Monday 27 May 2013

Hukum meniarap

Meniarap atau tidur dalam keadaan meniarap, ditegah oleh Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam. Baginda juga menyifatkan meniarap sebagai 'cara ahli neraka berbaring'.

Berkenaan tegahan meniarap, Abu Hurairah r.a meriwayatkan :
مرَّ النبيُ صلى الله عليه وسلم برجلٍ مضطجعٍ على بطنِه فغمزه برِجْله وقال :"إن هذه ضِجْعة لا يحبُّها اللهُ عز وجل

Terjemahan : "Nabi sallallahu 'alaihi wasallam melewati seorang lelaki yang sedang berbaring di atas perutnya (meniarap), lantas menguisnya (lelaki) dengan kaki Baginda seraya bersabda, "sesungguhnya ini (meniarap) adalah cara berbaring yang tidak disukai Allah Azza Wajalla".

Hadis ini direkodkan oleh Abu Dawud dalam Sunannya dari Abu Zar r.a (no.5040), dan Imam Ahmad dalam Musnadnya dari Abu Hurairah (no.7981).

Hadis ini dinilai hasan sahih oleh al-Albani dalam karya beliau, Sahih al-Targhib Wa al-Tarhib.

Hadis di atas menegah perbuatan meniarap secara umum, tanpa membezakan samada meniarap dalam masjid, atau di tempat-tempat lain.

Cara ahli neraka berbaring

Berkenaan penyifatan meniarap sebagai 'cara ahli neraka berbaring' pula, Abu Zar r.a meriwayatkan :
مرَّ بي النبيُ صلى الله عليه وسلم وأنا مضطجعٌ على بطني فرَكَضَني برِجْله وقال:"يا جُنَيْدِب، إنما هذه ضِجْعَة أهلِ النار
Terjemahan : "Nabi sallallahu 'alaihi wasallam pernah melewatiku yang sedang berbaring di atas perutku (meniarap), lantas menjolokku dengan kaki Baginda seraya bersabda, "wahai Junaydib (nama panggilan Abu Zar r.a), sesungguhnya ini (meniarap) adalah cara berbaring ahli neraka".

Hadis ini direkodkan oleh Imam Ibn Majah dalam Sunannya (no.3724).
Al-Albani menilainya sahih dalam karya beliau, Sahih Wa Dhaif Sunan Ibn Majah.

Terdapat juga hadis yang menyifatkan perbuatan tidur meniarap, sebagai 'tidur ala neraka jahannam'. 

Diriwayatkan daripada Abu Umamah r.a :
مرَّ النبيُ صلى الله عليه وسلم على رجلٍ نائمٍ في المسجد منبَطِحٌ على وجهه فضربه برجله وقال : قم واقعد فإنها نومة جهنمية.
Terjemahan : Nabi salallahu alayhi wasallam pernah melewati seorang lelaki yang sedang tidur dalam masjid dalam keadaan meniarap, lantas menguisnya (lelaki) dengan kaki Baginda seraya berkata, "bangun dan duduklah, sesungguhnya ia (meniarap) adalah 'tidur ala neraka jahannam'!"

Hadis ini direkodkan oleh Ibn Majah dalam Sunannya (no.3725) dan Imam Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad

Walau bagaimana pun, hadis ini dinilai dhaif oleh al-Albani dalam karya beliau, Sahih Wa Dhaif Sunan Ibn Majah.

Makruh meniarap

Walaupun meniarap disifatkan sebagai cara berbaring yang tidak disukai Allah dan cara ahli neraka berbaring, namun menurut Imam Tirmizi, meniarap hukumnya makruh. 

Ini dinyatakan melalui satu tajuk bagi salah satu bab yang terdapat dalam sunan beliau.

Tajuk bab tersebut ialah باب ما جاء في كراهية الإضطجاع على البطن (Bab pada menyatakan kemakruhan berbaring di atas perut-meniarap)

Hadis-hadis yang dinyatakan, beserta kenyataan Imam Tirmizi di atas menunjukkan bahawa yang ditegah dan dimakruhkan, ialah meniarap itu sendiri. 

Ini kerana, yang diperkatakan oleh hadis riwayat Abu Hurairah r.a dan Abu Zar r.a di atas-beserta kenyataan Imam Tirmizi-ialah tegahan meniarap, atau dalam bahasa Arabnya, الإضطجاع على البطن  

Oleh itu, samada meniarap dalam keadaan jaga, atau tidur dalam keadaan meniarap, kedua-duanya adalah makruh.

Justeru, 'fatwa' sesetengah ustaz yang membayangkan bahawa yang dimakruhkan hanyalah 'tidur meniarap' (manakala meniarap sahaja-iaitu dalam keadaan jaga-tidak makruh), adalah tidak benar.

Tidak makruh

Hukum makruh meniarap yang dinyatakan ini, adalah khusus bagi orang yang tiada keuzuran. Ada pun meniarap disebabkan keuzuran atau kesakitan, ia tidak dimakruhkan.

Al-Allamah al-Marhum Syaikh Uthaimeen rhm dalam karya beliau, Syarh Riyadhus Soliheen menyatakan :
لا ينبغي للإنسان أن ينام على بطنه...لكن إذا كان في الإنسان وجع في بطنه وأراد أن ينام على هذه الكيفية لأنه أريح له فإن هذا لا بأس به لأن هذه حاجة
Terjemahan : Tidak sepatutnya seseorang itu tidur di atas perutnya (meniarap)...tetapi jika  seseorang itu sakit perut dan mahu tidur dengan cara ini (meniarap) kerana itu lebih selesa baginya, maka tidak mengapa kerana ini (meniarap) adalah satu keperluan.
Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment