih disebabkan Pakcik Ibrahim merupakan teman dan tempat dia mengadu masalah sebelum ini.

Apakah buku itu?

Hari-hari terus berlalu. Suatu hari, Jad menghadapi masalah. Lantas, beliau teringatkan Pakcik Ibrahim yang merupakan tempat beliau mengadu masalah semasa hayatnya.

Bila teringatkan Pakcik Ibrahim, Jad teringat  peti yang diwasiatkan Pakcik Ibrahim kepadanya. Jad terus mendapatkan peti tersebut lantas membukanya. Tiba-tiba dia mendapati di dalamnya buku yang selalu dibuka oleh Pakcik Ibrahim, selepas setiap kali dia menceritakan masalahnya kepada kepada lelaki tua berbangsa Turki itu.

Jad terus membuka buku tersebut tetapi ia ditulis dalam Bahasa Arab yang tidak difahaminya. Dia terus pergi menemui kawannya yang berasal dari Tunisia dan memintanya membaca dua muka surat daripada buku tersebut. Kawannya itu terus membacanya.

Setelah Jad menceritakan masalahnya kepada pemuda Tunisia itu, kawannya itu berjaya mendapatkan penyelesaian bagi masalah Jad.

Jad sangat terkejut lantas bertanya, apakah buku ini?. Kawannya menjawab, buku ini adalah al-Quran, iaitu kitab orang-orang Islam.

Jad bertanya lagi, bagaimana dia boleh menjadi seorang Islam? Kawannya menjawab, dengan mengucap dua kalimah syahadat dan menurut Syariat Islam. Jad terus berkata asyhadu alla ila ha illallah wa anna Muhammadan rasulullah!.

Jad seorang Islam

Akhirnya Jad memeluk Islam dan memilih nama Jadullah al-Qur'ani sebagai nama barunya. Beliau memilih nama ini kerana memuliakan kitab al-Quran yang mengagumkan dan beliau telah memutuskan untuk menginfakkan apa yang dimilikinya dalam hidup ini untuk berbakti kepada kitab yang suci ini.

Jad mempelajari al-Quran dan akhirnya berjaya memahaminya. Beliau mula berdakwah kepada Islam di Eropah sehingga ramai yang masuk Islam di tangan beliau, iaitu seramai 6000 orang Yahudi dan Kristian.

Pada suatu hari, semasa Jad membelek-belek buku-buku lamanya, beliau membuka al-Quran yang dihadiahkan oleh Pakcik Ibrahim.

Tiba-tiba beliau mendapati di dalamnya, iaitu di muka depan, peta dunia dan di atas benua Afrika yang terdapat dalam peta itu, terdapat tandatangan Pakcik Ibrahim. Sementara di bawah peta benua Afrika itu tertulis ayat suci al-Quran yang bermaksud, "serulah kepada jalan tuhanmu dengan hikmat dan nasihat yang baik" (Al-Isra' : 125).

Jad menyedari dan memahami bahawa ini adalah wasiat daripada Pakcik Ibrahim kepadanya. Jad terus memutuskan untuk melaksanakan wasiat itu.

Jad akhirnya meninggalkan Eropah dan pergi ke berdakwah ke Kenya, selatan Sudan, Uganda dan negara-negara yang berjiran dengannya. Hasilnya, daripada suku Zulu sahaja, seramai 6 juta memeluk Islam di tangannya!

Kematian Jad al-Qur'ani

Jadullah al-Qurani, muslim sejati, pendakwah yang diperkuatkan dengan ilham ilahi, telah menghabiskan masa semasa Islamnya selama 30 tahun untuk berdakwah kepada Allah di ceruk Afrika.

Hasilnya berjuta-juta manusia memeluk Islam di tangannya. Beliau meninggal pada tahun 2003 akibat penyakit yang dideritainya semasa berdakwah di Afrika. Waktu itu beliau berusia 54 tahun. 

Cerita belum berakhir

Ibu Jad seorang yahudi yang taassub dan seorang pensyarah universiti. Beliau yang merupakan seorang pendidik, memeluk Islam pada tahun 2005, iaitu dua tahun selepas kematian anaknya, Jad. Dia memeluk Islam semasa berumur 70 tahun.

