Saturday 11 October 2014

BR1M dari sudut pandang sifir ekonomi

Saya bukan ahli ekonomi. 

Apa yang mahu dikongsikan di sini, hanya sekadar hasil bacaan yang tidak meluas berkaitan ekonomi. 

Catatan ini adalah tentang satu prinsip asas dalam ekonomi.

Pertambahan kuantiti 'aliran tunai' di kalangan warga sesebuah masyarakat, tidak akan membantu menurunkan harga barangan di pasaran.

Pertambahan kuasa beli para pengguna, ekoran pertambahan aliran tunai dalam pegangan mereka, hanya akan menyumbang kepada kederasan 'gelora' kenaikan harga barang. 

Ini berlaku lantaran kuasa beli yang meningkat, akan meninggikan permintaan terhadap barangan di pasaran. Permintaan yang meningkat akan menyebabkan harga barangan melambung.

Oleh sebab itu, prinsip asas ekonomi menegaskan, satu-satunya cara bagi mengekang kenaikan harga barangan, ialah meningkatkan kadar pengeluaran. 

Peningkatan pengeluaran akan menyebabkan lambakan barangan di pasaran, seterusnya mengekang permintaan terhadap barangan tersebut daripada meningkat.

Bila permintaan yang tinggi terhadap sesuatu barangan tidak berlaku, maka kenaikan harga barangan tersebut tidak akan terjadi.

Justeru, pihak yang menerima wang tunai secara one-off (BR1M) dan bonus dalam Bajet 2015, hendaklah sedar akan 'hukum' atau sifir ekonomi ini. 

Pertambahan aliran tunai dalam pegangan mereka di saat pengeluaran barangan keperluan tidak meningkat, akan menyebabkan permintaan terhadap barangan keperluan melambung, seterusnya mengakibatkan kenaikan harga barang. 

Kecualilah jika pemberian BR1M dan bonus itu disusuli dengan usaha-usaha meningkatkan pengeluaran barangan keperluan, maka kenaikan harga barang tidak akan berlaku.

Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment