Thursday 20 October 2011

Makan serangga, atasi kenaikan harga makanan!

Oleh kerana ia lebih murah dan lebih banyak faedah kepada kesihatan manusia, pakar-pakar pertanian antarabangsa menggesa penduduk dunia berfikir secara serius untuk beralih memakan serangga, sebagai penyelesaian kepada krisis kenaikan harga makanan.
Lebih-lebih lagi, beratus-ratus jenis serangga mengandungi kandungan protein sekali ganda lebih tinggi daripada daging dan ikan.
Lima puluh pengkaji antarabangsa di Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu menjangkakan, ulat bulu, serangga-serangga seperti larva, belalang akan menjadi sumber makanan alternatif pada masa depan, seperti yang disiarkan oleh agensi berita Amerika UBI pada 20 Oktober 2008.
Prof. Mihasyi, bekas Canselor Universiti Pertanian Tokyo berkata, “adalah dijangkakan, masa depan akan menyaksikan lambakan serangga, di saat makanan tradisi masa kini seperti daging berkurangan. Mujurlah protein dan bahan-bahan berlemak terdapat dengan banyaknya di dalam ‘daging’ serangga”.
Secara praktikalnya, Harumi Tsukahara, warga emas Jepun yang berusia lanjut (90 tahun), menasihati orang ramai supaya memakan serangga terutamanya belalang goreng.
Bila merasa pelik apabila orang ramai mengkritik amalan memakan serangga yang diamalkan keluarga beliau, beliau berkata, “sesetengah orang menganggap memakan belalang goreng satu perkara pelik. Tetapi kami sukakan makanan ini”.
Keluarga beliau turut membekalkan 60% daripada permintaan serangga (bagi tujuan dijadikan makanan) di pasar-pasar berhampiran penempatan beliau.
Serangga lebih banyak protein
Di Republik Czech, kajian yang dilakukan oleh para pengkaji di Universiti Pertanian Brno pada 2008, menggesa orang ramai supaya berfikir secara serius bagi mengubah tanggapan umum bahawa memakan serangga satu perkara yang jijik.
Memandangkan kesukaran mengubah tanggapan ini, para pengkaji menasihatkan supaya penerimaan kepada tabiat memakan serangga ini dilakukan secara beransur-ansur, disamping memakan makanan biasa yang lain.
Berdasarkan kajian yang dilakukan di Republik Czech, sekurang-kurang terdapat 1800 jenis serangga yang boleh dimakan kerana mengandungi sekali ganda lebih banyak protein berbanding ikan dan daging.
Jika tabiat memakan serangga sesuatu yang pelik dan jijik di sesetengah negara, namun di negara-negara lain khususnya Asia, ia tidak begitu.
Bahkan ia menjadi tradisi turun temurun. Demikian juga di sesetengah restoran di Eropah yang turut  menyediakan hidangan serangga bagi orang yang tahu nilai dan khasiatnya.
Berdasarkan kenyataan Agensi Makanan dan Pertanian Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu(FAO), dunia serangga boleh memberikan kepada manusia pelbagai potensi bukan sahaja berbentuk pemakanan, tetapi juga dalam bentuk ekonomi.
Inilah yang mendorong agensi tersebut menyediakan satu kertas kerja bagi membangunkan sumber serangga di Asia.
Langkah ini diambil kerana mengambil kira amaran PBB bahawa jumlah penduduk dunia pada 2050 akan mencapai seramai 9.2 billion orang.
Ini menuntut satu usaha dilakukan mulai sekarang bagi  mencari sumber makanan alternatif!

No comments:

Post a Comment