Tuesday 13 November 2012

Kebebasan beragama sama rata : Menginsafi Nurul Izzah


Bagi menilai kenyataan Ahli Parlimen Lembah Pantai, YB Nurul Izzah, yang difahami sebagai menggesa kebebasan beragama perlu turut melibatkan umat Islam, tulisan ini akan 'masuk' melalui 'pintu' satu kaedah mantiq.

Kaedah tersebut berbunyi, الحُكْم على الشَّيْء فرْعٌ عن تَصَوُّرِه 

Ia bermaksud, proses penentuan hukum setiap perkara, adalah satu cabang daripada tasawwur (gambaran) tentangnya. 

Ertinya, tasawwur yang tepat tentang sesuatu perkara, adalah asas. Tanpanya, proses penentuan hukum bagi perkara tadi, tidak dapat dilakukan.

Sebab itu, ahli fekah yang tidak tahu hakikat air daun ketum, sebagai contoh, tidak akan dapat menentukan dengan tepat, hukum air tersebut.

Kaedah ini sangat penting dalam memastikan hukum, sikap atau pendirian terhadap sesuatu, adalah tepat.

Adalah mustahak, kaedah ini dijadikan 'pintu' masuk utama oleh setiap agamawan terutamanya, sebelum 'masuk' memperkatakan tentang sesuatu perkara.

Laporan Malaysiakini

Seperti dilaporkan Malaysiakini, Nurul Izzah dipetik sebagai berkata, "when you ask me, there is no compulsion in religion...how can anyone say sorry, this (religious freedom) only applies to non-Malays, it has to apply equally". 

(Apabila anda bertanya saya, tiada paksaan dalam beragama...mana boleh kita berkata 'maaf, ini (kebebasan beragama) hanya untuk bukan Melayu sahaja', ia seharusnya dilaksanakan sama rata).

Mafhum ucapan beliau ini, jelas. 

"Ia (kebebasan beragama) seharusnya dilaksanakan sama rata", adalah gesaan agar 'kebebasan beragama', bukan hanya terbatas kepada bukan Islam sahaja. Malahan, perlu merangkumi orang Islam juga. 

Dalam ungkapan lain, orang Islam perlu juga diberi hak memilih agama.

Demikian mafhum kenyataan Nurul Izzah tadi. 

Walau bagaimana pun, dua hari selepas itu, Malaysiakini memetik beliau sebagai berkata, "saya sama sekali tidak menggalakkan atau menerima murtad...Saya berpegang pada pendirian umum sedia ada, iaitu setelah memeluk Islam, seorang muslim tertakluk dengan Syariat Islam".

Mafhum kenyataan susulan beliau ini juga sangat jelas. 

Iaitu, beliau berpegang bahawa 'orang Islam tidak memiliki hak kebebasan beragama'. Dengan sebab itu, mereka tidak boleh bertukar agama, atau murtad.

Tasawwur isu

Pada titik ini, sangat jelas, isu membabitkan Nurul Izzah ini, adalah isu 'dua kenyataan yang kontradik antara satu sama lain'.

Kenyataan awal beliau menyatakan, orang Islam perlu juga diberi kebebasan beragama. Manakala kenyataan kedua pula, menyatakan sebaliknya.

Justeru, kenyataan susulan beliau itu (orang Islam tidak memiliki kebebasan beragama), bukanlah satu penjelasan kepada kenyataan awal (orang Islam perlu diberi kebebasan beragama). Tetapi, kenyataan susulan itu adalah menyanggah kenyataan awal.

Oleh demikian, anggapan sesetengah pihak bahawa-dengan kenyataan susulan itu-Nurul Izzah telah membuat penjelasan tentang kenyataan awalnya, adalah tidak tepat. 

Yang sebenarnya, kenyataan susulan beliau itu adalah menyanggah kenyataan awal, bukan menjelaskan atau memperincikannya.

Pada tahap ini, tasawwur tentang hakikat sebenar isu ini telah diperolehi. Iaitu, ia adalah isu 'dua kenyataan yang saling bertentangan'.

Dengan tasawwur ini, mudahlah urusan penentuan hukum, atau sikap yang perlu diambil berhubung isu YB Nurul Izzah ini.

Keputusan hukum

Dari segi hukum, boleh dinyatakan bahawa yang diambil kira, ialah kenyataan susulan beliau, bukan kenyataan awal. 

Hal ini kerana, bila wujud dua kenyataan yang saling bertentangan, dan tidak dapat diharmonikan (taufeeq), maka kenyataan yang paling akhir itu, dikira menasakhkan (memansuhkan) kenyataan awal.

Dalam konteks isu YB Nurul Izzah ini, yang diambil kira ialah kenyataan susulan beliau, iaitu orang Islam tidak memiliki hak untuk memilih, atau bertukar agama. Manakala kenyataan awal beliau, dikira termansuh atau terbatal dengan kenyataan susulan ini.

Ini adalah berkaitan hukum yang berlandaskan apa yang tersurat. Adapun apa yang tersirat di lubuk hati, itu adalah urusan seseorang dengan Allah.

Namun dari segi politik, Nurul Izzah tiada pilihan lain.

Banyak pihak melihat kenyataan susulan beliau itu, sebagai semata-mata dalih untuk menyelamatkan diri setelah tersepit. 

Kenyataan susulan itu juga, tidak akan melenyapkan kesangsian sesetengah pihak terhadap pegangan sebenar beliau berhubung kebebasan beragama.

Beliau juga perlu mengambil kira kedudukannya selaku salah seorang pemimpin Melayu Islam. Kemungkinan kenyataannya-disebabkan statusnya itu-disalahguna bagi tujuan menggugat Islam dan umatnya di Malaysia, sangat besar.

Mengambil kira semua ini, YB Nurul Izzah tiada jalan lain, selain menarik balik kenyataan awal beliau, yang menggesa kebebasan beragama turut dilaksanakan secara sama rata, dengan turut melibatkan orang-orang Islam.

Isu berbangkit

Isu YB Nurul Izzah ini, sebenarnya tidak terhenti setakat ini sahaja. Ia sebaliknya membawa kepada penemuan satu lagi isu lain, iaitu ketiadaan 'silibus' khusus dalam kegiatan kempen politik di kalangan bukan Islam.

Keadaan ini memungkinkan seseorang ahli politik, melangkaui batas-batas ajaran Islam, dengan cara mentafsirkannya dengan tafsiran yang menarik perhatian bukan Islam, disebabkan begitu terdorong untuk mendapat sokongan mereka. 

Justeru, adalah satu keperluan, dirangka satu 'silibus' khusus yang menepati ajaran Islam yang berkesan dan menarik, bagi menjadi bahan kempen ahli-ahli politik ketika berhadapan dengan komuniti bukan Islam.

Sangat elok jika 'silibus' tersebut berpaksikan kepada toleransi Islam yang tiada tolak banding terhadap bukan Islam, dan layanan istimewa Islam terhadap bukan Islam, yang jauh berbeza dengan ideologi-ideologi ciptaan manusia.

Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment