Wednesday 3 August 2011

'Kemesraan' Salaf dengan al-Quran di bulan Ramadhan

Melihat sikap para salaf terhadap al-Quran di bulan Ramadhan, membuatkan diri merasa begitu 'kerdil'.

Apa tidaknya, 'kemesraan' mereka dengan al-Quran di bulan yang mulia ini, kadang-kadang tidak terlintas di fikiran.

Lihat saja Imam Syafie radhiyallahu 'anhu, imam ikutan kita.

Beliau r.a mengkhatam al-Quran pada bulan Ramadhan sebanyak 60 kali! Iaitu 2 kali khatam sehari!

Subhanallah...

Imam Ahmad pula menggandakan bacaan al-Quran pada bulan Ramadhan, melebihi bulan-bulan yang lain.

Pada hari-hari biasa, beliau mengkhatam al-Quran setiap minggu, iaitu sekali khatam dalam masa seminggu. Tapi, apabila masuknya bulan Ramadhan, beliau mengkhatamnya sebanyak 2 kali seminggu. Iaitu sekali pada waktu malam dan sekali pada waktu siang.

Qatadah, mufassir yang besar pun begitu juga. Menjadi kebiasaan beliau, khatam al-Quran setiap 7 hari. Tapi, pada bulan Ramadhan, beliau khatam al-Quran setiap 3 hari. Pada malam 10 terakhir pula, beliau khatam al-Quran setiap malam.
Pada bulan Ramadhan ini, para salaf 'menolak ketepi' kegiatan mereka yang lain bagi berdamping dengan kitabullah.

Imam Malik r.a sebagai contoh, tatkala masuknya bulan Ramadhan, beliau akan menutup kitab-kitabnya. Lebih daripada itu, beliau akan berhenti memberi fatwa pada bulan Ramadhan.

Semuanya demi 'bermesra' dengan al-Quranul Karim.

Demikian juga para ulama hadis yang lain. Sebaik tibanya Ramadhan, di kalangan mereka ada yang 'berehat' dari membaca hadis-hadis Nabi s.a.w.

Sebagai contoh, Imam Zuhri. Beliau mengelak daripada membaca hadis pada bulan Ramadhan bagi memberi tumpuan kepada al-Quran.

Tidak ketinggalan dalam berdampingan dengan al-Quran pada bulan Ramadhan, ialah Amirul Mukminin Fi al-Hadis, Imam Bukhari. Pada bulan Ramadhan, beliau khatam al-Quran sebanyak 30 kali. Iaitu sekali khatam setiap hari.

Imam Sufian al-Thauri juga begitu. Apabila masuknya bulan Ramadhan, beliau meninggalkan segala ibadat sunat lain dan memberikan tumpuan kepada membaca al-Quran.

Sesetengah para salaf mengkhatam al-Quran ketika mereka melakukan qiyam Ramadhan. Sesetengah mereka mengkhatam al-Quran setiap tiga malam. Sebahagian mereka mengkhatamnya setiap 7 malam. Ada juga yang mengkhatamnya setiap 10 malam.

Mereka berhenti membaca hadis...mereka 'berehat' dari memberi fatwa...mereka 'mengetepikan' ibadat-ibadat sunat yang lain...untuk membaca al-Quran.

Jadi, apa halnya dengan kita ini...masih tidak mahu berhenti berbuat perkara yang sia-sia...masih belum mahu berhenti berfikir soal makan dan minum di bulan Ramadhan ini untuk berdampingan dengan al-Quran?

Allahu Akbar!






 
 

No comments:

Post a Comment