Monday 30 May 2011

Zuhud : Pra syarat tajdid & mujaddid!*


Maulana An-Nadawi (wafat 1999)

Dewasa ini, agak ramai yang bercakap tentang tajdid. Tapi, tidak semua yang mewar-warkan tajdid, mampu melakukan tajdid!
Kebanyakan mereka yang melaungkan tajdid itu memiliki idea, daya intelektual dan keberanian, namun mengapa mereka masih gagal mencetuskan tajdid yang mampu mengubah keadaan dan menggugat zaman?
Persoalan ini telah dibongkar oleh Maulana Abu Hasan al-Nadawi yang menelusuri denai-denai sejarah tajdid sepanjang sejarah Islam.
Beliau memulakan bicaranya dengan sorotan ke atas keperibadian tokoh tajdid terkenal Islam, Imam Ahmad bin Hambal radiallah 'anhu.
Beliau menitipkan...
“Ayah kepada Imam Ahmad, Hanbal,  pernah bercerita tentang anaknya itu. “Jarang sekali Ahmad meminjam sesuatu dari rumah kami dan rumah anaknya”, kata Hanbal.
Imam Ahmad & harta bersumberkan pemerintah
 Apabila harta yang bersumberkan dari harta  Sultan mula memasuki rumah kami, Ahmad tidak lagi meminjam dari kami”, sambung Hanbal.
Sebenarnya, Imam Ahmad tidak mengatakan harta-harta yang bersumberkan sultan (pemerintah) itu haram. Cuma, beliau berpendapat, ia diambil secara tidak halal dan hak-hak orang-orang Islam masih 'bergantungan' dengan harta-harta itu.
Justeru itu, beliau mengelak dari mengambilnya.
Pernah suatu ketika, Imam Ahmad berpesan kepada anak-anaknya, “janganlah kamu mengambilnya (harta-harta yang bersumberkan sultan) sedangkan perbatasan terbiar dan tidak diisi (dengan tentera yang berkawal) serta fai (harta awam) pula tidak dibahagikan kepada mereka yang berhak”.
Di sini, kita berhenti sejenak untuk bertanya, mengapakah begitu berhalus sekali Imam Ahmad dalam soal ini? Mengapakah begitu 'keterlaluan' pendiriannya?.
Izinkanlah aku berkata, andainya tanpa ketegasan seperti ini, kiranya tiada keberhalusan dalam zuhud dan berpaling dari harta-harta sultan (pemerintah)...
Jikalau tiada penjagaan yang sungguh-sungguh terhadap manhaj kehidupan yang dipegang kejap oleh Imam Ahmad ini...
Jikalau tanpa semua ini, nescaya beliau tidak akan berupaya 'menderhakai' negaranya yang kuat dan membebaskan diri dari cengkamannya...
Nescaya, beliau tidak berkemampuan menjelmakan peranannya yang hebat dalam sejarah gerakan islāh (pemurnian), tajdid (pembaharuan) dan mempertahankan agama.
Beliau juga tidak akan mampu memberikan kesan sebegini besar ke atas minda manusia dan jiwa mereka...
Peranan zuhud dalam gerakan tajdid
Beliau tidak akan memiliki kekuatan untuk berdiri sebagai bukit yang tegap dan kejap dalam arus yang menghanyutkan perwira dan menggoncangkan bukit bukau!
Sesungguhnya, kita telah menyaksikan bahawa kezuhudan dan tajdid sentiasa bergandingan dalam sejarah Islam.
Justeru, kita tidak pernah mengenali mana-mana tokoh yang berjaya mengubah arus, merubah perjalanan sejarah, meniupkan ruh dan semangat baru dalam masyarakat Islam, atau membuka era baru dalam sejarah Islam...
Serta meninggalkan perbendaharan ilmu, pemikiran dan keagamaan yang kekal, yang berterusan selama berkurun-kurun lamanya memberi kesan ke atas minda dan pemikiran manusia dan 'menguasai' bidang keilmuan dan moral...
Melainkan tokoh tersebut mempunyai sentimen kezuhudan, penundukan nafsu syahwat dan penguasaan ke atas sifat cintakan kebendaan dan penguasa-penguasanya.
Barangkali, rahsia kepada hakikat sejarah ini ialah kerana zuhud memberikan kepada manusia kekuatan melawan, bergantung kepada potensi diri dan akidah, memandang remeh kepada 'wira-wira' kebendaan, 'pemabuk-pemabuk' nafsu syahwat dan 'tawanan-tawanan' nafsu perut.
Lantaran itu, kamu melihat ramai cendiakawan dan cerdik pandai dari kalangan pelbagai bangsa, mereka adalah orang-orang yang zuhud dalam kehidupan, golongan yang 'memberontak' ke atas nafsu syahwat, berada jauh dari raja-raja, pemerintah-pemerintah dan orang-orang kaya di zaman mereka.
Ini kerana, kezuhudan akan membangkitkan dalam jiwa kekuatan-kekuatan yang terpendam, menyalakan bakat dan kebolehan serta menyalakan ruh dan semangat.
Sedangkan keselesaan dan 'kemanjaan' akan 'membodohkan' perasaan, menidurkan jiwa dan mematikan hati…”
Kepada yang mahu mencetuskan tajdid dan merubah sejarah, inilah jalannya…
*Tajuk asal artikel ini ialah 'kezuhudan di dunia dan hubungannya dengan islāh dan tajdid’. Artikel ini adalah terjemahan daripada buku 'Rijāl al-Fikr Wa al-Da’wah’ karangan Maulāna al-Nadawi, juzuk 1, hlm. 104-105

No comments:

Post a Comment