Seorang sahabat FB bertanya tentang orang yang
mati pada bulan Ramadhan. Adakah wajib dibayar zakat fitrah untuknya?
Katanya lagi, ada ustaz yang mengatakan, wajib
dibayar zakat fitrah untuk orang yang mati pada bulan Ramadhan.
Jawapan kepada persoalan ini, terkandung dalam
kata-kata Imam Nawawi radhiayallahu 'anhu dalam kitabnya, al-Minhaj.
Beliau berkata :
تجب
بأول ليلة العيد في الأظهر،فتخرج عمن مات بعد الغروب دون من ولد
Terjemahan : "[Zakat fitrah menjadi] wajib
dengan [kemunculan] malam pertama [hari] raya menurut [pendapat] yang paling
zahir. Maka [wajib] dikeluarkan [zakat fitrah] untuk sesiapa yang mati SELEPAS
tenggelam [matahari hari terakhir Ramadhan], tidak [keatas] sesiapa yang
dilahirkan [selepas tenggelam matahari hari terakhir Ramadhan]"
Matan Minhaj di atas menyentuh tentang
waktu wajib zakat Fitrah. Iaitu, saat kemunculan malam pertama Hari Raya Aidilfitri.
Atau saat tenggelamnya matahari hari terakhir Ramadhan.
Dalil kepada penentuan waktu wajib zakat Fitrah
ini ialah hadis Ibnu Umar dan Abu Sa'id al-Khudri. Kedua-dua hadis ini jelas
menyandarkan zakat ini kepada Hari Raya Aidilfitri dengan menyebut زكاة
الفطر
Oleh itu, sesiapa yang sempat melalui, atau
mengalami peristiwa tenggelamnya matahari hari terakhir Ramadhan itu, maka
wajib ke atasnya zakat Fitrah.
Jelasnya, untuk mengalami peristiwa tenggelamnya
matahari hari terakhir Ramadhan, seseorang itu mestilah hidup sebelum matahari
hari tersebut tenggelam. Iaitu hidup pada hari terakhir Ramadhan.
Dari sini, ulama Mazhab Syafie mengatakan, syarat
wajib zakat Fitrah ialah ‘sempat menemui kedua-dua bulan’, iaitu bulan Ramadhan
dan bulan Syawal. Iaitu akhir bulan Ramadhan dan awal bulan Syawal. (Mughni
al-Muhtaj karangan Khatib al-Syarbini, jil.5, ms.62)
Dalam matan di atas, Imam Nawawi memberikan contoh bagi orang yang sempat
menemui kedua-dua bulan, Ramadhan dan Syawal. Iaitu orang yang mati selepas tenggelam
matahari hari terakhir Ramadhan. Atau mati pada malam raya.
Zakat Fitrah wajib ke atas si mati kerana beliau
sempat menemui kedua-dua bulan, iaitu Ramadhan dan Syawal.
Contoh bagi orang yang TIDAK sempat menemui bulan
Ramadhan dan bulan Syawal sekaligus, ialah bayi yang dilahirkan selepas
tenggelam matahari hari terakhir Ramadhan. Iaitu bayi yang dilahirkan pada
malam raya.
Tidak wajib zakat Fitrah ke atas bayi ini kerana
dia tidak sempat menemui kedua-dua bulan, Ramadhan dan Syawal. Sebaliknya, hanya
sempat menemui bulan Syawal sahaja.
Kata kunci
Ringkasnya, kata kunci kepada permasalah ini ialah
'hidup dalam kedua-dua bulan, iaitu Ramadhan dan Syawal'.
Oleh sebab itu :
i. Bayi yang dilahirkan selepas tenggelam matahari
hari terakhir Ramadhan (atau malam raya),
tidak wajib zakat Fitrah ke atasnya.
Sebabnya, bayi tersebut hanya sempat bertemu
dengan satu bulan sahaja, iaitu bulan Syawal.
ii. Isteri yang dikahwini selepas tenggelam matahari
hari terakhir Ramadhan (atau malam raya), tidak wajib ke atas suaminya membayar
zakat fitrah untuknya.
Sebabnya, wanita tersebut hanya menjadi isterinya
hanya dalam satu bulan, iaitu bulan Syawal.
iii. Orang yang masuk Islam selepas tenggelam
matahari hari terakhir Ramadhan (atau malam raya), tidak wajib ke atasnya zakat
Fitrah.
Sebabnya, orang tersebut hanya menjadi muslim
dalam satu bulan sahaja, iaitu bulan Syawal.
iv. Orang yang fakir yang menjadi kaya selepas
tenggelam matahari hari terakhir Ramadhan (atau malam raya), tidak wajib ke
atasnya zakat Fitrah.
Sebabnya, si fakir tersebut hanya berada dalam
keadaan kaya dalam bulan Syawal sahaja. (Sabilal Muhtadin, jil.2,
ms.222)
Dalam keempat-empat contoh di atas, kesemua
individu terbabit tidak sempat menemui kedua-dua bulan, iaitu Ramadhan dan Syawal.
Justeru, tidak wajib ke atas mereka zakat Fitrah.
Ditegaskan sekali lagi, kata kunci permasalahan
ini ialah, 'hidup dalam kedua-dua bulan, iaitu Ramadhan dan Syawal'.
Oleh itu :
i. Bayi yang dilahirkan sebelum Maghrib hari
terakhir Ramadhan, kemudian mati beberapa minit selepas Maghrib (iaitu malam
raya), wajib ke atasnya zakat Fitrah.
Sebabnya, bayi tersebut sempat menemui kedua-dua
bulan, Ramadhan dan Syawal walaupun dalam tempoh yang sangat singkat.
ii. Isteri yang dikahwini sebelum Maghrib hari
terakhir Ramadhan, kemudian diceraikan selepas Maghrib hari tersebut (atau
malam raya), wajib ke atas suami membayar zakat Fitrahnya.
Sebabnya, wanita tersebut sempat menemui bulan
Ramadhan dan Syawal dalam keadaan menjadi isteri kepada si suami.
Pendapat salah
Difahami daripada penjelasan di atas, pendapat
yang mengatakan bahawa orang yang mati pada bulan Ramadhan, wajib dikeluarkan
untuknya zakat Fitrah, adalah pendapat yang tidak benar.
Sebenarnya, nama zakat itu sendiri jelas
menunjukkan ketidakbenaran pendapat ini.
Ia dinamakan zakat al-Fitr kerana ia
diwajibkan dengan sebab tibanya Hari Raya Aidilfitri (Mughni al-Muhtaj,
jil.5, ms.61).
No comments:
Post a Comment