Ali Jum'ah di al-Quds |
Rabu lepas, 18
April 2012, Mufti Mesir, al-Allamah Syaikh Ali Jum’ah telah membuat satu
kejutan besar, terutamanya bagi rakyat Mesir.
Pada tarikh tersebut,
tanpa makluman kepada al-Azhar, beliau telah mengadakan satu lawatan
ke Masjidil Aqsa dan tempat-tempat bersejarah lain di bandar al-Quds.(Sumber :aljazeera.net)
Lawatan
tersebut mencetuskan kejutan memandangkan ia dianggap sebagai satu perlanggaran
ke atas ‘ijmak kebangsaan’(consensus) di dunia Arab dan Islam, yang membantah
sebarang lawatan ke Masjidil Aqsa, selama mana ia berada di bawah penjajahan
Israel.
Lawatan ke tempat suci itu dalam keadaan sekarang, dianggap sebagai satu tatbi' (normalisasi) hubungan antara umat Islam dengan penjajah Israel.
Bantahan
banyak pihak terhadap tindakan luar dugaan Syaikh Ali Jum’ah itu, diterjemahkan
dalam bentuk demonstrasi para pelajar al-Azhar dan desakan agar dilucutkan
jawatan beliau sebagai mufti.
Antara yang
mendesak jawatan mufti beliau dilucutkan ialah pendakwah terkenal Mesir, Dr.
Safwat al-Hijazi.(Sumber : aljazeera.net)
Justifikasi
Bagaimanapun,
lawatan Mufti Mesir itu ke al-Quds, dialu-alukan oleh Syaikh Azam al-Khatib,
pengarah Wakaf al-Quds.
Beliau menyifatan lawatan Syaikh Ali Jum'ah, yang diiringi
oleh putera Ghazi Muhammad, sepupu Raja Jordan, Abdullah2 itu, sebagai “bagi
menyokong al-Aqsa dan menyokong penduduk Bandar al-Quds”.
Bagi
menjustifikasikan lawatannya itu, Syaikh Ali Jum’ah menjelaskan, lawatan itu
dilakukan dengan penyeliaan pihak berkuasa Jordan sepenuhnya, tanpa perlu
mendapat visa atau cop kemasukan daripada kerajaan Israel.
Ini memandangkan
Dewan Diraja Jordan merupakan penyelia kepada tempat-tempat lawatan keagamaan
di al-Quds.(Sumber : aljazeera.net)
Dengan
penjelasan ini, Syaikh Ali Jum’ah mahu menyampaikan mesej bahawa lawatan beliau
itu, tidak boleh ditafsirkan sebagai satu usaha tatbi’ hubungan antara
umat Islam dan negara haram Israel.
Ini kerana, lawatan tersebut berlaku tanpa
ada hubung kait dengan negara haram tersebut.
Mesej ini
nampaknya diterima oleh sesetengah ulama al-Azhar sendiri. Ini dapat dilihat
melalui pendirian bekas Pesuruhjaya al-Azhar (Wakil al-Azhar), Syaikh Mahmud ‘Asyur, yang melihat lawatan Syaikh Ali Jum’ah itu bukan satu masalah, selama ia tidak
menggunakan visa Israel.
Senada dengan
Syaikh Mahmud ‘Asyur ialah Syaikh Muhammad al-Syahhat, anggota Majma’ al-Buhuth
al-Islamiyyah (Akademi Kajian Islam).
Beliau berpandangan, lawatan Syaikh Ali
Jum’ah itu “[satu] bentuk penzahiran isu al-Quds dan penolakan ke atas apa yang
didakwa oleh Israel bahawa ia [isu al-Quds] adalah isu [rakyat] Palestin
semata-mata”.(Sumber :aljazeera.net)
Melalui
kenyataan Syaikh Ali Jum’ah, penduduk al-Quds juga tidak memandang lawatan
beliau itu sebagai masalah dan satu bentuk normalisasi hubungan dengan Israel.
Ini kerana, menurut beliau, penduduk Baitul Maqdis menyambut kehadirannya
dengan mesra.
Dalam
kenyataan yang dilihat sebagai penolakan ke atas pandangan yang melihat lawatan
ke al-Quds sebagai tindakan normalisasi hubungan dengan Israel, Syaikh Ali Jum’ah
menyatakan, “sesiapa yang pergi ke al-Quds, akan semakin bertambah penolakannya terhadap kezaliman dan penjajahan [Israel] melalui apa yang dilihat dengan
matanya [sendiri] dan [akan] pulang dalam keadaan isu [Palestin] bangkit semula
di dalam jiwanya”.(Sumber : aljazeera.net)
Harus bersyarat
Apa yang dapat
difahami daripada isu lawatan ke al-Quds oleh Syaikh Ali Jum’ah ini, ialah
keharusan melawat Masjidil al-Aqsa dan tempat-tempat bersejarah di Palestin, dengan syarat kemasukan ke bumi umat Islam itu tidak melalui visa negara haram
Israel.
Sekurang-kurangnya
inilah pandangan al-Allamah Syaikh Ali Jum’ah dan Syaikh Mahmud ‘Asyur.
Dilihat sependapat
dengan beliau ialah pendakwah terkenal Yaman, Syaikh Habib al-Ja’fari yang
telah melakukan lawatan ke Masjid al-Aqsa bersama Putera Hashim Husain pada 5
April lalu.
Apa yang difahami melalui laporan media, beliau juga memasuki al-Quds melalui pihak berkuasa
Jordan, bukannya melalui visa negara haram Israel.
No comments:
Post a Comment