Wednesday 6 July 2011

Gejala sosial : Mampukah Ilmu Sifat 20 menjadi benteng anak muda?

Semalam, 5 Julai 2011, saya menghadiri mesyuarat Panel Menangani Gejala Sosial. Mesyuarat bertempat di Dewan Syura, JAKIM, Putrajaya. Mesyuarat itu dianjur dan diketui JAKIM sendiri.

Semasa sesi perbincangan, pencelahan paling menarik ialah cerita seorang aktivis NGO. Aktivis bergelar datin ini memberi tumpuan khusus kepada banduan-banduan remaja. Beliau telah menjalankan banyak temuduga dengan ramai banduan remaja Islam.

Dapatan temuduga yang beliau lakukan itu, membuatkan saya terasa hiba. Dalam masa sama, ia mendedahkan kepincangan Pendidikan Islam kita. Samada pendidikan formal Islam atau pendidikan tidak formal di masjid, surau atau kelas-kelas pengajian.

Entah mengapa, saya terkedu bila beliau mendedahkan dapatan temuduga beliau itu.

Kejutan

"Melalui temuduga saya dengan banduan-banduan remaja di penjara-penjara di Malaysia, kebanyakkan mereka tidak ada masalah membaca Asma'ul Husna. Mereka boleh mengalunkan zikir munajat...Tapi, bila ditanya tentang akidah, mereka ZERO", dedah aktivis itu. Datin Fauziah namanya.

Saya terkedu. Sedih. Hiba.

Seakan rasa terpukul dengan pendedahan itu memandangkan saya juga berlatar belakangkan pengajian Islam dan digelar 'ustaz'!

Saya segera teringat kisah seorang gadis Melayu Islam yang murtad tidak lama dahulu. Meninggalkan Islam dan memilih Hindu sebagai agama. Seingat saya, gadis tersebut-seperti yang diberitahu ayahnya sendiri-menghafal surah Yasin!

Saya juga segera teringat ceramah-ceramah agama di televisyen. Kebanyakkannya berpusar sekitar tazkirah berkenaan fadhail, etika, adab-adab dalam Islam, akhlak dan persoalan hukum hakam.

Persoalan akidah? Sangat jarang diperkatakan.

Dapatan kajian aktivis ini memberi satu mesej jelas. Iaitu kepentingan akidah kepada anak-anak muda. Ke'zero'an akidah ini mengakibatkan mereka kehilangan daya tahan berhadapan dengan godaan dan gelojak nafsu.

Para ustaz di luar sana, perlu mengambil serius mesej ini.

Perkukuhkan akidah umat Islam terutama muda-mudi Islam. Tekankan soal akidah dalam pengajaran. Bicarakan tentang akidah secara lebih meluas dan konsisten.

Akidah bermanhaj al-Quran vs Ilmu Kalam

Setelah mesej ini diterima, timbul persoalan penting. Ia berhubung bentuk pengajaran akidah yang hendak disampaikan kepada masyarakat, khususnya anak-anak muda kita.

Mari kita rujuk kitab Ma'alim Fi al-Tariq karya 'syahid' yang hidup, Syed Qutb rahimahullah.

Al-Syahid menjelaskan, akidah yang kita perlukan ialah akidah قبل الخلاف. Iaitu akidah yang suci, bersih dan jernih yang menjadi santapan rohani generasi sahabat. Iaitu akidah yang belum diresapi perselisihan, perdebatan dan unsur-unsur asing.

Inilah akidah yang diperlukan. Akidah seperti inilah yang menjadi benteng yang kukuh bagi umat Islam dari segala tribulasi dan godaan.

Para asatizah dan pendakwah perlu bangkit bagi menyebarkan akidah قبل الخلاف ini kepada masyarakat. Bukannya akidah yang penuh dengan perdebatan dan perselisihan.

Akidah seperti ini hanya akan mempertajamkan perselisihan pendapat di kalangan umat Islam. Bukannya mempertajamkan keimanan, meneguhkan keyakinan dan mengemaskan pendirian.

Masyarakat terbanyak juga tidak memerlukan akidah yang bertunjangkan falsafah dan logik akal. Akidah seperti ini hanya bermain-main di 'halaman' akal, tetapi tidak turun ke jiwa dan menyerap ke kalbu untuk membentuk keperibadian dan keyakinan yang teguh.

Akidah yang diperlukan oleh umat Islam ialah akidah قبل الخلاف! Akidah yang bermanhajkan al-Quran!

Namun, ini tidak bermakna kita menolak ilmu akidah yang diresapi ilmu falsafah dan mantiq. Kita menerimanya. Tapi bagi kegunaan menangkis keraguan terhadap akidah Islam. Atau menjawab tuduhan musuh terhadap akidah Islam. Bukannya untuk menjadi bahan pengajaran seperti yang berlaku sekarang dalam masyarakat kita.

Untuk pengajaran akidah kepada masyarakat, kita tidak perlukan ilmu akidah yang dicemari perselisihan dan diresapi falsafah dan mantiq itu.

Kita perlukan akidah قبل الخلاف.

Akidah bermanhajkan al-Quran!

Benarlah kata-kata Syaikh Sa'id Ramadhan al-Buti dalam Kubra al-Yaqiniyyat al-Kauniyyah, "kami menasihatkan kepada orang seperti ini (orang-orang yang terpacak kukuh dalam hatinya teras-teras iman kepada Allah) supaya tidak mengsia-siakan waktunya  untuk memerhati perbincangan-perbincangan akliah (dalam ilmu kalam ini)...kecuali jika ia memerlukannya bagi membimbing dan mengajar orang lain" (hlm.19, Beirut : Dar al-Fikr al-Mu'asir).

No comments:

Post a Comment