Tuesday 22 January 2013

Lawatan Najib ke Palestin : Mesej Ismail Haniyeh kepada rakyat Malaysia


Terjemahan ucapan Perdana Menteri Palestin, Ismail Haniyeh sempena lawatan YAB Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun razak ke Palestin :

"Pada hari ini, di atas nama kami, nama saudara2 kami di Gaza dan [di atas nama] rakyat Palestin di mana jua [mereka berada], kami [ingin] melahirkan [rasa] gembira kami yg memuncak di atas lawatan seorang perdana menteri salah sebuah negara Islam yang memiliki dimensi ketamadunan (Cultural dimension).

[Lawatan] ini bermakna satu 'pengisytiharan islami' tentang penghapusan sekatan yang dipaksakan ke atas Genting Gaza. 

Kami memuji situasi stabil, kehidupan bersama dan persaudaraan yang dikecapi Malaysia, dan keamanan serta kestabilan yang dinikmati rakyat-rakyatnya dan para pengunjungnya. 

Sesungguhnya, kami ingin melahirkan rasa terima kasih yang tidak terhingga kepada negara Malaysia, merangkumi raja, rakyat, kerajaan, parti-parti politik dan juga institusi-institusi masyarakat madani (sivil), yang telah memainkan peranan positif yang melangkaui sempadan Malaysia, yang telah menterjemahkan hakikat sebenar ukhuwwah islamiyyah. 

Negara Malaysia mewakili satu kisah kemakmuran dan pertumbuhan ketara dalam segenap bidang, dan kami mengimpikan untuk memanfaatkan kemampuan-kemampuan ini ke arah mengukuhkan daya tahan rakyat Palestin, dan mengembalikan hak-hak mereka.

Pengiktirafan dan sanjungan 

Kami mengetahui bahawa Malaysia mendokong hak rakyat Palestin untuk mengecapi kemerdekaan, dan kami mengimpikan peranan perintis, terkehadapan dan berkesan Malaysia dalam memperkukuhkan daya tahan rakyat Palestin, dan mendokong impian mereka untuk merdeka dan mengembalikan hak-hak mereka, terutamanya memelihara al-Quds agar terus kekal dgn 'kearaban' dan keislaman, merdeka dan menjadi ibu kota negara Palestin. 

Pencapaian Malaysia dalam bidang ekonomi dan pendidikan, satu pencapaian yang disanjung dan dikagumi oleh rakyat dan kerajaan Palestin. 

Kami mengharapkan peranan perintis Malaysia-melalui lawatan Perdana Menteri [Malaysia]-dalam menyumbang ke arah mewujudkan keperluan-keperluan bagi kebangkitan keilmuan yang kami impikan, yang secara asasnya bertujuan memperkukuhkan identiti Islam bagi Palestin. 

Sesungguhnya, kami menegaskan di hadapan Perdana Menteri Malaysia dan rombongan, bahawa kami berpegang teguh dengan pendekatan perdamaian dan mengembalikan perpaduan nasional. 

Kami mahu mententeramkan semua pencinta rakyat Palestin, bahawa kami serius dalam menyempurnakan tugasan ini, dan kami bersedia untuk mempermudahkan apa yang perlu, agar rakyat kami dan pencinta-pencinta mereka di seluruh dunia, dapat melihat hasil yang hakiki dan matang daripada perdamaian yang terbina di atas asas-asas yang betul. 

Aksi praktikal

Di atas nama saya, nama rakyat Palestin dan nama saudara-saudara kami di Genting Gaza, saya sekali lagi mengucapkan penghargaan kepada Yang Berhormat Perdana Menteri, Datuk Muhammad Najib. 

Dan kami mengucapkan penghargaan kepada Malaysia yang sekali lagi menegaskan-melalui lawatan ini-bahawa ia menolak sekatan politik, kebudayaan, keamanan dan ekonomi yang dipaksakan ke atas rakyat palestin. 

Malaysia pada hari ini, tidak hanya berpada dengan sekadar menolak (sekatan ke atas Gaza), tetapi mengembangkan pendiriannya ke arah penghapusan secara praktikal sekatan (ke atas Gaza) dengan lawatan Yang Berhormat Perdana Menteri. 

Saya mengucapkan penghargaan kepada Yang Berhormat Perdana Menteri dan para menteri pengiring. Gaza pada hari ini bergembira, dan walaupun dalam kesejukan musim sejuk, namun cuaca pada hari ini hangat dan mencerminkan kehangatan pertemuan Palestin-Malaysia. 

Selamat datang ke Gaza".

No comments:

Post a Comment