Seorang rakan sekerja, mengajukan satu persoalan
berkaitan mandi wajib.
Katanya, beliau ditanya seorang ‘bohsia’ yang menggugurkan
kandungan. Akibat tindakan itu, keluar ketulan-ketulan darah dari tubuhnya.
Soal wanita itu, wajibkah dia mandi wajib?
Seperti biasa, persoalan ini akan ditinjau melalui
jendela Mazhab Syafie radhiyALLAHu ‘anhu. Pandangan mazhab-mazhab lain, hanya
akan disebut jika ada keperluan.
Alhamdulillah, jawapan kepada persoalan ini
dinyatakan dengan jelas oleh Syaikh Shihabuddeen al-Qalyubi rhm.
Beliau menyatakan (Al-Qalyubi, Shihabuddeen Ahmad
Ibn Ahmad (2003), Hasyiyata Qalyubi Wa Umayrah, et.all, cet.2, Beirut : Darul
Kutub al-‘Ilmiyyah, jil.1, ms. 93) :
يثبت للعلقة من أحكام الولادة وجوبُ الغسل وفطر الصائمة بها ، وتسمية الدم عقبها نفاسا، ويثبت للمضغة
ذلك
Terjemahan : Hukum-hukum [berkaitan] wiladah yang sabit bagi alaqah [yang keluar dari tubuh wanita
ialah] kewajipan mandi, berbukanya [wanita] yang berpuasa, penamaan darah [yang
keluar] sejurusnya (iaitu alaqah) sebagai nifas. Dan sabit [juga] bagi mudghah [yang keluar dari tubuh wanita,
hukum hakam] sedemikian.
Wiladah,
alaqah dan mudghah masing-masing bermaksud kelahiran anak, ketulan darah dan
ketulan daging.
Penyamaan
Kenyataan di atas jelas menyamakan wanita yang keguguran
dengan wanita yang melahirkan anak. Iaitu dari segi hukum hakam.
Ia seperti kewajipan mandi, terbatal puasa dan
darah yang keluar sejurus keguguran, juga dinamakan darah nifas.
Dalam erti kata lain, wanita yang keguguran, wajib
mandi. Puasanya juga terbatal. Manakala darah yang keluar sejurus keguguran,
adalah darah nifas.
(NOTA : Akan dinyatakan selepas ini,
wanita yang keguguran atau melahirkan anak, tetapi tidak diiringi darah nifas,
puasanya tidak terbatal)
Justeru, ditegah ke atasnya melakukan apa yang
ditegah ke atas wanita yang keluar darah nifas sejurus melahirkan anak.
Tegahan-tegahan tersebut boleh dirujuk dalam kitab-kitab
feqh.
Yang dimaksudkan dengan ‘wanita yang keguguran’ di
sini, ialah wanita yang keluar daripada tubuhnya ketulan-ketulan darah atau
daging akibat keguguran.
Kesimpulannya, wanita yang keguguran
atau menggugurkan kandungan, sehingga keluar dari tubuhnya ketulan darah atau
daging, diiringi dengan darah nifas, wajib ke atasnya mandi wajib. Iaitu wajib
mandi setelah darah nifas berhenti mengalir.
Tanpa
nifas
Persoalan berbangkit, bagaimana jika keguguran tidak
diiringi dengan darah nifas? Adakah ia juga mewajibkan mandi?
Jawapan kepada persoalan ini, boleh disaring daripada
perbincangan para fuqaha’ tentang kelahiran bayi tanpa diiringi darah
nifas.
Menurut Syaikh Syihabuddeen yang digelar Umayrah,
ada yang berkata, kelahiran bayi tanpa darah nifas, banyak berlaku di kalangan
wanita Kurdish (Al-Qalyubi (2003), op.cit.,
ms.92)
Dalam Mazhab Syafie, menurut pendapat yang paling sahih,
kelahiran tanpa darah nifas, juga faktor yang mewajibkan mandi.
Imam Nawawi radhiyALLAHu ‘anhu berkata dalam
kitabnya, al-Minhaj :
مُوْجِبه موتٌ وحيض ونفاس وكذا ولادةٌ بلا
بَلَل في الأصح
Terjemahan : Penyebabnya (mandi wajib) ialah
kematian, [keluarnya darah] haid dan nifas. Demikian juga wiladah tanpa
kebasahan (darah) menurut [pendapat] yang paling sahih.
Sebab mengapa ‘kelahiran tanpa darah nifas’ juga
mewajibkan mandi, dinyatakan oleh Imam Jalaluddeen al-Mahalli, pensyarah kitab al-Minhaj.
‘Illah
hukum
Sebabnya ialah, bayi yang dilahirkan sebenarnya
merupakan air mani yang mengeras atau membeku (Al-Qalyubi (2003), op.cit., ms.92).
Sebagaimana yang dimaklumi, keluar mani, adalah
salah satu perkara yang mewajibkan mandi. Tidak kiralah samada mani itu cair
atau beku (samada dalam bentuk anak, alaqah atau mudghah).
Oleh kerana alaqah atau mudghah
hakikatnya adalah air mani yang membeku, maka seseorang wanita itu wajib mandi
bila terkeluar dari tubuhnya alaqah atau mudghah.
Justeru, dapat disaring daripada kenyataan Imam
Nawawi di atas, pendapat paling sahih dalam Mazhab Syafie ialah, wanita yang
keguguran atau menggugurkan kandungan, sehingga keluar ketulan darah atau
ketulan daging, wajib juga ke atasnya mandi wajib, walaupun keguguran itu tidak
diiringi darah nifas.
Kesimpulan hukum
Jelasnya, kewajipan mandi di sini adalah
disebabkan keluar mani yang membeku (dalam bentuk anak, ketulan darah atau
daging), bukan disebabkan darah nifas.
Tegasnya, wanita yang menggugurkan kandungan atau
keguguran, wajib ke atasnya mandi wajib dalam semua keadaan. Iaitu samada
keluar darah nifas atau tidak sejurus keguguran atau pengguguran tersebut.
Demikian juga wanita yang bersalin, wajib ke
atasnya mandi wajib tanpa mengira samada kelahiran itu diiringi darah nifas,
atau pun tidak.
Bagi keguguran atau kelahiran yang disertai darah
nifas, mandi wajib hanya sah dilakukan setelah darah nifas berhenti mengalir.
Manakala bagi keguguran atau kelahiran tanpa darah
nifas, mandi wajib boleh dilakukan sejurus keguguran atau kelahiran.
Persoalan
cabang : Oleh kerana alaqah dan mudghah
hakikatnya air mani yang membeku (walaupun telah berubah menjadi ketulan darah
atau ketulan daging), maka alaqah dan mudghah yang keluar dari tubuh
wanita, tidak membatalkan wudhu’.
Ini kerana, keluar mani, bukan salah satu perkara
yang membatalkan wudhu’. (Sila rujuk perkara-perkara yang membatalkan wudhu’).
Pendapat ini dipilih oleh Syaikh Ramly (Al-Qalyubi
(2003), op.cit., ms.92)
Demikian juga puasa.
Berdasarkan pendapat paling kuat (Lihat Al-Qalyubi
(2003), op.cit., ms.93), puasa
wanita tidak terbatal disebabkan terkeluar alaqah atau mudghah.
Ini kerana, ‘keluar alaqah atau mudghah’,
sama dengan terkeluar mani disebabkan bermimpi (ihtilam).Apa yang
berbeza, hanyalah sifat mani yang terkeluar. Iaitu cair dalam kes ihtilam,
dan beku dalam kes keguguran.
Sebagaimana ihtilam tidak membatalkan puasa
(kerana yang membatalkan puasa ialah istimna’, iaitu mengeluarkan mani
dengan sengaja), maka demikian juga ‘keluar alaqah atau mudghah’.
Ia juga tidak membatalkan puasa.
Oleh kerana alaqah dan mudghah
dilihat sebagai mani yang membeku, dapat difahami bahawa sengaja mengeluarkannya
(dengan cara menggugurkannya), adalah membatalkan puasa.
Ini kerana, sengaja mengeluarkan mani (samada cair
atau beku) atau istimna’, adalah membatalkan puasa.
Hukum cabang
Berkaitan alaqah atau mudghah yang
keluar dari tubuh wanita, berbangkit persoalan tentang sifatnya, samada ia najis
atau suci.
Dalam Mazhab Syafie, menurut pendapat yang paling
sahih, alaqah dan mudghah, adalah suci, bukannya najis.
Imam Nawai mencatatkan dalam al-Minhaj :
وليستِ العلقةُ والمضغة ورطوبة الفرج بنجس
في الأصح
Terjemahan : Alaqah, mudghah dan
kelembapan faraj bukanlah [sesuatu] yang najis menurut [pendapat] yang paling
sahih.
Alaqah dan
mudghah dihukumkan suci kerana ia berasal daripada air mani. Manakala
air mani manusia adalah suci, bukan najis (Lihat Al-Qalyubi (2003), op.cit., ms.105)
Begitu juga mani setiap haiwan yang suci (seperti
lembu atau harimau), adalah suci, bukan najis.
Ini bermakna, alaqah dan mudghah
yang keluar daripada haiwan yang suci (seperti harimau dan haiwan selain anjing
dan babi), adalah suci, bukan najis.
Wallahu a’lam.
No comments:
Post a Comment