Friday 20 April 2012

Disebalik lawatan Syaikh Ali Jum’ah ke Masjid al-Aqsa


Ali Jum'ah di al-Quds

Rabu lepas, 18 April 2012, Mufti Mesir, al-Allamah Syaikh Ali Jum’ah telah membuat satu kejutan besar, terutamanya bagi rakyat Mesir.

Pada tarikh tersebut, tanpa makluman kepada al-Azhar, beliau telah mengadakan satu lawatan ke Masjidil Aqsa dan tempat-tempat bersejarah lain di bandar al-Quds.(Sumber :aljazeera.net)

Lawatan tersebut mencetuskan kejutan memandangkan ia dianggap sebagai satu perlanggaran ke atas ‘ijmak kebangsaan’(consensus) di dunia Arab dan Islam, yang membantah sebarang lawatan ke Masjidil Aqsa, selama mana ia berada di bawah penjajahan Israel.

Lawatan ke tempat suci itu dalam keadaan sekarang, dianggap sebagai satu tatbi' (normalisasi) hubungan antara umat Islam dengan penjajah Israel.

Bantahan banyak pihak terhadap tindakan luar dugaan Syaikh Ali Jum’ah itu, diterjemahkan dalam bentuk demonstrasi para pelajar al-Azhar dan desakan agar dilucutkan jawatan beliau sebagai mufti.

Antara yang mendesak jawatan mufti beliau dilucutkan ialah pendakwah terkenal Mesir, Dr. Safwat al-Hijazi.(Sumber : aljazeera.net)

Justifikasi

Bagaimanapun, lawatan Mufti Mesir itu ke al-Quds, dialu-alukan oleh Syaikh Azam al-Khatib, pengarah Wakaf al-Quds. 

Beliau menyifatan lawatan Syaikh Ali Jum'ah, yang diiringi oleh putera Ghazi Muhammad, sepupu Raja Jordan, Abdullah2 itu, sebagai “bagi menyokong al-Aqsa dan menyokong penduduk Bandar al-Quds”.

Bagi menjustifikasikan lawatannya itu, Syaikh Ali Jum’ah menjelaskan, lawatan itu dilakukan dengan penyeliaan pihak berkuasa Jordan sepenuhnya, tanpa perlu mendapat visa atau cop kemasukan daripada kerajaan Israel. 

Ini memandangkan Dewan Diraja Jordan merupakan penyelia kepada tempat-tempat lawatan keagamaan di al-Quds.(Sumber : aljazeera.net)

Dengan penjelasan ini, Syaikh Ali Jum’ah mahu menyampaikan mesej bahawa lawatan beliau itu, tidak boleh ditafsirkan sebagai satu usaha tatbi’ hubungan antara umat Islam dan negara haram Israel. 

Ini kerana, lawatan tersebut berlaku tanpa ada hubung kait dengan negara haram tersebut.

Mesej ini nampaknya diterima oleh sesetengah ulama al-Azhar sendiri. Ini dapat dilihat melalui pendirian bekas Pesuruhjaya al-Azhar (Wakil al-Azhar), Syaikh Mahmud ‘Asyur, yang melihat lawatan Syaikh Ali Jum’ah itu bukan satu masalah, selama ia tidak menggunakan visa Israel.

Senada dengan Syaikh Mahmud ‘Asyur ialah Syaikh Muhammad al-Syahhat, anggota Majma’ al-Buhuth al-Islamiyyah (Akademi Kajian Islam). 

Beliau berpandangan, lawatan Syaikh Ali Jum’ah itu “[satu] bentuk penzahiran isu al-Quds dan penolakan ke atas apa yang didakwa oleh Israel bahawa ia [isu al-Quds] adalah isu [rakyat] Palestin semata-mata”.(Sumber :aljazeera.net)

Melalui kenyataan Syaikh Ali Jum’ah, penduduk al-Quds juga tidak memandang lawatan beliau itu sebagai masalah dan satu bentuk normalisasi hubungan dengan Israel. Ini kerana, menurut beliau, penduduk Baitul Maqdis menyambut kehadirannya dengan mesra.

Dalam kenyataan yang dilihat sebagai penolakan ke atas pandangan yang melihat lawatan ke al-Quds sebagai tindakan normalisasi hubungan dengan Israel, Syaikh Ali Jum’ah menyatakan, “sesiapa yang pergi ke al-Quds, akan semakin bertambah penolakannya terhadap kezaliman dan penjajahan [Israel] melalui apa yang dilihat dengan matanya [sendiri] dan [akan] pulang dalam keadaan isu [Palestin] bangkit semula di dalam jiwanya”.(Sumber : aljazeera.net)

Harus bersyarat

Apa yang dapat difahami daripada isu lawatan ke al-Quds oleh Syaikh Ali Jum’ah ini, ialah keharusan melawat Masjidil al-Aqsa dan tempat-tempat bersejarah di Palestin, dengan syarat kemasukan ke bumi umat Islam itu tidak melalui visa negara haram Israel.

Sekurang-kurangnya inilah pandangan al-Allamah Syaikh Ali Jum’ah dan Syaikh Mahmud ‘Asyur.

Dilihat sependapat dengan beliau ialah pendakwah terkenal Yaman, Syaikh Habib al-Ja’fari yang telah melakukan lawatan ke Masjid al-Aqsa bersama Putera Hashim Husain pada 5 April lalu. 

Apa yang difahami melalui laporan media, beliau juga memasuki al-Quds melalui pihak berkuasa Jordan, bukannya melalui visa negara haram Israel.

No comments:

Post a Comment