Wednesday 7 March 2012

Kewangan Islam : Rahsia 'kanak-kanak' bertatih selamat menempuh ribut


Kanak-kanak masih bertatih berjaya meredah ribut kencang!?

Ini memang berita ajaib.

Lebih ajaib lagi apabila orang dewasa dan berpengalaman pula yang tumbang di ‘terajang’ ribut!. Kanak-kanak yang masih bertatih terus juga teguh di tengah amukan ribut.

Sistem kewangan Islam masih begitu baru di dunia ekonomi global. Ia bagaikan ‘kanak-kanak’ jika dibandingkan dengan sistem kapitalis yang sudah lama ‘bercekak pinggang’ di pentas ekonomi dunia.

Ia adalah ‘orang dewasa’ yang matang lagi berpengalaman.

Perbezaan umur dan pengalaman, menjadikan dunia tidak begitu memberi perhatian kepada ‘kanak-kanak’ kecil yang masih ‘bertatih’ ini.

Hinggalah ‘ribut’ krisis kewangan global mengamuk, mahu tidak mahu, ‘orang dewasa’ yang matang lagi berpengalaman ini serta seantero dunia, terdorong untuk ‘berkenalan’ dengan sistem kewangan Islam.

Yang masih ‘kanak-kanak’. Masih ‘bertatih’. Yang logiknya akan tersungkur jikalau tersepak batu!

Ia menjadi tarikan ‘orang luar’ lantaran terus teguh meskipun krisis kewangan global sedang galak ‘melenyek’ satu persatu institusi-institusi kewangan berasaskan kapitalis, yang ‘dewasa’ itu.

Fenomena ‘kanak-kanak bertatih berjaya menghadapi ribut’ ini telah memaut perhatian Clancy Yeates.

Beliau menulis satu artikel bertajuk Islamic finance rides the storm(Kewangan Islam teguh menghadapi ribut) dalam akhbar The Sydney Morning Herald pada 11 Oktober 2008(http://business.smh.com.au/business/islamic-finance-rides-the-storm-20081010-4yft.html).

Keajaiban bukan hanya terhenti pada keteguhan sistem kewangan Islam di tengah-tengah krisis kewangan global yang makin sasau’ itu.

Lebih daripada itu, menurut Yeates, ia-pada masa ribut’ sedang menggila- sedang bergerak ke arah perkembangan yang serius. Ia juga berkembang lebih cepat daripada sistem perbankan lain di dunia!

Bak kata beliau “Not only has the industry been resilient; it's also on the cusp of serious expansion. It is growing faster than any other subset of world banking, at 15 to 20 per cent a year”.

Ketika pasaran saham merudum di Amerika dan Britain, indeks kewangan Islam, Dow Jones's mencatatkan peningkatan sebanyak 4.75% pada suku terakhir tahun 2008.

Ia juga mencatatkan peningkatan sekitar 15-20% setahun pada satu dekad yang lepas.

Untung tanpa riba

Kanak-kanak’ kecil yang sedang bertatih ini memiliki koleksi keajaiban.

Akhbar mingguan Britain, The Economist menganggarkan, asset yang diuruskan oleh institusi-institusi  kewangan Islam kesemuanya berjumlah 1000 billion dollar Amerika!

Jumlah yang sebegini besar berpotensi untuk terus meningkat pada tahun-tahun akan datang.

Yang ajaib bukanlah jumlah 1000 billion USD itu sangat. Yang memelikkan-kata Yeates- ialah kesemua keuntungan itu diperoleh melalui sistem pinjaman tanpa riba.

Juga melalui cara menjauhkan diri daripada membuat spekulasi(speculation) dalam pasaran saham, dan memberi pinjaman dalam jumlah yang besar!

Inilah yang lebih menakjubkan!

Demikian bicara Yeates.

Andai demikianlah duduknya keadaan, bagaimana anak kecil’ masih bertatih ini menjana keuntungan sebegitu besar?.

Persoalan ini sebenarnya kad jemputan’ istimewa kepada semua orang.

Jemputan untuk berkenalan’ dengan sistem kewangan Islam yang menyimpan seribu satu macam perkara yang tidak diketahui dunia.

Maklumat umum anak kecil’

Sistem kewangan Islam terbina di atas tiga prinsip asasi.

Keadilan, perkongsian dan menolak amalan menanggung risiko yang berlebihan (opposition to excessive risk).

Ini melalui penilaian Yeates.

Meskipun ketiga-tiga prinsip ini juga diamalkan dalam sistem kewangan lain, tetapi, yang membezakan sistem kewangan Islam-menurut Yeates-ialah pengharaman faedah.

Faedah dianggap riba yang diharamkan syariat Islam.

Islam memerangi riba

Islam memandang riba sesuatu yang tidak bermoral kerana ia memberi kesan buruk kepada peminjam. Dan inilah yang telah berlaku ke atas peminjam-peminjam yang membeli hartanah di Amerika. Dimana, bank memperolehi  pembayaran tetap daripada peminjam-tanpa mengira keadaan pasaran- dalam bentuk kadar faedah.

Sudah ramai kalangan di barat mula menyedari keburukan riba dalam ekonomi. Mereka mula mengkritik amalan riba terang-terangan. Antara mereka ialah Beaufils Vincent, ketua editor majalah ekonomi berpengaruh, Challenger.

Beliau menulis satu artikel yang sangat kontroversi di barat bertajuk Le Pape ou le Coran (Pope atau al-Quran).

Beliau menulis saya rasa, dalam menghadapi krisis ini, kita semua lebih perlu membaca al-Quran sebagai alternatif kepada Injil bagi memahami apa yang berlaku ke atas kita dan juga bank-bank kita.

Ini kerana, jika pengurus-pengurus bank-bank kita cuba menghormati ajaran dan hukum hakam yang disebut di dalam al-Quran dan melaksanakannya, nescaya tidak akan menimpa kita krisis dan bencana yang telah menimpa, dan keadaan kita tidak akan sampai kepada keadaan seperti sekarang, kerana wang tidak akan melahirkan wang.

Dengan nada lebih berani, Roland Laskine, ketua editor akhbar Le Journal des fienance dalam rencananya bertajuk Is it time now for adopting the principles of Islamic Sharia'h in Wall Street? menggesa dilaksanakan syariat Islam dalam bidang kewangan dan ekonomi bagi mengekang krisis yang menggegarkan pasaran dunia lantaran manipulasi ke atas asas-asas transaksi dan pengamalan transaksi ‘atas angin’ yang melampau.

No comments:

Post a Comment