Tuesday 6 May 2014

Filem Melayu 'gersang' sentuhan agamawan, atau apa?

Gambar hiasan
Filem Cina tempatan, The Journey mencatatkan kutipan lebih RM17 juta…

Walaupun tidak ada CGI (satu istilah yang pengarah Melayu kerap menyebutnya), The Journey menghamparkan satu wacana budaya, dan sosial yang sangat tinggi. (CGI : Imej janaan komputer).

The Journey sebuah filem Cina, diarahkan oleh orang Cina, dan dilakonkan juga oleh Cina, tapi ia lebih Islamik berbanding filem arahan orang Melayu dan Islam.

…filem ini tentang pelestarian budaya Cina walau di mana mereka (orang Cina) berada.

Wajah filem Melayu
 
…dunia filem Melayu hanya banyak kecoh, kepoh dan riuh rendah, termasuk berpesta-pestaan, dan penuh dengan skandal, sambil memperagakan pakaian mahal.

Filem Melayu tidak membawa idealisme, yang banyak ialah gambar-gambar mati yang bergerak.

Filem Melayu yang pelakon wanitanya suka kangkang koyak, londeh melondeh, tak boleh jual macam The Journey. Kenapa? 

Lepas ini, pengarah-pengarah berkenaan kenalah fikir sikit, adakah resipi yang merosakkan agama, bangsa dan negara itu masih boleh buat untung?
 
Ini menunjukkan, penonton sudah memilih karya yang menjadi penawar, bukannya racun.

Memang orang Cina banyak menonton filem The Journey, dan mereka tidak menonton filem Melayu.

The Journey…sebuah paparan peradaban manusia.

Yang peliknya, orang Melayu Islam pula suka dengan filem menceritakan dunia gengster, penagih dadah dan orang menjual orang.

Bagi orang Melayu, filem gengster boleh membina insan untuk memacu negara pada masa depan. Maka, mereka pun menontonlah filem-filem yang sebenarnya telah dibakulsampahkan oleh Barat.

Ini juga membolehkan kita membuat kesimpulan, bahawa filem hantu dan kisah tahyul, banyak ditonton oleh orang Melayu Islam. 

Sepatutnya perkara ini tidak berlaku. Malah orang Melayu Islam sepatutnya bercitra tinggi dan memilih filem yang baik.

Orang Cina pula menonton filem yang mengangkat peradaban bangsa mereka. Mereka menonton kisah kemanusiaan yang sejagat, merentasi geografi, budaya dan sosial.

Mereka tahu menghargai filem yang baik untuk membina jiwa dan rasa kemanusiaan.

Filem Cina lebih islamik?

Filem The Journey mengenai seorang wanita Cina tempatan membawa pulang seorang lelaki Perancis ke rumah keluarganya di Cameron Highland. 

Mereka akan berkahwin, dan peringkat awal lelaki Perancis itu tidak boleh menerima budaya Cina keluarga kekasihnya.

Si wanita itu sanggup memutuskan hubungan dan membatalkan perkahwinan sekiranya lelaki itu tidak boleh menerima budaya Cina.

Satu lagi yang menarik dalam budaya Cina, pasangan yang belum berkahwin tidak boleh tidur sebilik. 

Ironinya, banyak filem Melayu menonjolkan seks bebas, termasuklah keluarga Melayu yang kononnya elit, tidak hirau tentang seks bebas ini.

The Journey lebih Islamik berbanding filem Melayu yang dihasilkan oleh orang Melayu Islam.

Sepatutnya, bila orang Islam membuat filem, filem mereka tak menjadi perkakas menyebarluaskan budaya songsang dari Barat. Tapi ini tidak berlaku kerana banyak orang Melayu yang buat filem menjadi lebih sekular daripada Barat.

…untuk menghasilkan sebuah filem yang baik, pembuatnya mesti seorang manusia dan pemikir. Kalau pembuatnya umpama robot yang tidak berperasaan, filem yang dihasilkan hanya layak dilontar telur kemuruk. 

Tak berguna langsung.

NOTA : Artikel ini adalah tulisan Siti Jarum dalam Mingguan Malaysia bertarikh 4 Mei 2014, bertajuk 'Filem Cina The Journey lebih islamik'. Artikel disunting penulis.

No comments:

Post a Comment