Friday 4 January 2013

Ulasan artikel ‘Menilai Amanat Hadi Dengan Adil’


Antara tujuan ulasan ini dibuat, ialah memberi ‘suluhan tambahan’ ke atas ‘simpulan masalah’ yang ‘tersimpul’ dalam ‘Amanat Haji Hadi’, yang disinggung secara tidak langsung oleh Datuk Dr. Mohd Asri Zainal Abidin (MAZA) dalam tulisan beliau bertajuk seperti di atas.

‘Suluhan tambahan’ ini perlu memandangkan ramai yang memperkatakan isu ‘Amanat Haji Hadi’ ini, dilihat kesamaran dalam mengenal pasti ‘titik masalah’ yang ‘melekat’ pada amanat tersebut.

Akibatnya, ramai yang menanggapi isu ‘Amanat Haji Hadi’ ini, sebagai isu seorang yang bernama Datuk Seri Abdul Hadi, mengkafirkan orang-orang UMNO, atau organisasi UMNO itu sendiri.

Tanggapan ini tidak benar kerana dalam amanat tersebut, Presiden PAS itu tidak mengucapkan kata-kata yang difahami secara jelas bahawa beliau telah mengkafirkan UMNO, atau pengikut-pengikutnya.

Tambahan pula, beliau berulang kali menafikan berbuat demikian, malahan pernah mencabar agar dikeluarkan senarai nama orang-orang yang telah beliau kafirkan.

Isu sebenar

Cara liputan yang diberikan media arus perdana yang dikuasai Kerajaan kepada isu amanat ini, memahamkan bahawa isu sebenar yang membelit ‘Amanat Haji Hadi’ ini, ialah kesan yang didakwa dicetuskan oleh amanat itu.

Isunya ialah 'kesan Amanat Haji Hadi', bukannya kandungan amanat itu sendiri.

Paparan media arus perdana tentang pengakuan beberapa bekas ahli PAS yang mengkafirkan ayah sendiri, solat dua imam, memutuskan hubungan silaturrahim dengan kaum keluarga berfahaman UMNO, menikahkan anak perempuan dua kali dengan akad yang kedua dilakukan oleh ahli PAS, memulau jiran tetangga berfahaman UMNO dan bid’ah-bid’ah lain-yang didakwa didorong oleh pegangan mereka terhadap 'Amanat Haji Hadi'-jelas menzahirkan ‘masalah’ sebenar amanat itu, iaitu kesan buruk yang didakwa dicetuskan oleh amanat ulama terkemuka PAS itu.

Lebih memburukkan keadaan, kebanyakan tokoh PAS dilihat tidak menangani gejala buruk ini, atau seakan membiarkan orang awam PAS melakukannya, seperti yang dinyatakan oleh MAZA dalam artikelnya itu.

Kesimpulannya, isu sebenar ‘Amanat Haji Hadi’ ini ialah isu ‘sikap berdiam diri pemimpin-pemimpin PAS terhadap perlakuan takfir dan bid’ah perpecahan berasaskan fahaman politik’, yang dilakukan oleh pengikut-pengikut PAS, yang didakwa berpunca daripada kefahaman mereka tentang amanat tersebut.

Jika diandaikan amanat itu tidak mencetuskan kesan-kesan buruk yang dinyatakan, amanat itu tidak akan menjadi satu isu atau masalah besar seperti sekarang. Buktinya, lihat saja beberapa kenyataan sesetengah pemimpin PAS. 

Meskipun ia lebih 'dahsyat' daripada 'Amanat Haji Hadi', seperti kenyataan UMNO menolak Islam, UMNO seperti ajaran Ayah Pin atau komunis, UMNO adalah Hizbus Syaitan (Parti Syaitan) dan seumpamanya, namun ia tidak menjadi isu atau ‘masalah besar’ kepada masyarakat umum. Ini kerana, ia tidak meninggalkan kesan seperti kesan yang didakwa ditinggalkan oleh ‘Amanat Haji Hadi’.

Jika isu sebenar ‘Amanat Haji Hadi’ ialah ‘sikap berdiam diri pemimpin-pemimpin PAS terhadap kesan buruk yang didakwa tercetus daripada amanat’ itu, maka, untuk menilai dengan adil amanat itu, yang perlu dibangkitkan ialah konteks sikap mereka, bukannya konteks teks amanat itu.

Soalnya sekarang, apakah yang menyebabkan mereka berdiam diri dan berpeluk tubuh melihat gejala takfir dan bid’ah perpecahan berasaskan parti politik, dilakukan oleh pengikut-pengikut mereka?

Persoalan ini lebih releven dikemukakan berbanding huraian tentang konteks amanat itu diucapkan.

Artikel terkhilaf

Walau pun artikel ‘Menilai Amanat Hadi Dengan Adil’ telah membuat singgungan ke atas isu sebenar ‘Amanat Haji Hadi’, namun ia dilihat terkhilaf dalam mengungkapkan fenomena yang didakwa sebagai kesan daripada amanat itu.

Mengungkapkan tindakan sesetengah pengikut PAS mengkafirkan UMNO, atau orang-orang UMNO dengan ungkapan ‘kafir mengkafir’, tidak tepat dalam menggambarkan realiti sebenar. 

Hal ini kerana, perbuatan mengkafir, atau takfir disebabkan perbezaan fahaman politik, sebenarnya dilakukan oleh satu pihak sahaja, bukannya kedua-dua belah pihak, iaitu PAS dan UMNO saling kafir mengkafir antara satu sama lain.

Setakat yang dapat dijangkau, tidak kedengaran pihak UMNO mengkafirkan PAS disebabkan faktor perbezaan fahaman politik. 

Turut terkhilaf ialah pengarang buku ‘Menuju PAS Baru’ apabila merujuk fenomena yang didakwa dicetuskan oleh ‘Amanat Haji Hadi’ ini dengan istilah ‘kafir mengkafir’.

Apa yang berlaku ialah ‘takfir’ atau ‘mengkafir’, bukannya ‘kafir mengkafir’.

Satu perkara lagi yang dilihat sebagai satu kekhilafan ialah penyifatan keengganan pihak Kerajaan memenuhi permintaan Datuk Seri Abdul Hadi muncul di RTM bagi menjelaskan isu 'Amanat Haji Hadi', sebagai tidak memberi peluang kepada beliau memberi penjelasan atau membela diri.

Penyifatan yang memberi gambaran bahawa beliau dikongkong dan ditegah bersuara sama sekali ini, adalah tidak tepat dalam menggambarkan situasi sebenar.

Sebetulnya, pernyataan yang tepat ialah 'Kerajaan tidak memberi peluang kepada beliau memberi penjelasan melalui media awam'. Adapun penjelasan melalui apa jua media, medium atau platform selain media awam, beliau bebas melakukannya tanpa sebarang sekatan.

Itu saja.

Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment