Sunday 7 July 2013

Penggulingan Morsi : Qaradhawi bantah Syaikhul Azhar!

Syaikh Yusuf al-Qaradhawi
'Bahang' pertelagahan ekoran penggulingan Presiden Mohammad Mursi, nampaknya tidak hanya 'menggelegakkan' alam realiti di bumi Mesir. 

'Api'nya yang marak 'membakar' medan-medan di bumi Kinanah itu, mula merebak dan menjulang ke alam keintelektualan Islam.
  
Syaikhul Azhar, Syaikh Ahmad Tayyib-yang diangkat ke jawatan tertinggi di al-Azhar itu oleh bekas presiden Mesir, Husni Mubarak-telah menyediakan 'unggun-unggun' pertelingkahan di alam keintelektualan Islam apabila menyokong tindakan kontroversi dan provokatif pihak tentera Mesir pada 4 julai 2013 baru-baru ini.

Pada hari yang hitam dalam sejarah moden Mesir itu, pihak tentera telah menyempurnakan dengan jayanya penggulingan presiden Mesir yang pertama dipilih melalui pilihan raya yang telus dan demokratik, Dr. Muhammad Mursi.

Syaikhul Islam lwn Syaikhul Azhar!

Hari ini (Sabtu, 7 Julai 2013), Syaikh Qaradhawi-yang dianggap sebagai Syaikhul Islam zaman ini oleh Syaikh Ali Sobuni- menyalakan 'unggun-unggun' yang disediakan oleh Syaikhul Azhar itu dengan kritikan-kritikan pedas beliau.

Qaradhawi menghangatkan pentas diskusi seputar tragedi terbaru Mesir itu dengan dakwaan bahawa Ahmad Tayyib menyatakan sikap berhubung tragedi penggulingan Mursi di atas nama Hay'ah Kibar Ulama al-Azhar (Lembaga Ulama-Ulama Besar al-Azhar), tanpa perbincangan dengan ahli-ahli lembaga. 

Ahli-ahli lembaga ulama itu juga, menurut Qaradhawi tidak mewakilkan Syaikhul Azhar itu untuk menyatakan sikap berhubung tragedi hitam itu di atas nama mereka.

Qaradhawi terus memanaskan diskusi apabila menyifatkan Ahmad Tayyib tersilap bila menyokong tindakan tentera menggulingkan Mursi, presiden yang sah di sisi undang-undang.

Bukan setakat itu sahaja, Ahmad Tayyib juga dianggap menyanggah ijmak dan konsensus ummah dengan pendirian beliau itu.

Darjah kehangatan diskusi semakin meningkat bila pengerusi Kesatuan Ulama-Ulama Islam Sedunia itu menganggap pendirian Ahmad Tayyib itu tidak bersandarkan kepada al-Quran dan Sunnah, dan menyanggahi ijmak para ulama yang tidak 'menjual' ilmu mereka kepada mana-mana makhluk!

Bantahan Qaradhawi terhadap Ahmad Tayyib diakhiri dengan kesimpulan bahawa pendirian Syaikhul Azhar itu, hanya akan memusnahkan peranan al-Azhar selama ini yang sentiasa berpihak kepada rakyat, bukannya kepada pemerintah kuku besi!

NOTA : Teks asal bantahan Qaradhawi :
إن الدكتور الطيب رئيس هيئة كبار العلماء -وأنا أحدهم- لم يستشرنا ولم نفوضه ليتحدث باسمنا، وهو مخطئ في تأييده الخروج على الرئيس الشرعي للبلاد، وهو مخالف لإجماع الأمة، ولم يستند في موقفه إلى قرآن ولا إلى سنة وخالف علماء الأمة الإسلامية الذين لا يبيعون علمهم من أجل مخلوق كان. ليت الدكتور الطيب يتعامل مع الدكتور مرسي كما تعامل من قبل مع حسني مبارك! فلماذا يكيل بمكيالين؟ فهذا تخريب لدور الأزهر، الذي يقف دائماً مع الشعب، لا مع الحاكم المستبد


Terjemahan : Dr. [Ahmad] Tayyib, pengerusi Lembaga Ulama-Ulama Besar [al-Azhar]-dan saya salah seorang daripada ahlinya-tidak berbincang dengan kami [berhubung pendirian Lembaga Ulama-Ulama Besar al-Azhar terhadap penggulingan Mursi], dan kami tidak mewakilkan beliau untuk bercakap [berhubung perkara ini] di atas nama kami. 

Beliau tersilap apabila menyokong [tindakan] memberontak ke atas presiden yang sah bagi negara [Mesir]. 

Beliau telah menyanggahi ijmak ummah dan tidak bersandarkan kepada al-Quran dan Sunnah dalam pendirian [yang diambil itu], dan menyanggahi ulama-ulama yang tidak 'menjual' ilmu mereka kepada mana-mana makhluk.

Alangkah moleknya jika Dr. [Ahmad] Tayyib 'melayani' Dr. Mursi sebagaimana beliau 'melayani' Husni Mubarak sebelum ini [ketika rakyat bangkit menentangnya pada 25 Januari 2011]. 

Mengapa beliau 'menimbang' dengan dua penimbang [yang berbeza]. [Semua] ini merosakkan peranan al-Azhar yang sentiasa berdiri bersama rakyat, bukannya bersama pemerintah kuku besi!

Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment