Monday 1 July 2013

Qaradhawi : Sucikan wang haram dengan bersedekah kepada rakyat Syria

Dalam siri sokongan berterusan terhadap perjuangan rakyat Syria membebaskan diri daripada cengkaman kuku besi diktator negara itu, Bashar al-Asad, Syaikh al-Qaradhawi, pengerusi Kesatuan Ulama Islam Sedunia menggesa umat Islam di seluruh dunia, agar membayar zakat kepada rakyat Syria.

Selain zakat, beliau juga menggesa agar wasiat atau wakaf yang hendak dilakukan, disalurkan kepada rakyat Syria dengan menamakan mereka dalam wasiat dan wakaf yang dilakukan.

Bagi umat Islam yang mahu menyucikan diri daripada wang haram, seperti wang faedah (bunga), beliau juga menggesa mereka menyalurkan wang tersebut kepada rakyat Syria.

Bagi menjelaskan keutamaan wang zakat disalurkan kepada rakyat Syria, Qaradhawi menjelaskan, para ‘pemberontak’ di Syria kini mewakili pelbagai jenis asnaf zakat. 

Ini kerana, di kalangan mereka ada orang yang fakir, miskin, pejuang Fi Sabilillah, orang berhutang dan orang-orang dalam perjalanan.

Gesaan ini dibuat ketika beliau menyampaikan khutbah Jumaat di Masjid Umar Ibn al-Khattab di Doha.

Dalam khutbah tersebut, beliau dipetik sebagai berkata :

ادفعوا أموال الزكاة لهذا الشعب لأنهم يستحقونها، كذلك أموال الوصايا والأوقاف والأموال التي بها شبهة من فوائد البنوك وما شابهها، فأي مساعدة تُغطّي جزءاً من حاجتهم وتُعينهم على صمودهم

Terjemahan : Bayarlah zakat harta kepada rakyat [Syria] ini kerana mereka berhak [menerima] nya. Begitu juga harta-harta wasiat, wakaf dan harta-harta syubhat, seperti faedah bank dan seumpamanya, justeru sebarang bantuan [dapat] memenuhi satu juzuk daripada keperluan mereka dan membantu mereka terus teguh”.

NOTA : Kemas kini artikel asal bertajuk Qaradhawi gesa zakat, wang syubhat disalur kepada rakyat Syria

No comments:

Post a Comment