Friday 6 April 2012

Dakwah Bilhal dan keuzuran yang hilang...


“Datuk, sangat elok kalau kita boleh bina masjid terbuka. Tapi, masjid itu biarlah terletak di tengah-tengah bandar, tempat orang lalu lalang”, kata saya kepada Datuk Hj. Zainal Abidin Hj. Abdul Kadir, Pengarah Tajdid Pemikiran Islam, Perkim.

“Dulu, saya selalu mengikuti satu kolum dalam Utusan Malaysia, bertajuk Mengapa Saya Pilih Islam. Saya dapati, rata-rata bukan Islam, memeluk Islam disebabkan perkara-perkara ‘remeh’, dan boleh dilakukan setiap muslim”, saya menyambung.

“Ada seorang Kristian, memeluk Islam setelah mendapati, tidak ada perabot dalam masjid yang dilawatinya. Tidak seperti dalam gereja.

Seorang Cina di Malaysia, memeluk Islam, setelah abangnya yang telah memeluk Islam, datang menyantuni dan menyelenggara jenazah ibunya”, ujar saya lagi.

“Rupa-rupanya, orang Cina menjauhkan diri daripada jenazah, sebab mereka percaya, jenazah ada ‘badi’”, saya melengkapkan cerita.

Dalam perbualan sementara menunggu solat Maghrib di surau Kelab Darul Ehsan itu, saya terlupa menyebutkan kisah seorang jururawat Cina. 

Beliau memeluk Islam kerana tertarik dengan sikap rakan-rakan Melayunya, yang suka berkongsi makanan ketika rehat.

“Setiap Jumaat, saya selalu solat Jumaat di Masjid India. Ketika solat Jumaat, masjid itu melimpah, sehingga ramai yang bersolat di atas jalan. 

Kerap kali saya lihat, pelancong-pelancong berdiri, sambil memerhati dengan penuh minat jemaah yang sedang menunaikan solat”, tambah saya lagi kepada Datuk Zainal yang kelihatan tekun mendengar.

Saya nyatakan kisah-kisah ini, bagi menyatakan pentingnya penzahiran syiar-syiar Islam dilakukan. 

Biarpun kita sebagai muslim, nampak ianya ‘remeh’, tetapi ia mempunyai kesan tersendiri dalam memaut minat bukan Islam terhadap Islam.

Sebab itulah saya syorkan pembinaan sebuah masjid terbuka di tengah-tengah Bandar. Ia bertujuan memaparkan kaedah orang-orang Islam bersolat.

Saya percaya, berasaskan kisah-kisah keislaman yang dinyatakan, masjid terbuka ini juga mempunyai kekuatan yang serupa dalam menumbuhkan minat bukan Islam kepada agama suci ini.

Mesej besar!

Kisah-kisah saudara-saudara baru menemui hidayat ini, memberikan banyak mesej bermakna kepada setiap muslim.

Ia mengirim mesej agar kita mengubah persepsi terhadap dakwah. Konsep dakwah sangat luas, sehingga merangkumi setiap perlakuan yang baik walau bagaimana ‘remeh’ sekalipun.

Ia satu penyataan tentang pentingnya Dakwah Bilhal (dakwah melalui perbuatan).

Ia adalah satu penolakan yang tiada budi bicara lagi terhadap sebarang alasan mana-mana muslim, yang mahu menjustifikasikan penangguhan perlaksanaan dakwah kepada bukan Islam.

Sekadar untuk berkongsi makanan, atau menyantuni jenazah bukan Islam, sesiapa pun boleh melakukan, termasuk muslim yang paling ‘lekeh’ pengetahuan agamanya.

Kisah ini juga memacak dengan kukuh akan hakikat betapa luasnya ruang-ruang dakwah kepada bukan Islam.

Semarakkanlah semangat untuk berdakwah kepada bukan Islam dengan menyedari akan hakikat kerapuhan dan kelonggaran akidah mereka.

Akidah yang boleh runtuh hanya disebabkan perlakuan berkongsi makanan dengan rakan-rakan, adalah akidah yang boleh digoyahkan bila-bila masa.

Mulai saat ini, setiap muslim berkewajipan memikirkan tingkah laku dan perbuatan-perbuatan yang terpancar daripada akhlak Islam, yang boleh diketengahkan di pentas dakwah!

Seeru ‘ala barakatillah…  

No comments:

Post a Comment