Tuesday 21 May 2013

Perpaduan Melayu : Laungan bersambut tindakan...

Wacana Perpaduan Melayu sudah agak lama 'berputar' di pentas politik Tanah Melayu ini. Ia kembali  berkumandang selepas Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) baru-baru ini. Ini ekoran kebimbangan akan keruntuhan 'menara' kuasa politik Melayu di negara ini. 

Nampaknya, ada anjakan-biar pun kecil, tetapi sangat bermakna-dalam wacana ini.

Di peringkat awal, wacana perpaduan Melayu ini zahir dalam bentuk seruan-seruan kepada perpaduan Melayu di tanah bertuah ini.

Kini, 'seruan' telah beranjak dan 'membesar' menjadi 'tindakan'.

Mukhriz dan Nasruddin

Ia seperti ambil berat yang dipamerkan Menteri Besar (MB) baru Kedah, Datuk Mukhriz terhadap bekas MB, Datuk Seri Azizan yang terpaksa dipotong kedua-dua belah kakinya. Selain melawat DS Azizan, Datuk Mukhriz-melalui Kerajaan Negeri-bermurah hati membiayai kos rawatan beliau.

Sebelum itu, Ahli Parlimen baru Temerloh, Ustaz Nasruddin (PAS) mempelawa lawan  beliau dalam PRU 13 baru-baru ini, Datuk Saifuddin (UMNO) menyertai Panel Perunding Temerloh Daerah Berkebajikan.

Terbaru, Kerajaan Pusat telah meluluskan RM69 juta kepada Kerajaan Negeri Kelantan pimpinan PAS, bagi tujuan pengurusan hal ehwal Islam di negeri Serambi Mekah itu. 

Ini disusuli dengan pemilihan Kelantan buat pertama kali sejak 23 tahun, sebagai tuan rumah Majlis Musabaqah Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan Jun ini.

Kesemua langkah ini sangat bermakna kerana ia sangat berkesan dalam merapatkan hubungan antara UMNO dan PAS, mengendurkan ketegangan yang ada, seterusnya membenihkan keakraban dan membunuh prasangka.

Jika ini berlaku, maka suasana yang sangat kondusif bagi membincangkan soal perpaduan Melayu, akan terbentuk.

3 peringkat

Usaha merapatkan hubungan antara UMNO dan PAS ini, boleh disifatkan sebagai peringkat kedua Wacana Perpaduan Melayu yang sedang berlangsung.

Peringkat ketiga dan terakhir, ialah memulakan usaha menyatupadukan Melayu itu sendiri. Pada peringkat ini, akan  berbangkit persoalan tentang mekanisme perpaduan, syarat-syarat dan segala perkara yang berkaitan.

Ringkasnya, wacana Perpaduan Melayu melalui-dan seharusnya melalui-3 peringkat berikut :

Pertama : Seruan kepada perpaduan Melayu;
Kedua    : Usaha merapatkan hubungan antara UMNO dan PAS; dan
Ketiga    : Memulakan usaha penyatuan Melayu

Dalam konteks perpaduan Melayu, kita sekarang sedang berada di peringkat kedua, iaitu merapatkan hubungan antara dua kelompok besar orang Melayu, iaitu UMNO dan PAS.

Sesetengah pemimpin kedua-dua parti Melayu ini, telah pun menggerakkan usaha-usaha merapatkan hubungan ini. Ia sepatutnya disemarakkan lagi oleh pemimpin-pemimpin yang lain.

Masyarakat awam juga perlu memainkan peranan yang sama. 

Mereka boleh anjurkan program atau permainan sukan yang melibatkan UMNO dan PAS, atau apa sahaja yang boleh menyumbang kepada keakraban kedua-dua parti ini.

Mengimpikan perpaduan Melayu tanpa berusaha merapatkan jurang yang ada dan ketegangan yang wujud di kalangan orang Melayu, hanya akan menyebabkan perpaduan Melayu mungkin terus kekal sebagai mimpi!

Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment