Wednesday 19 September 2012

Pengguguran, keguguran & kewajipan mandi wajib


Seorang rakan sekerja, mengajukan satu persoalan berkaitan mandi wajib.

Katanya, beliau ditanya seorang ‘bohsia’ yang menggugurkan kandungan. Akibat tindakan itu, keluar ketulan-ketulan darah dari tubuhnya.

Soal wanita itu, wajibkah dia mandi wajib?

Seperti biasa, persoalan ini akan ditinjau melalui jendela Mazhab Syafie radhiyALLAHu ‘anhu. Pandangan mazhab-mazhab lain, hanya akan disebut jika ada keperluan.

Alhamdulillah, jawapan kepada persoalan ini dinyatakan dengan jelas oleh Syaikh Shihabuddeen al-Qalyubi  rhm.

Beliau menyatakan (Al-Qalyubi, Shihabuddeen Ahmad Ibn Ahmad (2003), Hasyiyata Qalyubi Wa Umayrah, et.all, cet.2, Beirut : Darul Kutub al-‘Ilmiyyah, jil.1, ms. 93)  :

يثبت للعلقة من أحكام الولادة وجوبُ الغسل وفطر الصائمة بها ، وتسمية الدم عقبها نفاسا، ويثبت للمضغة ذلك

Terjemahan : Hukum-hukum [berkaitan] wiladah yang sabit bagi alaqah [yang keluar dari tubuh wanita ialah] kewajipan mandi, berbukanya [wanita] yang berpuasa, penamaan darah [yang keluar] sejurusnya (iaitu alaqah) sebagai nifas. Dan sabit [juga] bagi mudghah [yang keluar dari tubuh wanita, hukum hakam] sedemikian.

Wiladah, alaqah dan mudghah masing-masing bermaksud kelahiran anak, ketulan darah dan ketulan daging.

Penyamaan

Kenyataan di atas jelas menyamakan wanita yang keguguran dengan wanita yang melahirkan anak. Iaitu dari segi hukum hakam.

Ia seperti kewajipan mandi, terbatal puasa dan darah yang keluar sejurus keguguran, juga dinamakan darah nifas.

Dalam erti kata lain, wanita yang keguguran, wajib mandi. Puasanya juga terbatal. Manakala darah yang keluar sejurus keguguran, adalah darah nifas.

(NOTA : Akan dinyatakan selepas ini, wanita yang keguguran atau melahirkan anak, tetapi tidak diiringi darah nifas, puasanya tidak terbatal)

Justeru, ditegah ke atasnya melakukan apa yang ditegah ke atas wanita yang keluar darah nifas sejurus melahirkan anak.

Tegahan-tegahan tersebut boleh dirujuk dalam kitab-kitab feqh.

Yang dimaksudkan dengan ‘wanita yang keguguran’ di sini, ialah wanita yang keluar daripada tubuhnya ketulan-ketulan darah atau daging akibat keguguran.

Kesimpulannya, wanita yang keguguran atau menggugurkan kandungan, sehingga keluar dari tubuhnya ketulan darah atau daging, diiringi dengan darah nifas, wajib ke atasnya mandi wajib. Iaitu wajib mandi setelah darah nifas berhenti mengalir.

Tanpa nifas

Persoalan berbangkit, bagaimana jika keguguran tidak diiringi dengan darah nifas? Adakah ia juga mewajibkan mandi?

Jawapan kepada persoalan ini, boleh disaring daripada perbincangan para fuqaha’ tentang kelahiran bayi tanpa diiringi darah nifas.

Menurut Syaikh Syihabuddeen yang digelar Umayrah, ada yang berkata, kelahiran bayi tanpa darah nifas, banyak berlaku di kalangan wanita Kurdish (Al-Qalyubi (2003), op.cit., ms.92)

Dalam Mazhab Syafie, menurut pendapat yang paling sahih, kelahiran tanpa darah nifas, juga faktor yang mewajibkan mandi.

Imam Nawawi radhiyALLAHu ‘anhu berkata dalam kitabnya, al-Minhaj :

مُوْجِبه موتٌ وحيض ونفاس وكذا ولادةٌ بلا بَلَل في الأصح

Terjemahan : Penyebabnya (mandi wajib) ialah kematian, [keluarnya darah] haid dan nifas. Demikian juga wiladah tanpa kebasahan (darah) menurut [pendapat] yang paling sahih.

Sebab mengapa ‘kelahiran tanpa darah nifas’ juga mewajibkan mandi, dinyatakan oleh Imam Jalaluddeen al-Mahalli, pensyarah kitab al-Minhaj.

‘Illah hukum

Sebabnya ialah, bayi yang dilahirkan sebenarnya merupakan air mani yang mengeras atau membeku (Al-Qalyubi (2003), op.cit., ms.92).

Sebagaimana yang dimaklumi, keluar mani, adalah salah satu perkara yang mewajibkan mandi. Tidak kiralah samada mani itu cair atau beku (samada dalam bentuk anak, alaqah atau mudghah).

Oleh kerana alaqah atau mudghah hakikatnya adalah air mani yang membeku, maka seseorang wanita itu wajib mandi bila terkeluar dari tubuhnya alaqah atau mudghah.

Justeru, dapat disaring daripada kenyataan Imam Nawawi di atas, pendapat paling sahih dalam Mazhab Syafie ialah, wanita yang keguguran atau menggugurkan kandungan, sehingga keluar ketulan darah atau ketulan daging, wajib juga ke atasnya mandi wajib, walaupun keguguran itu tidak diiringi darah nifas.

Kesimpulan hukum

Jelasnya, kewajipan mandi di sini adalah disebabkan keluar mani yang membeku (dalam bentuk anak, ketulan darah atau daging), bukan disebabkan darah nifas.

Tegasnya, wanita yang menggugurkan kandungan atau keguguran, wajib ke atasnya mandi wajib dalam semua keadaan. Iaitu samada keluar darah nifas atau tidak sejurus keguguran atau pengguguran tersebut.

Demikian juga wanita yang bersalin, wajib ke atasnya mandi wajib tanpa mengira samada kelahiran itu diiringi darah nifas, atau pun tidak.

Bagi keguguran atau kelahiran yang disertai darah nifas, mandi wajib hanya sah dilakukan setelah darah nifas berhenti mengalir.

Manakala bagi keguguran atau kelahiran tanpa darah nifas, mandi wajib boleh dilakukan sejurus keguguran atau kelahiran.

Persoalan cabang : Oleh kerana alaqah dan mudghah hakikatnya air mani yang membeku (walaupun telah berubah menjadi ketulan darah atau ketulan daging), maka alaqah dan mudghah yang keluar dari tubuh wanita, tidak membatalkan wudhu’.

Ini kerana, keluar mani, bukan salah satu perkara yang membatalkan wudhu’. (Sila rujuk perkara-perkara yang membatalkan wudhu’).

Pendapat ini dipilih oleh Syaikh Ramly (Al-Qalyubi (2003), op.cit., ms.92)

Demikian juga puasa.

Berdasarkan pendapat paling kuat (Lihat Al-Qalyubi (2003), op.cit., ms.93), puasa wanita tidak terbatal disebabkan terkeluar alaqah atau mudghah.

Ini kerana, ‘keluar alaqah atau mudghah’, sama dengan terkeluar mani disebabkan bermimpi (ihtilam).Apa yang berbeza, hanyalah sifat mani yang terkeluar. Iaitu cair dalam kes ihtilam, dan beku dalam kes keguguran.

Sebagaimana ihtilam tidak membatalkan puasa (kerana yang membatalkan puasa ialah istimna’, iaitu mengeluarkan mani dengan sengaja), maka demikian juga ‘keluar alaqah atau mudghah’.

Ia juga tidak membatalkan puasa.

Oleh kerana alaqah dan mudghah dilihat sebagai mani yang membeku, dapat difahami bahawa sengaja mengeluarkannya (dengan cara menggugurkannya), adalah membatalkan puasa.

Ini kerana, sengaja mengeluarkan mani (samada cair atau beku) atau istimna’, adalah membatalkan puasa.

Hukum cabang

Berkaitan alaqah atau mudghah yang keluar dari tubuh wanita, berbangkit persoalan tentang sifatnya, samada ia najis atau suci.

Dalam Mazhab Syafie, menurut pendapat yang paling sahih, alaqah dan mudghah, adalah suci, bukannya najis.

Imam Nawai mencatatkan dalam al-Minhaj :

وليستِ العلقةُ والمضغة ورطوبة الفرج بنجس في الأصح

Terjemahan : Alaqah, mudghah dan kelembapan faraj bukanlah [sesuatu] yang najis menurut [pendapat] yang paling sahih.

Alaqah dan mudghah dihukumkan suci kerana ia berasal daripada air mani. Manakala air mani manusia adalah suci, bukan najis (Lihat Al-Qalyubi (2003), op.cit., ms.105)

Begitu juga mani setiap haiwan yang suci (seperti lembu atau harimau), adalah suci, bukan najis.

Ini bermakna, alaqah dan mudghah yang keluar daripada haiwan yang suci (seperti harimau dan haiwan selain anjing dan babi), adalah suci, bukan najis.

Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment