Sunday 21 August 2011

Yang satu jangan jadikan dua, yang dua jangan gunakan satu!

Syaikh Mustafa Siba'ie
Allah menciptakan bagi setiap insan sepasang mata…namun malangnya, kebanyakan manusia tidak melihat melainkan dengan sebiji mata!

Dia menciptakan bagi setiap insan satu lidah dan dua telinga…namun kebanyakan manusia bercakap dengan 'dua' lidah, dan mendengar dengan satu telinga!

Dia menciptakan bagi setiap insan dua tangan; satu tangan untuk ia gunakan bagi membantu dirinya; dan satu lagi tangan untuk ia membantu orang lain…Namun malang sekali, kebanyakan manusia tidak menggunakan melainkan satu tangan!

Dia menciptakan bagi setiap insan dua kaki; satu kaki untuknya mengejar dunia; dan satu lagi kaki untuk mengejar akhirat…namun malang, kebanyakan manusia tidak menggunakan melainkan sebelah kaki!

Dia menciptakan bagi setiap manusia satu hati yang menanggung bebanan hidupnya yang pendek…namun malang, manusia sengaja mendatangkan bebanan ke atas diri mereka yang tidak mampu ditanggung oleh beberapa hati!

Dia menjadikan bagi setiap insan satu usia, lantas manusia mensia-siakan usia seakan-akan mereka memiliki seratus usia!

Dia telah menentukan ke atas setiap insan satu kematian, tetapi manusia membiarkan-disebabkan kejahilan-diri mereka mati setiap hari!...

*****
Indahnya kata-kata...alangkah mendalamnya pengamatan penuturnya...Ya, penuturnya adalah Syaikh al-Mujahid al-Faqih, Dr. Mustaffa Siba'ie rahimahullah dalam Hakaza 'Allamatni al-Hayah.

Semua orang tahu manusia memiliki sepasang mata, dua kaki dan tangan, dua telinga...semua tahu manusia dianugerahi satu lidah, satu hati, satu usia dan satu kematian...namun tidak ramai yang mampu mencungkil makna dan pengamatan di sebaliknya...

Semoga Allah merahmatimu wahai Syaikh al-Mujahid al-Faqih...

Rasailah kemanisan dan kesyahduannya...

No comments:

Post a Comment