Friday 31 October 2014

Mahasiswa : Antara 'kebangkitan otak' dan 'kebangkitan otot'

Pergelutan terbaru mahasiswa dengan penguasa
Kebelakangan ini, kebangkitan mahasiswa begitu sinonim dengan aksi konfrantasi fizikal dengan pihak penguasa. 

Sehinggakan-dalam banyak keadaan-aksi mahasiswa bertegang leher dan bercekak pinggang dengan penguasa, seolah-olah menjadi indikator kepada kebangkitan golongan itu. 

Tanpa semua itu, mahasiswa dilihat atau dianggap lesu atau sedang lena.

Oleh kerana 'kebangkitan mahasiswa' dan 'konfrantasi dengan penguasa' berangkaian dalam tempoh agak lama, menjadikan mereka seolah-olah tidak nampak model kebangkitan lain selain daripada bergasak dengan penguasa!

Justeru, tidak pelik jika mereka ingin mencetuskan 'kebangkitan' baru mahasiswa, mereka akan mencari sempena tertentu untuk bergelut secara fizikal dengan penguasa!

Antara dua zaman

Di tahun 70-an sehingga sebelum zaman langit terbuka, di saat pemerintahan negara dan media didominasi oleh parti pemerintah, pendekatan konfrantasi dengan pemerintah mungkin sesuai menjadi mekanisme perubahan. 

Dalam suasana sebegitu, itulah satu-satunya cara yang efektif bagi menyatakan suara dan desakan. Dengan sebab itu, mahasiswa yang melancarkan konfrantasi di waktu itu mungkin diangkat sebagai hero dan pejuang rakyat marhaen.

Pada zaman langit terbuka seperti sekarang, ruang untuk bersuara dan mempengaruhi massa secara damai dan ilmiah, terbuka kepada sesiapa sahaja. Media pula tidak lagi menjadi monopoli parti pemerintah. 

Ruang itu semakin melebar apabila pemerintahan negara sekarang ini tidak lagi didominasi oleh parti pemerintah ekoran kehilangan majoriti dua pertiga di Parlimen. 

Keadaan ini memungkinkan mahasiswa menggunakan pembangkang yang begitu kuat di Parlimen sebagai saluran untuk mereka bersuara dan mendesak.

Suasana baru di zaman langit terbuka ini-dengan latar belakang situasi politik semasa-mungkin tidak lagi menjadi suasana yang kondusif bagi aksi konfrantasi fizikal dengan pemerintah. 

Barangkali, inilah tafsiran kepada 'kedinginan' masyarakat-termasuk parti-parti pembangkang-terhadap 'perlawanan' fizikal terbaru antara mahasiswa dengan penguasa berhubung kes perobohan beberapa rumah kediaman rakyat marhaen di ibu kota baru-baru ini.

Model kebangkitan

Realitinya, sejarah gerakan kebangkitan di Malaysia-khususnya selepas merdeka-menawarkan beberapa model kebangkitan-selain aksi konfrantasi fizikal dengan penguasa-yang boleh diteladani oleh mahasiswa masa kini.

Tahun 80-an umpamanya, pernah hangat dan berkocak ekoran gerakan yang dipelopori oleh Ustaz Haji Abdul Hadi Awang (sekarang Datuk Seri Abdul Hadi), presiden Parti Islam SeMalaysia (PAS) sekarang ini.

Ia sebuah gerakan ilmu, dan merupakan satu program tajdid dalam bidang keilmuan Islam yang memberi kesan besar kepada pemikiran politik di tanah air. 

Ia bukan konfrantasi dan aksi beradu otot dengan penguasa.

Mahasiswa juga boleh mengkaji gerakan kebangkitan yang diusahakan mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir, yang tidak dapat dinafikan telah berjaya menjulang Malaysia sebagai antara negara membangun terbaik.

Gerakan pemodenan ini juga merupakan sebuah gerakan intelek atau keilmuan.

Di zaman langit terbuka, dan di saat perang sebenar ialah perang idea, gerakan kebangkitan yang berteraskan ilmu dan intelek inilah yang paling sesuai dan efektif.

Telah terbukti, ia lebih berupaya mengocak dan menggugat zaman!

No comments:

Post a Comment