Fatwa
‘berani mati’ yang menyifatkan peserta demonstrasi TURUN pada 31 Januari 2013
sebagai ‘bughah’ dan ‘halal darah’, jika disoroti semua pihak melalui jendela
ilmu Usul Feqh-ilmu yang menyelia kegiatan ijtihad atau
pemfatwaan-berkemungkinan besar sudah dapat dimuktamadkan, atau telah ditemui
jalan penyelesaiannya.
Antara
perkara yang disinggung dalam Usul Feqh, ialah ‘peringkat-peringkat kegiatan
ijtihad’ atau pemfatwaan. Perbahasan inilah yang perlu dijadikan 'jendela' bagi
meneropong fatwa ‘panas’ itu.
Peringkat
pertama proses pemfatwaan, ialah memahami nas-nas al-Quran dan hadis-yang
berkaitan dengan sesuatu kes yang sedang didepani-dan selanjutnya
‘mencungkil’ hukum bagi kes tersebut daripada nas-nas tadi.
Peringkat
ini dinamakan Feqhul
Fahm, al-Ijtihad
al-Istinbati atau Feqhul Ta’sil. Karya-karya
klasik Usul Feqh menamakannya Takhrijul
Manat.
Dalam
kes fatwa ‘bughah’ dan ‘halal darah’ ini, hukum yang berkaitan telah pun
difahami dan ‘dicungkil’. Iaitu, wajib diperangi bughah-pemberontak
bersenjata ke atas kerajaan yang sah-dan halal darah mereka ditumpahkan.
Hukum
ini difahami daripada ayat 9 Surah al-Hujurat yang bermaksud, “jika dua
kumpulan dari kalangan orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di
antara keduanya; jika salah satu daripadanya bersikap melampau (zalim), maka
lawanlah kumpulan yang melampau (zalim) itu sehingga ia kembali mematuhi
perintah ALLAH; jika ia kembali patuh, maka damaikanlah diantara keduanya
dengan adil…”.
Di
peringkat pertama proses pemfatwaan ini (peringkat pemahaman dan ‘pencungkilan’
hukum daripada nas), hanya ulama yang berkelayakan boleh terlibat.
Hal
ini kerana, untuk memahami nas-nas al-Quran dan hadis, kemahiran dalam Bahasa
Arab dan ilmu-ilmu Islam yang berkaitan, adalah satu kemestian.
Ringkasnya,
di peringkat ini, apa yang diperlukan seseorang mufti ialah pengetahuan dalam
Bahasa Arab dan ilmu-ilmu Islam yang berkaitan, bagi membolehkannya memahami
nas dan ‘mencungkil’ hukum daripadanya.
Bebas masalah
Di
peringkat pemahaman dan ‘pencungkilan’ hukum ini, fatwa ‘bughah’ dan ‘halal
darah’ tiada sebarang masalah dan pertikaian.
Semua
pihak, termasuk peserta demonstrasi TURUN dan pengeluar fatwa ‘bughah’, menyetujui
bahawa bughah ialah pemberontak bersenjata ke atas pemerintah yang sah,
dan mereka wajib diperangi serta darah mereka halal ditumpahkan.
Tiada
sebarang masalah dan pertikaian di sini.
Justeru,
semua pihak yang membicarakan isu fatwa ‘bughah’ ini, perlu mengabaikan soal definisi
sebenar bughah (iaitu penentang bersenjata ke atas kerajaan yang sah),
atau pun soal keharusan menumpahkan darah mereka.
Perkara
ini tidak perlu dibangkitkan lantaran ia bukan satu masalah. Ini kerana, elamen
‘penentangan bersenjata’ dipersetujui semua pihak adalah syarat mana-mana
penentang kerajaan boleh dilabelkan sebagai bughah.
Tugas
mufti
Sebaik
sahaja hukum syarak berkenaan sesuatu kes telah dikenal pasti, proses
pemfatwaan memasuki peringkat kedua. Iaitu peringkat menjatuhkan hukum (yang
telah dikenalpasti di peringkat pertama tadi) ke atas kes yang sedang didepani.
Peringkat
ini diistilahkan sebagai al-ijtihad
al-tatbiqi atau al-ijtihad al-tanzili. Sesetengah
ulama silam menggunakan istilah tahqiqul
manat bagi
merujuk kepada peringkat ini.
Dalam
erti kata lain, peringkat kedua proses pemfatwaan ini merupakan ‘proses
implementasi hukum ke atas kes yang sedang diteliti’.
Dalam
konteks fatwa ‘bughah’ dan ‘halal darah’ ini, tugas mufti di peringkat kedua
ini (peringkat menjatuhkan hukum ke atas kes), ialah meneliti samada ciri-ciri bughah
(iaitu penentangan bersenjata ke atas kerajaan) terdapat pada para peserta
demonstrasi TURUN, atau sebaliknya.
Secara
perbandingan, di peringkat pertama pemfatwaan (pemahaman dan ‘pencungkilan’
hukum daripada nas), skop tugasan mufti ialah ‘memahami nas dan mencungkil
hukum daripadanya’.
Dalam
ungkapan lain, ‘medan’ tempat mufti berpencak di peringkat ini, ialah nas-nas
al-Quran atau Hadis.
Sementara
instrumen yang diperlukan mufti selama bertugas di ‘medan nas’ ini, ialah
kefahaman tentang Bahasa Arab dan ilmu-ilmu Islam yang berkaitan.
Adapun
di peringkat kedua pemfatwaan (implementasi hukum ke atas kes), ‘medan’ mufti
ialah ‘realiti semasa’ yang berkaitan dengan kes yang sedang dihadapi. Medannya
bukan lagi nas-nas al-Quran atau Hadis.
Instrumen
yang diperlukan mufti di ‘medan realiti’ ini, ialah pemahaman tentang kes,
pengetahuan tentang fakta-fakta dan segala maklumat berkaitan kes tersebut,
beserta dengan bukti-bukti yang sahih dan berkredibiliti.
Di
peringkat implementasi hukum ini, pengetahuan tentang Bahasa Arab dan ilmu-ilmu
Islam yang berkaitan, tidak lagi berperanan atau diperlukan. Hal ini dinyatakan
oleh Imam Syatibi dalam karya agungnya, al-Muwafaqat.
Dalam
konteks fatwa ‘bughah’ dan ‘halal darah’ ini, di peringkat implementasi hukum,
mufti tidak lagi boleh berhujjah dengan ayat 9 Surah al-Hujurat untuk
membuktikan bahawa peserta demonstrasi TURUN adalah bughah.
Sebaliknya-di
peringkat ini-mufti berkewajipan bersandar kepada bukti-bukti teknikal yang
berwibawa, yang boleh mensabitkan dengan yakin bahawa para peserta TURUN telah
melakukan ‘penentangan bersenjata ke atas kerajaan’.
Dengan
berbuat demikian, barulah mufti boleh berkira-kira untuk menganggap mereka
sebagai bughah.
Tergesa-gesa
melabel peserta demonstrasi tersebut sebagai bughah dan darah mereka
dalal ditumpahkan berdalilkan ayat 9 surah al-Hujurat (yang menggesa diperangi bughah),
tanpa mengemukakan bukti-bukti yang sahih dan berwibawa bahawa mereka telah
melakukan ‘penentangan bersenjata ke atas kerajaan’, adalah menyalahi kaedah
pemfatwaan yang sebenar.
Kerapuhan
fatwa
Kalau
di peringkat pertama tadi (peringkat pemahaman dan ‘pencungkilan’ hukum
daripada nas), fatwa ‘bughah’ dan ‘halal darah’ tiada sebarang masalah dan pertikaian,
di peringkat kedua (peringkat implementasi hukum ke atas kes), fatwa tersebut mula
‘tergelincir’, menyebabkan ia kelihatan begitu longgar, rapuh dan goyah.
Dengan
hanya bersandar kepada gambar beberapa unit senjata yang dipercayai (sekadar
‘dipercayai’) milik peserta demonstrasi TURUN-tanpa proses penghujahan dan soal
jawab dengan semua pihak terbabit-fatwa tersebut-secara sebelah pihak-terus
menyifatkan demonstrasi tersebut sebagai ‘penentangan bersenjata ke atas
kerajaan’, dan oleh itu peserta-pesertanya diputuskan sebagai bughah!
Inilah
punca pertikaian dan ‘titik masalah’ pada fatwa ‘bughah’ dan ‘halal darah’ ini.
Iaitu penjatuhan hukum tanpa proses pembuktian yang berkredibiliti dan
diperakui sah.
Atas
andaian beberapa unit senjata yang dipamerkan itu berjaya dibuktikan sebagai
milik peserta demonstrasi TURUN, fatwa itu tetap rapuh kerana menghukum kesemua
ribuan peserta sebagai bughah, sedangkan senjata yang ditemui hanyalah
beberapa unit sahaja.
Logiknya,
label ‘bughah’ sewajarnya hanya dikenakan ke atas beberapa kerat peserta yang
membawa senjata itu sahaja, bukan kesemua peserta!
Kerapuhan
fatwa ‘bughah’ ini boleh dilihat dengan lebih jelas melalui analogi hukuman
gantung sampai mati ke atas pengedar dadah.
Semua
pihak bersetuju bahawa-menurut undang-undang negara ini-hukuman bagi kesalahan mengedar
dadah dalam kadar tertentu, ialah gantung sampai mati.
Namun,
tiada siapa pun yang waras boleh menerima tindakan mana-mana pihak memutuskan-tanpa
proses pembuktian yang sahih dan berwibawa-seseorang yang dipercayai (sekadar
‘dipercayai’) mengedar dadah dalam kadar tertentu tadi, sebagai boleh dihukum
gantung sampai mati!
Penyelesaian
Sorotan
ke atas fatwa ‘bughah’ melalui jendela Usul Feqh ini menjelmakan penyelesaian
mudah kepada polemik yang dicetuskan fatwa ini.
Iaitu,
mendesak pengeluar fatwa tersebut mengemukakan proses pembuktian yang berwibawa,
yang boleh mensabitkan bahawa peserta demonstrasi TURUN telah melakukan ‘penentangan
bersenjata ke atas kerajaan’.
Jika
ini dapat dilakukan, pasti semua pihak tidak teragak-agak untuk menerima fatwa
tersebut.
Namun,
jika tuntutan ini tidak mampu dilakukan, desakan agar fatwa itu ditarik balik,
perlu dilakukan. Pengeluar fatwa itu juga perlu bertanggungjawab menarik balik
fatwa itu kerana dibimbangi ia termasuk dalam kategori menuduh tanpa bukti yang
sahih.
Dalam
rangka menolak fatwa ‘bughah’ ini, para pengkritik tidak perlulah membawa
definisi bughah oleh imam itu, ulama ini, atau soal-soal lain kerana ia
hanya akan menjadikan isu fatwa ‘bughah’ ini semakin berkecamuk, meleret dan
memeningkan orang awam.
Yang
perlu dilambung dan diberikan fokus ialah mendesak dikemukakan bukti-bukti yang
berwibawa bahawa peserta demostrasi TURUN telah melakukan ‘penentangan
bersenjata ke atas kerajaan’.
Itu
sahaja.
Selain
proses pembuktian yang sangat lemah, ‘masalah’ lain fatwa ‘bughah’ ini ialah ia
boleh memberikan gambaran salah tentang layanan sebenar terhadap bughah
menurut feqh Islam.
Dalam
feqh Islam, golongan yang benar-benar terbukti bughah, tidak boleh terus
diperangi.
Imam
Nawawi dalam kitabnya, al-Minhaj menyatakan, “[pemerintah] tidak
boleh memerangi bughah sebelum mengutuskan kepada mereka seorang yang amanah,
cerdik, yang memberi nasihat [bagi] bertanyakan mereka [tentang] apa yang
mereka tidak sukai [yang menyebabkan mereka memberontak].
Jika
mereka membangkitkan kezaliman [yang dilakukan pemerintah yang mendorong mereka
memberontak] atau syubah (tanggapan terhadap pemerintah), [maka hendaklah]
utusan [pemerintah] menyelesaikannya.
[Namun]
jika mereka berkeras [untuk terus memberontak walaupun kezaliman dan syubah
telah diselesaikan], utusan [pemerintah] hendaklah menasihati mereka. Kemudian
[jika mereka tetap berkeras untuk terus memberontak], utusan [atau pemerintah]
hendaklah mengisytiharkan perang ke atas mereka.
[Setelah
diisytiharkan perang], jika mereka meminta tempoh, [maka pemerintah] hendak
berijtihad [samada mahu memberi tempoh atau tidak] dan melakukan apa yang
difikirkan betul”.
Wallahu
a‘lam.
No comments:
Post a Comment