Dia menceritakan bahawa dia telah berusaha selama 30 tahun untuk mengembalikan anaknya kepada agama Yahudi. Dengan pengalaman, pendidikan dan kemampuan mempengaruhi yang dimilikinya selaku seorang pendidik, dia tetap gagal memujuk anaknya kembali kepada agama asal, sedangkan Pakcik Ibrahim, seorang muslim yang tidak berpendidikan tinggi, seorang tua, berjaya memaut hati anaknya kepada Islam!

Kenapa Jad memeluk Islam

Jadullah al-Qur'ani menceritakan, Pakcik Ibrahim, selama 17 tahun tidak pernah berkata kepadanya, "wahai orang kafir" atau "hei orang Yahudi". Beliau juga tidak pernah berkata kepadanya, "masuklah Islam".

Bayangkan selama 17 tahun, beliau tidak pernah bercakap dengan Jad tentang Islam atau agama Yahudi. Seorang tua yang tidak berpendidikan, tahu bagaimana menjadikan hati kanak-kanak kecil ini terpaut kepada al-Quran!

Ketika ditanya dalam satu pertemuan tentang perasaannya apabila berjuta-juta orang memeluk Islam di tangannya, Jadullah al-Qur’ani menjawab bahawa beliau tidak merasa ada kelebihan atau merasa bangga. Menurutnya, dia hanya membalas satu juzuk daripada kebaikan Pakcik Ibrahim kepadanya.

Tangan yang bersalam dengan tangan Jad

Dr. Sofwat Hijazi menceritakan, dalam satu persidangan di London berkenaan Darfur dan kaedah membantu orang-orang Islam di sana daripada bahaya kristianisasi dan peperangan, beliau menemui seorang ketua Kabilah Zulu yang menetap di Darfur.

Semasa berbual dengan ketua kabilah itu, Dr. Sofwat Hijazi bertanya apakah beliau mengenali Dr. Jadullah al-Qur'ani? Bila ditanya sedemikian, ketua kabilah itu terus bangun dan bertanya Dr. Sofwat samada beliau mengenali atau tidak Dr. Jadullah al-Qur'ani. Dr. Sofwat  menjawab, "ya, saya mengenalinya dan saya pernah bertemu dengannya di Switzerland. Dia mendapatkan rawatan di sana".

Ketua kabilah tadi terus  memegang tangan Dr. Sofwat lantas menciumnya dengan penuh perasaan. Lalu Dr. Sofwat berkata, "apa yang tuan lakukan? Saya tidak berbuat apa-apa yang menyebabkan saya berhak dilayan begini!".

Ketua kabilah menjawab, "saya tidak mencium tangan tuan, sebaliknya saya mencium tangan yang bersalam dengan tangan Dr. Jadullah al-Qur'ani!".
Dr. Sofwat bertanya lagi, "adakah tuan masuk Islam di tangan Dr. Jadullah". Beliau menjawab, “tidak. Saya masuk Islam di tangan orang yang masuk Islam di tangan Dr. Jadullah al-Qur'ani!".

Subhanallah...!

Bayangkanlah berapa ramai lagi yang akan masuk Islam di tangan orang-orang yang masuk Islam di tangan Jadullah al-Qur'ani?

Pahala adalah untuk Jadullah dan orang yang menjadi sebab Jadullah memeluk Islam, iaitu Pakcik Ibrahim yang meninggal dunia sejak 30 tahun yang lalu.

Di sini, berakhirlah cerita.

Sesungguhnya ia sebuah kisah yang penuh dengan ibrah dan pengajaran...saya serahkan kepada semua pembaca budiman untuk mengcungkil dan mengutipnya...

3 comments:

  1. Subhanallah...Allahu Akbar...sumber cerita dari mana ni akhi, sungguh menarik, mohon share. jazakallah

    ReplyDelete
  2. Ini cerita kisah nyata atau karangan saja?

    Muslim Kenya hanya ada 4.3juta saja, dan Islam sudah masuk Kenya sejak beberapa abad yang lampau. Referensi resmi tak ada yang menyebut nama itu.

    ReplyDelete
  3. Ya, kisah ini diceritakan sendiri oleh pendakwah terkenal Mesir, Syaikh Safwat Hijazi. 6 juta yang memeluk Islam itu ialah kombinasi drp negara Kenya, Uganda, Selatan Sudan dan negara2 yg berjiran. Manakala usaha dakwah Jadullah di Afrika bermula sejak 30 tahun yg lampau iaitu sekitar 3 dekad yg lalu. Wallahu a'lam. Kisah ini dikirimkan kepada saya melalui email oleh ataaalkhayer.com.

    ReplyDelete