Tom tinggal di sebuah rumah sewa bersama
keluarganya. Sewanya 700 USD sebulan. Seperti kebiasaan, gajinya akan habis
sebelum hujung bulan.
Tom memang mengimpikan
sebuah rumah sendiri. Beliau mahu ‘bebas’ daripada rumah sewanya sekarang.
Suatu hari, Tom
sangat terkejut bila mendengar berita tentang Jerry, rakan sekerjanya. Tom
terkejut bukan kepalang bila mendapat tahu Jerry telah membeli sebuah rumah
secara ansuran!
Yang menyebabkan
Tom terkejut ialah gajinya sama banyak dengan gaji Jerry. Apa tidak
terkejutnya, dengan gaji sekarang, mereka berdua tidak mampu membeli kereta
terpakai secara ansuran, apatah lagi membeli rumah!
Tom sudah tidak
mampu membendung rasa terkejutnya. Dia terus bertanya Jerry.
‘Suhu’ terkejut
Tom makin meningkat bila Jerry memberitahunya,bahawa dia juga boleh membeli
rumah sepertinya.
Jerry memberikan
Tom nombor telefon agensi hartanah yang menguruskan pembelian rumahnya.
Sebenarnya, Tom
tidak mempercayai kata-kata Jerry. Namun, keinginan memiliki rumah yang membuak,
menyebabkannya tidak dapat tidur malam itu.
Keesokan harinya,
perkara pertama yang dilakukan Tom ialah menelefon agensi hartanah tersebut
untuk memastikan kesahihan kata-kata Jerry.
Tom begitu
terkejut dengan layanan bersungguh-sungguh Mary, pegawai wanita agensi
tersebut.
Mary juga
menjemput Tom dan isterinya melawat pejabatnya secepat mungkin. Mary memberitahu Tom, dia tidak layak mendapat
pinjaman daripada mana-mana bank kerana pendapatannya rendah.
Disamping itu,
dia juga tidak memiliki sebarang aset yang boleh dicagar bagi mendapat
pinjaman. Tetapi, kata Mary, dia akan menolong Tom mendapatkan pinjaman, tetapi
dengan kadar faedah yang tinggi.
Oleh kerana Mary
dan agensinya suka ‘membantu’ golongan berpendapatan rendah seperti Tom, maka
dia akan menolong Tom dengan sepenuh hati. Caranya, Mary akan mengusahakan satu
pinjaman ‘istimewa’ untuk Tom.
‘Istimewa’nya
pinjaman ini ialah, kadar faedahnya rendah pada tahun-tahun pertama. Ini bagi
membolehkah Tom mengukuhkan kedudukan kewangannya.
Itu semua tidak
penting bagi Tom. Yang penting, bayaran bulanan tidak melebihi 700 USD sebulan,
iaitu kadar sewa rumahnya sekarang.
Ringkas cerita,
Tom membeli sebuah rumah secara ansuran. Bayaran bulanannya sama dengan bayaran
sewa rumahnya dahulu, USD 700 sebulan.
Tom begitu
gembira kerana dengan setiap bayaran bulanan, bermakna dia telah memiliki satu
juzuk daripada rumah yang dibeli dengan ansuran itu. Pihak bank bersetuju
mengenakan kadar faedah yang rendah ke atas Tom kerana ‘menyokong’ dasar ‘setiap
warganegara sebuah rumah’ yang diambil kerajaan.
Tom bertambah
gembira kerana harga rumahnya kian meningkat. Sekarang, harganya lebih tinggi
daripada harga belian.
Dengan
peningkatan harga ini, Tom sudah boleh menjual rumahnya dan mendapat keuntungan
berganda. Tom bertambah yakin beliau boleh berbuat demikian apabila bertemu
dengan anak saudaranya, John.
John memberitahu,
memandangkan harga rumahnya meningkat sebanyak 10,000 USD, dia layak mendapat
pinjaman bank sebanyak 30 ribu USD. Iaitu
dengan cara mencagarkan sebahagian daripada rumahnya.
