Sunday 23 October 2011

Mufti Libya : Gadafi kafir, jenazah tidak boleh disembahyangkan!

Bekas Pemimpin Libya, Muammar Gadafi  sentiasa mencetuskan perdebatan dan kontroversi, samada ketika masih hidup, mahupun setelah meninggal dunia.
Terbaru, Mufti Kerajaan Libya, Syaikh al-Sadik al-Gharyani telah memfatwakan pada Ahad 23 Oktober 2011, tidak harus menurut syarak perbuatan menyembahyangkan jenazah Gadafi di mana-mana masjid.
Demikian juga, tidak harus menurut syarak bagi umat Islam, pemimpin-pemimpin mereka, ulama-ulama dan juga para imam menyembahyangkan jenazah bekas pemimpin Libya itu.
Semua ini tidak harus dilakukan disebabkan kekafiran Gadafi yang jelas dan keingkaran beliau terhadap sunah Nabi SAW.
Perbuatan-perbuatan dan kata-kata Gadafi sepanjang berkuasa juga menunjukkan bahawa beliau telah terkeluar dari agama Islam.
Demikian penegasan Mufti Libya itu.
Syaikh al-Sadik menambah, ketidakharusan menyembahyangkan jenazah Gadafi bersandarkan kepada sebab yang syar’ie, iaitu supaya jenazah beliau menjadi  pengajaran kepada pemimpin-pemimpin lain.
Walau pun demikian, menurut Syaikh al-Sadik, jenazah Gadafi boleh dikebumikan di perkuburan orang-orang Islam dan jenazahnya boleh dimandi dan disembahyangkan oleh keluarga dan kerabatnya sahaja.
Beliau juga menegaskan kemestian jenazah Gadafi dikebumikan di kubur rahsia bagi mengelakkan sebarang tindakan menimbulkan fitnah di kalangan rakyat Libya dan supaya kubur beliau tidak bertukar menjadi tempat kunjungan dan lawatan.
Pandangan beliau ini turut disokong oleh Syaikh Salman Awdah, Setiausaha Agung Kesatuan Ulama Islam Sedunia.
Menurut Syaikh Salman, dorongan membalas dendam ke atas Gadafi boleh mendorong tindakan membongkar kubur beliau. Atas alasan ini, menurut beliau, tidak mengapa dikebumikan jenazah Gadafi di kubur rahsia.
Ini kerana yang dituntut syarak ialah mengebumikan setiap jenazah. Adapun persoalan samada tempat pengebumian itu diketahui umum atau rahsia, ia berdasarkan maslahah dan kepentingan umum.
Setiap Muslim wajib mengkafirkan Gadafi?
Berhubung isu yang sama, seorang pendakwah, Syaikh Muhammad Busidrah, memfatwakan bahawa Gadafi tidak dimandikan jenazahnya, tidak disembahyangkan dan tidak dikebumikan di perkuburan Islam, sambil menyokong pandangan-pandangan yang menyatakan Gadafi seorang yang kafir.
Setelah Mufti Libya sendiri dan beberapa agamawan di Timur Tengah memutuskan bahawa Gadafi seorang kafir, timbul satu persoalan berhubung sikap umat Islam di negara-negara lain terhadap bekas pemimpin Libya itu.
Apakah mereka juga perlu mengkafirkan Gadafi-dalam erti kata mengiakan kekafiran beliau-bagi memenuhi tuntutan kaedah yang menyebut ‘sesiapa yang tidak mengkafirkan (mengiakan kekufuran) orang yang kafir, menjadi kafir’?
Menjawab persoalan ini, Muhammad Busidrah menyatakan kekufuran terbahagi kepada dua jenis.
Pertama, ‘kufur asli’ seperti kekufuran Yahudi dan Nasrani. Setiap muslim wajib mengkafirkan Yahudi dan Nasrani. Sesiapa yang tidak menghukumkan mereka sebagai kafir, sesungguhnya telah menjadi kafir.
Jenis kedua ialah ‘kekufuran selepas Islam’.
Dalam konteks ‘kekufuran selepas Islam’ dan kes Gadafi ini, sesiapa yang mempunyai dalil-dalil yang jelas yang menunjukkan kekafiran Gadafi, maka wajib ke atasnya mengkafirkannya.
Manakala sesiapa yang tidak mempunyai dalil-dalil tersebut, maka tidaklah wajib ke atasnya mengkafirkan Gadafi.
Demikian penjelasan Muhammad Busidrah.

No comments:

Post a Comment