Antara tujuan ulasan ini dibuat, ialah
memberi ‘suluhan tambahan’ ke atas ‘simpulan masalah’ yang ‘tersimpul’ dalam ‘Amanat
Haji Hadi’, yang disinggung secara tidak langsung oleh Datuk Dr. Mohd Asri Zainal
Abidin (MAZA) dalam tulisan beliau bertajuk seperti di atas.
‘Suluhan tambahan’ ini perlu memandangkan ramai
yang memperkatakan isu ‘Amanat Haji Hadi’ ini, dilihat kesamaran
dalam mengenal pasti ‘titik masalah’ yang ‘melekat’ pada amanat tersebut.
Akibatnya, ramai yang menanggapi isu ‘Amanat Haji
Hadi’ ini, sebagai isu seorang yang bernama Datuk Seri Abdul Hadi, mengkafirkan
orang-orang UMNO, atau organisasi UMNO itu sendiri.
Tanggapan ini tidak benar kerana dalam amanat
tersebut, Presiden PAS itu tidak mengucapkan kata-kata yang difahami secara
jelas bahawa beliau telah mengkafirkan UMNO, atau pengikut-pengikutnya.
Tambahan pula, beliau berulang kali menafikan berbuat demikian, malahan pernah
mencabar agar dikeluarkan senarai nama orang-orang yang telah beliau kafirkan.
Isu sebenar
Cara liputan yang diberikan media arus perdana yang
dikuasai Kerajaan kepada isu amanat ini, memahamkan bahawa isu sebenar yang membelit ‘Amanat
Haji Hadi’ ini, ialah kesan yang didakwa dicetuskan oleh amanat itu.
Isunya ialah 'kesan Amanat Haji Hadi', bukannya kandungan
amanat itu sendiri.
Paparan media arus perdana tentang pengakuan beberapa
bekas ahli PAS yang mengkafirkan ayah sendiri, solat dua imam, memutuskan
hubungan silaturrahim dengan kaum keluarga berfahaman UMNO, menikahkan anak
perempuan dua kali dengan akad yang kedua dilakukan oleh ahli PAS, memulau
jiran tetangga berfahaman UMNO dan bid’ah-bid’ah lain-yang didakwa didorong oleh pegangan mereka terhadap 'Amanat Haji Hadi'-jelas menzahirkan ‘masalah’
sebenar amanat itu, iaitu kesan buruk yang didakwa dicetuskan oleh amanat ulama
terkemuka PAS itu.
Lebih memburukkan keadaan, kebanyakan tokoh PAS dilihat
tidak menangani gejala buruk ini, atau seakan membiarkan orang awam PAS melakukannya,
seperti yang dinyatakan oleh MAZA dalam artikelnya itu.
Kesimpulannya, isu sebenar ‘Amanat Haji Hadi’ ini
ialah isu ‘sikap berdiam diri pemimpin-pemimpin PAS terhadap perlakuan takfir
dan bid’ah perpecahan berasaskan fahaman politik’, yang dilakukan oleh
pengikut-pengikut PAS, yang didakwa berpunca daripada kefahaman mereka tentang amanat tersebut.
Jika diandaikan amanat itu tidak mencetuskan
kesan-kesan buruk yang dinyatakan, amanat itu tidak akan menjadi satu isu atau masalah besar
seperti sekarang. Buktinya, lihat saja beberapa kenyataan sesetengah pemimpin
PAS.
Meskipun ia lebih 'dahsyat' daripada 'Amanat Haji Hadi', seperti kenyataan UMNO menolak Islam, UMNO seperti ajaran Ayah Pin atau komunis, UMNO adalah Hizbus Syaitan (Parti Syaitan) dan seumpamanya, namun ia tidak menjadi isu atau ‘masalah besar’ kepada masyarakat umum. Ini kerana, ia tidak meninggalkan kesan seperti kesan yang didakwa ditinggalkan oleh ‘Amanat Haji Hadi’.
Jika isu sebenar ‘Amanat Haji Hadi’ ialah ‘sikap
berdiam diri pemimpin-pemimpin PAS terhadap kesan buruk yang didakwa tercetus
daripada amanat’ itu, maka, untuk menilai dengan adil amanat itu,
yang perlu dibangkitkan ialah konteks sikap mereka, bukannya konteks teks
amanat itu.
Soalnya sekarang, apakah yang menyebabkan mereka
berdiam diri dan berpeluk tubuh melihat gejala takfir dan bid’ah perpecahan
berasaskan parti politik, dilakukan oleh pengikut-pengikut mereka?
Persoalan ini lebih releven dikemukakan berbanding
huraian tentang konteks amanat itu diucapkan.
Artikel terkhilaf
Walau pun artikel ‘Menilai Amanat Hadi Dengan Adil’
telah membuat singgungan ke atas isu sebenar ‘Amanat Haji Hadi’, namun ia
dilihat terkhilaf dalam mengungkapkan fenomena yang didakwa sebagai kesan
daripada amanat itu.
Mengungkapkan tindakan sesetengah pengikut PAS
mengkafirkan UMNO, atau orang-orang UMNO dengan ungkapan ‘kafir mengkafir’, tidak
tepat dalam menggambarkan realiti sebenar.
Hal ini kerana, perbuatan
mengkafir, atau takfir disebabkan perbezaan fahaman politik, sebenarnya
dilakukan oleh satu pihak sahaja, bukannya kedua-dua belah pihak, iaitu PAS dan
UMNO saling kafir mengkafir antara satu sama lain.
Setakat yang dapat dijangkau, tidak kedengaran
pihak UMNO mengkafirkan PAS disebabkan faktor perbezaan fahaman politik.
Turut
terkhilaf ialah pengarang buku ‘Menuju PAS Baru’ apabila merujuk fenomena yang
didakwa dicetuskan oleh ‘Amanat Haji Hadi’ ini dengan istilah ‘kafir mengkafir’.
Apa yang berlaku ialah ‘takfir’ atau ‘mengkafir’,
bukannya ‘kafir mengkafir’.
Satu perkara lagi yang dilihat sebagai satu kekhilafan ialah penyifatan keengganan pihak Kerajaan memenuhi permintaan Datuk Seri Abdul Hadi muncul di RTM bagi menjelaskan isu 'Amanat Haji Hadi', sebagai tidak memberi peluang kepada beliau memberi penjelasan atau membela diri.
Penyifatan yang memberi gambaran bahawa beliau dikongkong dan ditegah bersuara sama sekali ini, adalah tidak tepat dalam menggambarkan situasi sebenar.
Sebetulnya, pernyataan yang tepat ialah 'Kerajaan tidak memberi peluang kepada beliau memberi penjelasan melalui media awam'. Adapun penjelasan melalui apa jua media, medium atau platform selain media awam, beliau bebas melakukannya tanpa sebarang sekatan.
Itu saja.
Wallahu a'lam.
No comments:
Post a Comment