John menambah,
dia akan gunakan pinjaman yang diperolehinya untuk membaiki rumah dan bercuti
di sebuah pulau. Selebihnya, akan digunakan untuk membuat bayaran pendahuluan
bagi membeli kereta baru.
Undang-undang
tidak lindungi orang tidak arif!
Malangnya, Tom
dan rakannya, Jerry tidak membaca kontrak pinjaman dan satu syarat yang ditulis
dihujung kertas.
Di situ ditulis
satu perenggan, “kadar faedah yang dikenakan sentiasa berubah, bukannya tetap.
Kadar ini adalah rendah pada tahun-tahun pertama, kemudian meningkat sedikit
demi sedikit”.
Di situ juga
terdapat satu lagi perenggan, “kadar faedah akan meningkat setiap kali bank
pusat menaikkan kadar faedah”.
Terdapat satu
lagi perenggan yang menyebut, “apabila peminjam lewat membuat bayaran bulanan
dan sebarang bayaran lain, kadar faedah akan meningkat 3 kali ganda”.
Yang paling ‘penting’
sekali ialah perenggan yang menyebut, “bayaran bulanan bagi tiga tahun pertama
dikira sebagai bayaran kepada faedah yang dikenakan kepada peminjam”.
Ini bermakna,
bayaran tersebut bukannya dikira bayaran ansuran rumah. Bayaran ansuran bulanan
hanya dikira sebagai bayaran rumah selepas tiga tahun.
Selepas beberapa
bulan, bank pusat menaikkan kadar faedah. Kadar faedah yang dikenakan ke atas
Tom turut meningkat sebagaimana yang tertulis dalam akad.
Ini menyebabkan
kadar bayaran ansuran bulanan rumah Tom turut meningkat. Kemudian, meningkat
sekali lagi selepas berlalunya satu tahun sebagaimana yang tertulis dalam
perjanjian.
Apabila ansuran
bulanan meningkat kepada 950 USD sebulan, Tom mulai terlewat menjelaskan
ansuran bulanan.
Ini menyebabkan ansuran bulanan meningkat dengan sendirinya menjadi
1200 USD sebulan.
Oleh kerana Tom
tidak mampu membayarnya, maka denda lewat bayar dan kadar faedah
bertimbun-timbun di atas bahunya.
Sekarang, Tom
mesti memilih satu antara dua, memberi makan kepada tanggungannya, ataupun
membayar ansuran bulanan sebanyak USD 1200 sebulan.
Tom tiada pilihan
melainkan memilih pilihan pertama. Maka, dia berhenti membayar ansuran bulanan
kerana sudah tidak mampu.
Dalam masa sama,
Tom mendapat tahu, Jerry telah pun dihalau dari rumahnya. Sekarang, Jerry
menumpang di rumah ibunya.
Tom juga dapat
tahu bahawa apa yang berlaku ke atasnya, turut berlaku ke atas ramai orang.
Tom memutuskan untuk terus kekal di
rumahnya sehingalah polis datang menghalaunya.
Bank & bisnes
‘atas angin’
Ini pula cerita
tentang bank yang memberi pinjaman kepada Tom dan yang sewaktu dengannya.
Sepatutnya, bank hanya berpada dengan keuntungan yang diperolehinya daripada
kadar faedah yang dibayar oleh Tom dan peminjam-peminjam lain.
Tetapi ini tidak
berlaku.
Bank sebaliknya ‘menjual’
kepada para pelabur baki pinjaman yang belum dibayar(hutang peminjam dengan
bank) dengan menukarkannya menjadi bon.
Dalam jual beli
bon tersebut, pihak bank mengenakan komisyen dan bayaran perkhidmatan ke atas
pelabur-pelabur tersebut.
Ini bermakna,
pihak bank berusaha mendapat sebanyak mungkin komisyen dan kemudiannya,
memindahkan barang gadaian (rumah Tom dan para peminjam lain) kepada para
pelabur.
Sekarang, para
pelabur memiliki bon yang dicagar (dijamin/disokong) dengan hartanah (rumah).
Ini bermakna,
jika Tom dan Jerry muflis, rumah mereka boleh dijual bagi mengukuhkan bon. Para
pelabur ini pula mencagarkan bon-bon ini - atas dasar ianya aset- bagi
mendapatkan hutang baru bagi membeli lebih banyak bon.
Ini bermakna,
mereka menggunakan hutang bagi memperolehi lebih banyak hutang.
Satu lagi masalah
ialah, pihak bank mengambil mudah sehinggakan membenarkan seseorang meminjam
wang 30 kali ganda lebih banyak daripada nilai sebenar barang gadaian(cagaran).
Ringkas
cerita, Tom menganggap rumahnya sekarang
adalah kekal miliknya. Bank pula beranggapan rumah itu miliknya. Pelabur pun
begitu juga, menganggap rumah itu milik mereka kerana mereka memiliki bon.
Oleh kerana para
pelabur tersebut mencagarkan bon bagi mendapatkan hutang baru, maka pihak bank
yang memberi pinjaman beranggapan bahawa memang terdapat rumah di tempat sekian
sekian, yang boleh menampung nilai bon tersebut.
Tetapi
masalahnya, jumlah hutang yang diberikan 30
kali ganda lebih banyak daripada harga rumah.
Cerita belum berakhir
Nilai bon tidak
sama.
Ada bon yang
bernilai, dan ada yang langsung tidak berharga. Kedudukan bon-bon ini
ditentukan oleh syarikat pentaksir bon.
Asas yang
digunakan dalam menilai sesuatu bon itu ialah kemampuan peminjam membayar
hutang.
Justeru, peminjam
yang dipastikan dapat menjelaskan hutangnya, maka bon tersebut bernilai tinggi.
Adapun bon yang tidak dapat dipastikan demikian, ia dianggap tidak bernilai.
Jadi, bagi
mengatasi masalah ketiadaan nilai bon ini, maka pihak bank berusaha
memperkukuhkan pusat-pusat pengeluar bon.
Caranya, pihak
bank mencipta pelbagai bentuk insuran. Di mana melalui cara ini, pemegang bon
(atau pembeli bon) perlu mendapatkan polisi insuran di syarikat insuran.
Ini bagi
memastikan syarikat insuran dapat membayar harga bon jika bank ataupun pembeli
rumah yang asal jatuh bankrap. Perkembangan ini menggalakkan para pelabur di
seluruh dunia berlumba-lumba membeli lebih banyak bon.
Akhirnya, dengan
sebab Tom, Jerry dan para peminjam lain telah berhenti membayar ansuran
bulanan, bon-bon kehilangan nilainya.
Kejatuhan nilai
bon-bon ini menyebabkan para pelabur yang membeli polisi di syarikat insuran,
menuntut pampasan. Kejatuhan mendadak nilai bon dan jumlah pampasan yang
terlalu tinggi mengakibatkan syarikat-syarikat insuran jatuh muflis.
Perkembangan yang
berlaku memaksa pihak bank memperkecilkan risiko dengan cara mengurangkan
pemberian pinjaman. Ini memberi kesan kepada banyak syarikat industri dan
lain-lainnya yang memerlukan aliran tunai bagi membiayai kos pengurusan setiap
hari.
Tanda-tanda
kelembapan ekonomi semakin kelihatan, menyebabkan kerajaan menambah aliran tunai dengan cara menyuntik sejumlah wang yang
sangat besar bagi mencergaskan ekonomi yang mula sesak nafas kerana ditekan
oleh ‘hutang yang digunakan untuk melabur dalam sektor perhutangan’.
Benarlah, riba
bukan elemen yang merancakkan ekonomi.
Terserlahlah
keunggulan ekonomi Islam yang sejak dahulu lagi menegah penjualan burung di
udara, ikan di air, buah yang masih putik di pokok...
No comments:
Post a Comment