Wednesday, 29 January 2014

Dr Abdul Kareem Zaydan : 'Murid' Ibn Taimiyyah dan aktivis Islam



Al-Allamah Abdul Kareem Zaydan rhm

Melalui catatannya sempena perpindahan al-Allamah Syaikh Dr.Abdul Kareem Zaydan ke rahmatullah pada 27 Januari 2014, boleh dikatakan Syaikh Dr.Taha Jaber al-Ulwani adalah sahabat baik al-Marhum Dr.Abdul Kareem.
 
Dr.Taha mengenali al-Marhum sejak tahun 1953 lagi, iaitu ketika beliau (Dr.Taha) masih berada di Baghdad, Iraq. Sejak itu, berlaku beberapa pertemuan dan perhubungan antara mereka berdua.

Keakraban mereka berdua terserlah apabila Dr.Taha-yang ketika itu belajar di Mesir-menyambut al-Marhum Dr.Abdul Kareem yang baru tiba di sana untuk menyambung pengajian peringkat PhD.

Di Mesir, beliaulah yang mencarikan rumah sewa untuk Dr.Abdul Kareem. Sekali atau dua kali seminggu, beliau akan ke rumah sewa Dr.Abdul Kareem untuk memenuhi apa-apa keperluan al-Marhum.

Bahkan, ketika pemergiaan terakhir Dr.Abdul Kareem ke Amerika Syarikat untuk rawatan mata, beliau tinggal di rumah Dr.Taha-yang ketika itu tinggal di Amerika Syarikat-selama dua malam.

Keakraban ini 'melayakkan' Dr.Taha untuk memperihalkan tentang sosok peribadi salah seorang ulama kontemporari terbilang ini.

Peminat tegar Ibn Taimiyyah

Antara sisi menarik peribadi Dr.Abdul Kareem Zaydan yang 'didedahkan' Dr'.Taha, ialah tentang minat al-Marhum yang sangat tinggi terhadap Syaikhul Islam Ibn Taymiyyah dan aliran gagasan beliau.

Sehinggakan beliau menyifatkan al-Marhum sebagai antara orang yang paling meminati Syaikhul Islam Ibn Taimiyyah dan aliran beliau.

Memperihalkan perkara ini, Dr Taha mencatatkan :

كان من أشد طلبة العلم حماسًا لابن تيمية ومدرسته، قلَّ أن لا يستشهد بشيء من كلام شيخ الإسلام أو تلامذته في أي مجلس يجلسه، وفي أي قضيَّة تثار أمامه

Terjemahan : Beliau adalah antara penuntut ilmu yang paling kuat minatnya terhadap Ibn Taimiyyah dan aliran [bawaan]nya. Jarang-jarang beliau tidak berhujjah dengan kata-kata Syaikul Islam atau murid-murid beliau dalam mana-mana majlis beliau, dan dalam mana-mana isu yang dibangkitkan di hadapannya.

Minat Dr.Abdul Kareem terhadap Imam Ibn Taymiyyah sangat tinggi, sehinggakan Dr.Taha mengatakan bahawa jika ditanya siapa guru Dr. Abdul Kareem Zaydan, beliau akan menjawab, al-Marhum ada dua orang guru, iaitu Ibn Taymiyyah dan alirannya, dan ulama terkenal Iraq waktu itu, Syaikh Amjad az-Zahawi.

Kontroversi politik

Dari segi harakah islamiyyah, menurut Dr.Taha, Dr.Abdul Kareem dianggap ketua Ikhwan Muslimeen Iraq selepas penghijrahan Syaikh Sawwaf ke Arab Saudi. 

Al-Marhum bergerak melalui Jam’iyyah al-Ukhuwwah Islamiyyah yang dianggap sebagai cabang Ikhwan Muslimeen di Iraq.

Dalam arena politik, Dr.Abdul Kareem ada kontroversi sendiri. 

Pada tahun 1968, Ibrahim Dawood (pengawai tentera Iraq), Naif dan Parti Ba’ath Iraq telah berjaya melakukan satu rampasan kuasa. 

Kontroversi bermula apabila Dr.Abdul kareem menerima jawatan sebagai Menteri Agama (al-Awqaf) yang ditawarkan oleh Ibrahim Dawood, yang juga merupakan bekas murid beliau dalam bidang undang-undang.

Tindakan al-Marhum ini dikritik hebat antaranya oleh Syaikh Abdul Aziz al-Badri, yang disifatkan Dr.Taha sebagai 'al-Syahid'.

Dalam kritikannya, Syaikh al-Badri menujahi Dr.Abdul Kereem dengan kata-kata, “bagaimana kamu mengharuskan diri kamu menjadi menteri dalam satu kementerian [di mana] Michel Aflaq diangap sebagai ketua ideologi dan ahli falsafahnya!?”. 

Debat yang panjang antara keduanya dimuktamadkan oleh Dr.Abdul Kareem dengan kata-kata beliau, “wahai Syaikh Abdul Aziz, aku rasa aku layak untuk memberi fatwa kepada diriku sendiri tentang apa yang halal dan apa yang haram bagi diriku!”.

Michel Aflaq ialah pengasas Parti Ba'ath dan dikatakan memeluk Islam sebelum kematian beliau pada 1989.

Walau bagaimana pun, Dr.Abdul Karem hanya menjawat jawatan Menteri Agama Iraq dalam tempoh tidak lebih daripada tiga belas hari. Beliau beserta Ibrahim Dawood dan Naif telah dipecat dari kerajaan.

Karya mesra pelajar

Dr.Abdul Kareem Zaydan akan kekal dalam ingatan para penuntut ilmu-ilmu Syariah kerana beliau telah mewariskan beberapa karya ilmiah, yang menjadi rujukan di Fakulti-fakulti Pengajian Islam, mahu pun di medan dakwah dan keilmuan umum Islam.

Antara karya beliau yang begitu dekat dengan para penuntut ilmu, ialah al-Madkhal Li Dirasah al-Syariah al-Islamiyyah, al-Wajiz Fi Uzul al-Feqh, Usul al-Dakwah dan al-Mufassal Fi Ahkam al-Mar’ah

Satu lagi karya beliau yang sangat penting dan relevan, terutamanya dalam realiti negara berbilang kaum dan agama seperti Malaysia, ialah Ahkam al-Zimmiyyeen Wal Musta’mineen Fi Dar al-Islam

Karya ini yang merupakan tesis PhD beliau memperincikan dengan detail hukum hakam berkaitan non muslim dalam negara Islam.

Satu lagi karya beliau yang penting dalam konteks semasa ialah al-Syariah al-Islamiyyah Wal Qanun al-Duwali al-‘Am (Syariah Islam dan Undang Am Antarabangsa).

Semoga Allah merahmati al-Marhum dan menghimpunkan beliau bersama roh-roh para solehin.

No comments:

Post a Comment