Tuesday 19 March 2013

Lahad Datu : 'Syahid dunia' dan kekhilafan Dewan Ulama


YB Datuk Dr Harun Taib
Sehari dua ini, saya agak ‘ketinggalan maklumat’ disebabkan beberapa faktor.

Malam ini (malam 19 Mac 2013), saya terbaca dalam Malaysiakini 'keluhan' YAB Perdana Menteri berhubung satu kenyataan Datuk Harun Taib, Ketua Dewan Ulama PAS Pusat.

Ulama terkenal PAS itu dilaporkan telah ‘menfatwakan’ bahawa anggota keselamatan yang terkorban dalam insiden Lahad Datu, adalah mati 'syahid dunia'.

‘Fatwa’ ini dikeluarkan pada 16 Mac 2013.

‘Fatwa’ beliau itu bercanggah dengan fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan. Menurut majlis tersebut, perajurit yang terkorban di Lahad Datu, adalah mati 'syahid akhirat'.

Fatwa rasmi dikeluarkan pada 6 Mac 2013.

Isu utama berhubung ‘fatwa’ ketua Dewan Ulama PAS itu, ialah tindakan beliau mengkategorikan kematian para wira negara itu, sebagai ‘syahid dunia’.

Ulama vs Dewan Ulama

Mati ‘syahid dunia’-seperti yang ditakrifkan oleh para ulama silam- ialah kematian yang disebabkan peperangan menentang orang kafir, tetapi terdapat halangan-halangan tertentu yang menghalang mereka yang terkorban, mendapat status syahid di sisi Allah.

Halangan-halangan tersebut seperti berperang dengan tujuan menunjuk-nunjuk, mengharumkan nama, menyalahgunakan harta rampasan perang, dan seumpamanya.

Sila rujuk Hasyiah Raddul Mukhtar jil.2, ms.252 (Mazhab Hanafi), Mawahibul Jalil, jil.2, ms.249 (Mazhab Maliki), Al-Majmuk Imam Nawawi, jil.5, ms.225 (Mazhab Syafie) dan al-Furu’ karangan Ibnu Mufleh, jil.2, ms.214 (Mazhab Hambali).

Dalam ungkapan lain,  ‘syahid dunia’ ialah kematian yang mempunyai dua elamen berikut :

Pertama : Kematian disebabkan peperangan dengan orang kafir; dan

Kedua : Tujuan si mati berperang ialah bukan kerana Allah, atau berperang kerana Allah tetapi-dalam masa sama- telah menyalahgunakan harta rampasan perang.

Kematian sebegini disifatkan sebagai ‘syahid dunia’ kerana dari segi penyelenggaraan jenazah, mayat si mati diperlakukan seperti orang yang mati ‘syahid dunia akhirat’ (akan diterangkan makna ‘syahid dunia akhirat’). Iaitu ia tidak dimandikan, tidak dikafan dan tidak disembahyangkan.

Dalam erti kata lain, di atas dunia, si mati dilayan seperti orang mati ‘syahid dunia akhirat’. Hal ini kerana semasa hidupnya, si mati zahirnya berperang pada jalan Allah, dan tidak diketahui niat dan tujuannya oleh manusia.

Walau bagaimana pun, si mati ini tidak dilayan sebagai orang yang mati syahid di sisi Allah disebabkan niatnya yang tidak ikhlas dalam berjuang semasa di dunia dahulu.

Sebagai satu pengukuhan, diperturunkan di sini definisi ‘syahid dunia’ yang dikemukakan Imam Nawawi r.a seperti yang dipetik oleh Syaikh Khatib al-Syarbeeni  :

 شهيد في حكم الدنيا فقط، وهو من قُتل في قتال الكفار بسببه، وقد غل من الغنيمة، أو قتل مدبرا، أو قاتل رياء أو نحوه.
Terjemahan : [‘Syahid’ terbahagi kepada tiga bahagian, antaranya] ‘syahid’ menurut hukum hakam dunia semata-mata (atau ‘syahid dunia’), iaitu sesiapa yang terbunuh-disebabkan pertempuran- dalam peperangan dengan orang-orang kafir, [tapi dalam masa sama] telah menyalahguna harta rampasan perang (mengambil sebahagian daripadanya sebelum diagihkan), atau terbunuh dalam keadaan mundur [dari medan perang], atau berperang dengan tujuan menunjuk-nunjuk dan seumpamanya.

Satu lagi definisi ‘syahid dunia’ yang boleh dijadikan panduan ialah definisi yang dikemukakan oleh Mausu'ah al-Feqhiyyah al-Kuwaitiyyah (Ensiklopedia Feqh Kuwait), iaitu :

أما شهيد الدنيا : فهو من قتل في قتال مع الكفار وقد غلّ في الغنيمة، أو قاتل رياء، أو لغرض من أغراض الدنيا.

Terjemahan : Adapun ‘syahid dunia’, ia adalah [orang] yang dibunuh dalam peperangan dengan orang-orang kafir,  tetapi [dalam masa sama] telah menyalahgunakan harta rampasan perang (iaitu mengambil sebahagian daripadanya sebelum diagih), ataupun berperang dengan tujuan menunjuk-nunjuk, atau demi apa-apa tujuan keduniaan.

Terkhilaf

Tegasnya, penyifatan kematian para perwira tanah air di medan Lahad Datu sebagai mati ‘syahid dunia’, adalah satu kesilapan dari dua aspek.

Aspek pertama, ‘syahid dunia’ adalah kematian yang disebabkan peperangan menentang orang-orang kafir.

Tetapi, dalam kes Lahad Datu, peperangan berlaku antara sesama Islam, bukan dengan orang-orang kafir.

Kedua, ‘syahid dunia’ adalah kematian yang disebabkan peperangan melawan orang-orang kafir, yang didorong oleh niat bukan kerana Allah.

Oleh kerana tiada siapa yang tahu niat yang tersimpan dalam hati manusia, maka tiada ruang untuk mendakwa para pahlawan negara yang gugur di Lahad Datu, berperang dengan niat bukan kerana Allah, dan justeru itu, menyifatkan mereka sebagai ‘syahid dunia’.

Pencerahan

Sebagai satu pencerahan kepada isu ‘mati syahid’ ini, diperturunkan di sini pembahagian ‘mati syahid’ seperti yang digariskan oleh Mausu'ah al-Feqhiyyah al-Kuwaytiyyah :

الشهيد على ثلاثة أقسام : الأول : شهيد الدنيا والآخرة، والثاني : شهيد الدنيا ، والثالث : شهيد الآخرة .فشهيد الدنيا والآخرة هو الذي يقتل في قتال مع الكفار، مقبلا غير مدبر، لتكون كلمة الله هي العليا، وكلمة الذين كفروا هي السفلى، دون غرض من أغراض الدنيا ..أما شهيد الدنيا : فهو من قتل في قتال مع الكفار وقد غل في الغنيمة، أو قاتل رياء، أو لغرض من أغراض الدنيا.وأما شهيد الآخرة : فهو المقتول ظلما من غير قتال، وكالميت بداء البطن، أو بالطاعون، أو بالغرق، وكالميت في الغربة، وكطالب العلم إذا مات في طلبه، والنفساء التي تموت في طلقها، ونحو ذلك.

 Terjemahan : [Orang mati] syahid [terbahagi kepada] tiga bahagian. Pertama : Syahid dunia akhirat. Kedua : Syahid dunia; dan ketiga : syahid akhirat.

'Syahid dunia akhirat' ialah [orang] yang dibunuh dalam peperangan dengan orang-orang kafir, dalam keadaan mara, bukannya dalam keadaan mundur [dari medan perang], [berperang dengan niat] supaya kalimah Allah [menjadi kalimah] yang tertinggi, dan kalimah orang-orang yang kafir [menjadi kalimah] yang paling rendah, tanpa [diresapi] apa-apa tujuan keduniaan...

Adapun syahid dunia, ia adalah [orang] yang dibunuh dalam peperangan dengan orang-orang kafir,  tetapi [dalam masa sama] telah menyalahgunakan harta rampasan perang (mengambil sebahagian daripadanya sebelum diagih), ataupun berperang dengan tujuan menunjuk-nunjuk, atau demi apa-apa tujuan keduniaan.

Adapun syahid akhirat, ia adalah [orang] yang dibunuh secara zalim tanpa peperangan, atau orang yang mati disebabkan penyakit dalam perut, atau disebabkan taun, atau disebabkan tenggelam (lemas), atau orang yang mati diperantauan, atau penuntut ilmu yang mati semasa menuntut [ilmu], wanita-wanita yang mati beranak dan seumpamanya.

Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment