Thursday 20 June 2013

Gesaan membayar zakat kepada tentera Pembebasan Syria

Syaikh Dr. Salman Awdah
Fatwa terbaru Syaikh Salman Awdah berhubung peperangan di Syria, boleh dianggap satu anjakan bermakna dalam sikap para ulama semasa terhadap kekejaman regim Basyar al-Asad, yang didokong kuat oleh Republik Islam Iran dan rangkaiannya, Hezbullah.

Ulama pembaharu Arab Saudi itu memfatwakan 'keharusan membayar zakat' kepada Tentera Pembebasan Syria yang berusaha menamatkan kekejaman regim Basyar al-Asad ke atas umat Islam Syria.

Dalam akaun Facebooknya, Syaikh Salman mencatatkan :


يجوز دفع الزكاة لهم، ويجوز تعجيلها لمن عادته إخراجها في رمضان

Terjemahan : Harus membayar zakat kepada mereka (tentera-tentera Pembebasan Syria), dan harus menyegerakannya (pembayaran zakat, iaitu sebelum cukup haul) bagi sesiapa [yang menjadi] kebiasaannya mengeluarkannya (zakat) pada [bulan] Ramadhan.

Fatwa wajib

Fatwa ini mungkin dibina di atas asas 'perjuangan membebaskan Syria daripada kezaliman regim Basyar al-Asad', adalah satu jihad. 

Berdasarkan pertimbangan ini, zakat boleh dibayar kepada mereka kerana salah satu asnaf yang berhak menerima zakat, ialah 'Fi Sabilillah', iaitu 'orang yang berjuang di jalan Allah' dengan maknanya yang luas.

Walau bagaimana pun, fatwa Syaikh Salman ini lebih 'ringan' berbanding fatwa Syaikh Sadik al-Gharayani, ketua Darul Ifta' Libya (Majlis Fatwa Libya). 

Ulama Libya itu pergi lebih jauh, apabila memfatwakan 'wajib membayar zakat' kepada para tentera Pembebasan Syria. Sependapat dengan beliau ialah Syaikh Khaled Hendawi, seorang pendakwah.

Besar kemungkinan, asas kepada fatwa kedua ini ialah 'pengabaian Negara-Negara Arab' terhadap rakyat Syria yang dizalimi regim ganas, Basyar al-Asad. 

Dalam keadaan mereka yang dizalimi dibiarkan sendirian, ini membuka ruang kepada fatwa 'kewajipan membayar zakat kepada tentera Pembebasan Syria', untuk muncul.

No comments:

Post a Comment