Wednesday 1 October 2014

Menoktah Debat Ayat-Ayat Sifat Dengan Manhaj Qaradhawi


Sesiapa yang pernah melalui, atau mengikuti debat berkenaan 'ayat-ayat sifat' antara aliran salaf dan khalaf, samada debat yang terakam dalam kitab-kitab turath mahu pun moden, atau debat yang berlangsung di pentas realiti atau alam maya, tentu akan tertuntun kepada satu kesimpulan.

Debat itu tidak mampu menoktahkan perselisihan pandangan yang sedia ada sejak zaman silam!

Sejauh yang mampu dicapai debat itu, ialah akur akan kewujudan perselisihan pendapat antara aliran salaf dan khalaf, tanpa mampu memadamkan perselisihan itu! 

Salaf tidak mentakwilkannya, manakala khalaf pula sebaliknya. Kedua-duanya mempunyai dalil-dalil tersendiri yang muktabar. 

(Menurut Syaikh Dr.Solah al-Khalidi dalam karya beliau, Fi Zilal al-Quran Fi al-Mizan, mazhab salaf bukannya tidak mentakwilkan ayat-ayat sifat sama sekali. Mazhab mereka ialah mentakwilkannya jika ada keperluan. Buktinya, Imam Ahmad dan Imam Bukhari sendiri mentakwil beberapa ayat atau hadis berkenaan sifat-sifat Allah)

Seperkara lagi, debat yang dilangsungkan dengan harapan dapat menamatkan perbezaan pendapat berhubung ayat-ayat sifat itu, menatijahkan hasil yang sebaliknya.

Ia semakin mempertajam dan memperdalamkan lagi perselisihan sedia ada, bukan mengendurkannya! 

Inilah rumusan akhir yang tersaring daripada 'debat ayat-ayat sifat', yang giat diputar kembali di zaman kini oleh sesetengah agamawan.

Debat 'mandul'

Mengikuti debat yang mendarat pada kesimpulan seperti ini-di saat ada debat atau diskusi lain yang lebih utama diikuti-dibimbangi hanya membuang masa, dan menyebabkan pengabaian ke atas kewajipan lain yang lebih utama.

Barangkali, atas kebimbangan inilah, maka Syaikh Qaradhawi  menegur secara langsung sesetengah ulama di Qatar dan Arab Saudi yang berterusan berdebat tentang ayat-ayat sifat.

Dalam risalah kecil berjudul 'Wujudullah' (Kewujudan Allah) hlm.7, Qaradhawi berkata kepada para ulama itu :

إن المعركة اليوم ليست مع الأشاعرة ولا الماتريدية ولا المعتزلة ولا الجهمية. إن معركتنا الكبرى مع الملاحدة الذين لا يؤمنون بإله ولا نبوة ولا كتاب. ليست معركتنا مع الذين يقولون عن الله تعالى : ليس له مكان، بل مع الذين يقولون : ليس له وجود، وعلينا أن نخلقهم، كما قال أحدهم!
ليست معركتنا مع الذين يؤولون صفات الله تعالى، بل مع الذين يجحدون الله بالكلية.

Terjemamah : "Sesungguhnya, peperangan [pada] hari [ini] bukannya [peperangan] dengan 'Asya'irah, Maturidiyyah, Muktazilah atau Jahmiyyah. 

Sesungguhnya, peperangan kita yang paling besar [pada hari ini] ialah [peperangan] dengan [golongan] atheis yang tidak beriman dengan tuhan, kenabian dan kitab.

Peperangan kita bukanlah dengan orang-orang yang berkata tentang Allah [bahawa] Dia tidak bertempat, sebaliknya [peperangan kita ialah] dengan orang-orang yang berkata bahawa Dia tidak wujud, dan menjadi tanggungjawab kita menciptakanNya, seperti yang dikatakan oleh salah seorang daripada mereka (atheis). 

Peperangan kita bukanlah dengan orang-orang yang mentakwilkan ayat-ayat [berkenaan] sifat-sifat Allah ta'ala, sebaliknya [peperangan kita ialah] dengan orang-orang yang mengingkari sama sekali kewujudan Allah".

Yang menariknya, kata Qaradhawi, saranan beliau ini mendapat sambutan hebat ulama-ulama Qatar dan Arab Saudi kecuali segelintir daripada mereka (hlm.8).

Sesuatu debat itu biarlah menghasilkan manfaat yang bermakna. 

Debat tanpa hasil yang bererti, adalah debat yang 'mandul'!

Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment